גנץ ומיכאלי ויתרו: מועמדת יחידה לאופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים

יו"ר המחנה הממלכתי הודיע כי הוא מוותר על מועמדת מטעמו לוועדה לבחירת שופטים, וקרא ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד וליו"ר העבודה מרב מיכאלי "לא לסכן את הדמוקרטיה בשביל חשבונות פוליטיים". זמן קצר לאחר מכן הודיעה מיכאלי כי היא מסירה את מועמדותה של ח"כ רייטן. המועמדת היחידה מהאופוזיציה - ח"כ קארין אלהרר

מיכאלי, גנץ ולפיד
מיכאלי, גנץ ולפיד | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בעוד שרשימת המועמדים לוועדה לבחירת שופטים תיסגר היום (רביעי), ולאחר ששר המשפטים יריב לוין הבהיר כי הוא אינו מתעקש למנות חבר כנסת מהליכוד כנציג הקואליציה ומבחינתו אין כל בעיה לגבי זהות הנציג, קרא יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ להעמיד מועמדת מוסכמת אחת של האופוזיציה - והודיע כי הוא מוותר על הצגת מועמדת מטעמו: "קורא ללפיד ומיכאלי לא לסכן את הדמוקרטיה בשביל משחקי אגו וחשבונות פוליטיים".

זמן קצר לאחר מכן הודיעה יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי כי היא מסירה את מועמדותה של ח"כ אפרת רייטן - וקארין אלהרר תהיה המועמדת היחידה מהאופוזיציה - היא הגישה את מועמדותה באופן רשמי. ראש האופוזיציה  יאיר לפיד הגיב: "אני סומך על קארין אלהרר, שרה לשעבר, חברה בצוות ההידברות בבית הנשיא ומשפטנית עם ניסיון רב, שתדע לשמור על הועדה לבחירת שופטים מפני דילים ופוליטיקה".

מיכאלי מסרה: "הוועדה למינוי שופטים היא נכס אסטרטגי לדמוקרטיה הישראלית. מפלגת העבודה ואני היינו היחידות שנלחמנו עליה עוד לפני הקמת ממשלת השינוי, מתוך ההבנה של חשיבותה הקריטית לדמוקרטיה הישראלית, וודאי בימים כמו ימים אלה. לוועדה הזאת צריכה להגיע המועמדת המתאימה ביותר, אבל בשעה שהקואליציה מעמידה מספר מועמדים לבחירה, ולא אחד, אסור לנו לסכן את האפשרות לנציגות אופוזיציה בוועדה ועל כן החלטנו על הסרת מועמדותה של ח"כ אפרת רייטן. האחריות לשמירה על לכידות השורות היא עלינו, יחד עם חברינו לאופוזיציה, ואנחנו נפעל בצורה הטובה ביותר למדינת ישראל ולדמוקרטיה שלה.

יו''ר העבודה מרב מיכאלי
יו''ר העבודה מרב מיכאלי | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
ח''כ אפרת רייטן
ח''כ אפרת רייטן
המועמדת היחידה מהאופוזיציה. ח''כ קארין אלהרר
המועמדת היחידה מהאופוזיציה. ח''כ קארין אלהרר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ אפרת רייטן, אמרה: "העמדתי את עצמי כמועמדת לוועדה לבחירת שופטים לאור הניסיון שצברתי כחברה בקדנציה הקודמת והשמירה הבלתי מתפשרת שלי על בית משפט עצמאי ועל הדמוקרטיה. למרות זאת ואף שאני יודעת שסיכויי לנצח גבוהים מאד משעה שהקואליציה מעמידה מספר מועמדים לבחירה לוועדה ולא אחד בלבד ומשעה שאין לי כל רצון לסכן ולו באחוז את האפשרות להציג אופוזיציה בוועדה - אסיר את מועמדותי". בינתיים, שלושה חברי כנסת מהליכוד ועוד שניים מעוצמה יהודית הציגו את מועמדותם. גם לאופוזיציה יש לפחות שלושה מועמדים.

לדברי גנץ, "מדינת ישראל נמצאת במאבק על ערכיה הבסיסיים – על הדמוקרטיה שלה. מחאה אזרחית אדירה בשילוב עם תבונה פוליטית ורצון כן בהידברות והסכמות, הצליחו עד עכשיו למנוע נזק אדיר לאופיינו, לעוצמתנו, לכלכלתנו ולאחדותנו. היעד המעשי החשוב ביותר שלנו בימים האלו כמי שרוצים בישראל יהודית, דמוקרטית, חזקה, צודקת וליברלית, הוא להביא להקמת הוועדה לבחירת שופטים במתכונתה, עם נציג אופוזיציה מכהן ולדאוג למינוי שופטים איכותיים, מגוונים ובלתי תלויים. זה לא הזמן לחשבונות פוליטיים ולמאבקי אגו.

"מרגע שבקואליציה העמידו יותר ממועמד אחד, שאלת ההתאמה של המועמד מטעם האופוזיציה חשובה, אך חשובה פחות מעצם היבחרותו. לכן, מתוך אחריות לאומית, החלטתי שסיעת המחנה הממלכתי לא תעמיד מועמד לוועדה לבחירת שופטים. ההחלטה הזו, אינה אומרת שהמועמדים שיש למחנה הממלכתי להציע פחות מתאימים – להפך. ההחלטה לא אומרת שהמועמד או המועמדת שלנו לא יכלו לנצח – להפך. היא אומרת שאסור לקחת סיכון על חשבון מדינת ישראל. אני, שעשרות פעמים בחיי סיכנתי את חיי למען המדינה, גם תחת אש, אומר הבוקר לחבריי באופוזיציה - את הסיכון הזה לפגיעה בדמוקרטיה הישראלית יש רק דרך אחת למנוע. לשים מועמדת אחת. לשים את ישראל לפני הכול".

עוד אמר: "בכוונתי לעשות כל מה שאוכל בכדי שכך יקרה. אני קורא לשתי המועמדות, שתיהן ראויות, ולשני ראשי המפלגות הנוספים – יאיר לפיד ומרב מיכאלי, להגיע להסכמה ביניהם ולעבוד כאגרוף אחד בכדי שהמועמדת שנעמיד כאופוזיציה תיבחר".

בשבוע שעבר נועדו לפיד וגנץ וסיכמו להמשיך ולפעול ביחד ובתיאום בסוגיית הוועדה למינוי שופטים, זאת על רקע המחלוקת בין השניים בנוגע לסוגייה. קודם לכן נפגש גנץ עם יו"ר העבודה מרב מיכאלי.

יומיים קודם לכן תקפה סיעת המחנה הממלכתי את לפיד על כך שבחר בח"כ קארין אלהרר כנציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, ובהמשך אותו יום השתתף יו"ר המפלגה גנץ בכנס אלי הורביץ לכלכלה ולחברה - ואמר: "בכוונתי לקבל החלטה אם להעמיד מועמד מטעם המחנה הממלכתי, או לתמוך במועמדות של אחת המתמודדות שכבר הכריזו בהמשך הדרך". גנץ הוסיף: "התנהגות אחרת מבחינתי תהיה בבחינת חוסר אחריות לאומי ואני לא מתכוון לטעות בעניין הזה".

עוד אמר גנץ: "נכון לעכשיו יש מספר מועמדות מצוינות לתפקיד. הדבר החשוב ביותר הוא לוודא שאנחנו מעמידים מטעם האופוזיציה את המועמד או המועמדת שיהיו בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר להיבחר, בדגש על מצב סכנה שבו עלול להיות יותר ממועמד אחד לאופוזיציה".