מתיחות באוצר בין סמוטריץ׳ לאגף התקציבים: מי ינהל את תקציב המלחמה?

לחדשות 13 נודע כי לשכת סמוטריץ' ואגף התקציבים מצויים בסכסוך, ששורשו נעוץ בבקשת האגף לשימוש בכספים הקואליציוניים עבור תשלום למלונות שקלטו מפונים - בקשה אליה שר האוצר מתנגד. גורם באוצר טוען כי סמוטריץ' החליט להקים פורום נרחב לקבלת החלטות תקציביות, באופן שנראה כהתערבות חריגה בשיקולים המקצועיים של האגף

זמן צפייה: 02:38

בעיצומה של המלחמה, התגלעה מתיחות פנימית במשרד האוצר בין לשכת שר האוצר סמוטריץ' לאגף התקציבים שבראשות יוגב גרדום - כך נודע היום (שלישי) לראשונה לחדשות 13. כחלק ממתיחות זו, לשכת סמוטריץ' מבקשת להקים פורום נרחב לקבלת החלטות תקציביות - וזאת מפני שאגף התקציבים פועל לכאורה בניגוד להחלטות הממשלה. לפי גורמים באוצר, שורשי הסכסוך נעוצים בשאלת השימוש בכספים הקואליציוניים לתשלום למלונות על קליטת המפונים.

‏הבוקר נודע כי שר האוצר החליט להקים פורום נרחב לקבלת החלטות תקציביות, בהשתתפות המנכ"ל שלומי הייזלר והחשכ"ל יהלי רוטנברג, באופן שנראה כהתערבות חריגה בשיקוליו המקצועיים של אגף התקציבים האחראי על הנושא. גורם בסביבת השר טוען כי ההתערבות נובעת מהעובדה שאנשי האגף אינם מעבירים כספים למטרות שסוכמו עם משרדי הממשלה, ובכך פוגעים בתפקוד האוצר בתקופת המלחמה - ועל כן, לכאורה, יש צורך בהקמת "שולחן עגול" בהשתתפות גורמים נוספים ש"יאזנו" אותם.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

‏גורם אחר באוצר טוען כי שורשי הסכסוך הם בהחלטתו המקצועית של אגף התקציבים לשלם למלונות על קליטת המפונים מתוך הכספים המיועדים למימון ההסכמים הקואליציוניים, וזאת בניגוד לעמדת סמוטריץ׳ שמעוניין להשאיר אותם מוקפאים להמשך. לכן, להערכת אותו גורם, מדובר בסגירת חשבון פוליטית עם גרדוס שגילה עצמאות ועמד על האינטרס הציבורי.

בנוסף, גורם שעמד בסוד ההחלטה להעביר את ניהול כלכלת המלחמה לוועדה בראשות המנכ"ל, טוען כי אגף התקציבים הוא האשם במתווה הפיצויים הרזה שהציע סמוטריץ׳ לעסקים, והוא שמעכב את תשלום דמי הכלכלה למפונים כך שיהיו מוגנים מקיזוז בגין כפל תשלומים. הערב אמורים סמוטריץ׳ ויוגב לכנס מסיבת עיתונאים משותפת, על מנת להכחיש את חילוקי הדעות ביניהם.

‏עדיין לא ברור אם באגף התקציבים יעלו את עמדתם על הכתב, או יפנו לגורמים מחוץ לאוצר על מנת להציג את גרסתם בפרשה.