חודש לבג"ץ הסבירות: "ללא פשרה - ההתנגשות תחזור במלוא העוצמה"

הדיון הדרמטי על החוק הראשון שאושר במסגרת המהפכה המשפטית מתקרב, אך כרגע לא מתקיימים דיונים רשמיים או חשאיים בין הקואליציה לאופוזיציה, ולמרות ניסיונות של הנשיא הרצוג להידברות עם סביבת רה"מ, נראה כי הדיון בביהמ"ש יהיה הדד-ליין שיביא להתפרצות מחודשת של המחאות. במקביל, גורמים בליכוד יודעים שקידום חוק הגיוס עלול להביא לסערה גדולה - ונראה כי נתניהו יצטרך להכריע לגבי המשך הדרך

זמן צפייה: 01:56

חודש לפני הדיון הדרמטי בבג"ץ שיקבע האם יש לפסול את החוק לביטול עילת הסבירות, וכרגע נראה כי אין משא ומתן, גם לא חשאי, בין אנשיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין נציגי האופוזיציה במטרה להגיע להסכמות. עם זאת, עדיין יש ניסיונות של נשיא המדינה יצחק הרצוג לדבר בעיקר עם נציגים של הקואליציה, עם סביבת רה"מ, עם השר רון דרמר ואחרים, וגם קצת שיחות לא מחייבות עם האופוזיציה.

כרגע ההבנה, גם של הרצוג וגם של גורמים בליכוד, היא שככל שלא תושג שום הסכמה, פשרה או פריצת דרך לפשרה, הדיון בבג"ץ הוא הדד-ליין לפני התפרצות מחודשת של מצב המחאות בארץ שנראה בחצי השנה האחרונה, בעיקר אם בג"ץ יקבל החלטה כי לא צריך לקבל את החוק, מה שעשוי להביא את המצב לכדי משבר חוקתי.

גורמים בליכוד, שיודעים שלאחר הדיון הם ייצטרכו לקדם בשביל החרדים את חוק הגיוס, מבינים שאם בג"ץ יפסול את החוק לביטול עילת הסבירות או יפגע בתכולתו באיזשהו אופן, יחד עם הצורך להעביר חוק שעלול להכעיס מאוד את הציבור, תתרחש סערה גדולה סביב הנושאים – והדבר צפוי להגיע להכרעה אצל ראש הממשלה שיצטרך להחליט האם הוא עומד מול שר המשפטים יריב לוין, או נותן לדברים להמשיך כפי שהם.

בג''ץ דן בחוק הנבצרות, העליון
בג''ץ

נזכיר כי אמש בג"ץ הוציא צו על תנאי בעניין החוק לביטול עילת הסבירות. המשמעות היא שנטל ההוכחה לסיבת חקיקת החוק יוטל כעת הממשלה וראש הממשלה בנימין נתניהו - ולא על העותרים.

בהחלטת בית המשפט נכתב: "בטרם תוגשנה התגובות המקדמיות, מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות ומטעמים אלה בלבד, בלא שיהיה בכך משום הבעת עמדה לגופם של דברים, החלטנו להורות על מתן צו על תנאי כמבוקש בעתירות". עוד נאמר כי "בהמשך לבקשות שהוגשו בנושא, ובהתאם לסמכות הנתונה לבית המשפט, אנו בוחנים אפשרות לקיים שידור ישיר של הדיון בהליכים שבכותרת שיתקיים ב-12 בספטמבר 2023. ככל שיש למי מהצדדים הסתייגות מקיום השידור כאמור, עליו להודיע על כך עד ליום 24 באוגוסט 2023".

בסוף החודש שעבר קבע בג"ץ כי הדיון בעתירה נגד ביטול עילת הסבירות ייערך בהרכב של 15 שופטים. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה בית המשפט העליון ידון בהרכבו המלא. הדיון ייערך ב-12.9 ב-10:00.