היועמ"שית לבן גביר: הזמנת המפכ"ל לשימוע - אינה חוקית

בהרב-מיארה הודיעה לשר לביטחון לאומי כי הזמנת רנ"צ שבתאי לשימוע, שיועד להיערך מחר, אינה חוקית - ואין לקיימו. לטענתה, השימוע מגיע כ"עונש" על פניית מפכ"ל המשטרה אליה - בה ביקש למנוע את התערבות בן גביר בעבודת הארגון באופן פסול

זמן צפייה: 01:12

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, העבירה היום (שלישי) מכתב דחוף לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בו טענה כי זימונו של מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, לשימוע בכוונה להמליץ על סיום כהונתו באופן מיידי, אינו חוקי - ואין לקיימו.

בהודעתה, כתבה בהרב-מיארה כי זימונו של שבתאי מגיע זמן קצר לאחר פניית המפכ"ל אליה - בה טען שבן גביר חורג מסמכותו כלפי משטרת ישראל. לטענתה, "סמיכות הזמנים מעוררת חשד כבד כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש למנוע ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלטה מפורשת של בג"ץ". היא הוסיפה כי "מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו".

עוד כתבה כי "הדברים מתחברים לכך שזימון מפכ"ל לשימוע היא החלטה מינהלית כבדת משקל. בהתאם, נדרשת הנחת תשתית עובדתית מספקת המצדיקה את הצעד החריג. זאת, ביתר שאת שעה שכהונת המפכ"ל, שאתה יזמת את הארכתה אך לפני חודשים ספורים, צפויה להסתיים בתוך פחות מחודשיים, ושעה שמדינת ישראל נמצאת במלחמה".

ממכתבו של השר לביטחון לאומי, בו זימן את המפכ"ל לשימוע שיועד להיערך מחר, מסיקה בהרב-מיארה כי "אינו מציג תשתית כאמור. זהו פגם משמעותי בפני עצמו והוא מעצים את החשש לפיו שיקולים זרים הנחו אותך בפעולתך". מכך הסיקה היועצת המשפטית לממשלה כי "על כן, כאמור, יש מניעה משפטית לקיום השימוע".

השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי היום בטקס
השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פנייתו של רנ"צ שבתאי אל היועמ"שית הגיעה עקב סכסוך שהתגלע בין השניים עקב המהומות שהתחוללו השבוע בהר מירון - והחריף את הנתק ביניהם. לאחר שהופצו מההר תיעודים מפעילות השוטרים, שאכפו את ההחלטה לבטל את ההילולה המסורתית השנה בעקבות המצב הביטחוני, בן גביר עקף את המפכ"ל ופנה ישירות למפקד מג"ב. בעקבות זאת, שבתאי פנה ליועמ"שית וטען כי השר "מתערב בניגוד להחלטת בג"ץ".

בתגובה, בן גביר תקף בחריפות יוצאת דופן. "איפה נשמע דבר כזה שהמפכ"ל לא מגיע לאירוע כמו מירון אתמול?", תהה השר, "גם להערכת מצב אחרונה לפני מירון לא הגיע - הוא לא מתפקד". עוד הוסיף: "מה מצפים מהשר - שלא יעשה כלום לאור התמונות? המפכ"ל לא רלוונטי".

עימותים בהר מירון
עימותים בהר מירון | צילום: דוברות המשטרה

במכתב ששלח השר לשבתאי אמש, ולגביו טענה בהרב-מיארה כי "אינו מציג תשתית עובדתית מספקת", כתב: "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט". יש לציין כי בכל מקרה, כהונתו של שבתאי אמור להסתיים בעוד כחודש וחצי.

בן גביר המשיך: "כך למשל, בהכנות לאירועי מירון לא הופעת להערכת המצב המסכמת בנושא, גם לא ביקרת בחפ"ק בשטח, ולדברי בכירים במשטרה - היית 'מנותק קשר' לחלוטין. דברים אלו מצטרפים לאי קיומם של ישיבות עומק וישיבות סטטוס בראשותך בנושא הפשיעה במגזר הערבי וארגוני פשיעה על אף הנחיותיי בעניין, ולהיעדרם של דיונים והנחיות בעניין גניבות הרכבים, תאונות דרכים, גיוסים למשטרה, מימוש תקציבים, הצטיידות ורכש, וניהול כללי של המשטרה, כאשר במשטרה מדווחים לי על היעדרותך הכללית מעבודתך".

עוד כתב כי "למעשה, הדבר היחיד בו הינך מתפקד, הינו קידום קצינים מקורבים בלבד. בהערת אגב יצוין, כי קצינים רבים במשטרה טוענים כי 'אין מה לדבר עם המפכ"ל, המפכ"ל בפועל הוא ערן היועץ האסטרטגי'".

מקורביו של המפכ"ל התייחסו למכתב שנשלח אמש: "משלוח מכתב מעין זה לתא הכתבים ולא בדרכים המקובלות הינה עדות מהדהדת להתנהלות פסולה ובריונית של שר שלא מקבל על עצמו את החוק וממשיך בדרכו הפסולה בניסיון להטיל מורא על שומרי הסף באשר הם. בחודשים האחרונים המפכ"ל עומד כחומה בצורה אל מול השר בנסיונות חוזרים ונשנים לחלחל את תפיסת עולמו לארגון.

עוד נכתב: "באשר לטענות המופרכות אשר בהן אין כל בסיס ראוי ונכון שלא היו נאמרות כלל, לבטח כשהדברים מגיעים משר אשר באופן אלים מנסה בכל דרך להשתלט על המשטרה ולהפוך אותה למליציה פרטית. המפכ"ל לא יירתע מכל ניסיון לפגוע באופן אישי, ומשטרת ישראל וטובתה הם העומדים בראש מעייניו".