נתניהו: "סרבנות מצד אחד תוביל לסרבנות מהצד השני"

ראש הממשלה אמר בהצהרה מיוחדת כי "גם כעת נעשים מאמצים להגיע להסכמה על עילת הסבירות". לדבריו, "היד שהושטנו לראשי האופוזיציה נותרה באוויר". לפיד: "בית הנשיא מוכן לפתוח את הדלתות מחר, כל מה שצריך לעשות זה לעצור את החקיקה"

זמן צפייה: 09:07

אחרי שהחוק לביטול עילת הסבירות אושר בוועדת החוקה לקריאות שנייה ושלישית, וברקע המשך המחאות נגד המהפכה המשפטית - ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים הערב (חמישי) ואמר כי "הדיבורים על הרס הדמוקרטיה הם אבסורדיים. הסרבנות מסכנת את הדמוקרטיה - ואם הם יצליחו זהו קץ הדמוקרטיה. כל אזרח חייב להתנגד לכך. היד שמכניסה את הפתק לקלפי צריכה להכריע - ולא היד שעל ההדק".

"גם כעת, נעשים מאמצים להגיע להסכמה על עילת הסבירות. דלתה של הקואליציה פתוחה תמיד למשא ומתן", אמר נתניהו, "נכנסנו להידברות, אך האופוזיציה דחתה את כל ההצעות שלנו. המטרה שלהם היא להפיל את הממשלה ללא קשר לרפורמה. הקואליציה כבר ריככה את הרפורמה. גם להסכמי אוסלו היו רבים שהתנגדו, אך הם לא תמכו בסרבנות. המסיתים הראשיים לסרבנות הם רמטכ"לים ושרי ביטחון לשעבר. טוב שכמה מראשי האופוזיציה יצאו נגד הסרבנות".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2007232107' autoplay='0' credit='' desc='התגובות לנאום נתניהו' poster='' kid='1_inhqvn6m' duration='76']

"אני רוצה להרגיע את כולכם - ישראל תמשיך להיות דמוקרטית וליברלית", הוסיף נתניהו, "היא לא תהפוך למדינת הלכה והיא תשמור על זכויות הפרט של כולם. אבל כשאני אומר כולם - אני מתכוון לזה. אין שווים יותר ושווים פחות. אין כפופים לחוק ומעל לחוק, שיכולים לחסום כבישים, לסכן חיים, לעצור רכבות" לאחר מכן הוסיף נתניהו: "אזרחי ישראל, תמיד ראיתי את עצמי כראש הממשלה של כולכם. גם ברגעים אלה אני מבקש לומר שנעשים מאמצים להגיע להסכמה על עילת הסבירות, אנחנו עם אחד עם גורל אחד, אין לנו ארץ אחרת".

Whatsapp Image 2023 07 17 At 1
יו''ר האופוזיציה לפיד בישיבת הסיעה | צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את נתניהו ואמר: "מה שראינו הערב זה ראש ממשלה שמפרק את המדינה במקום לחבר אותה. שמשקר במקום להגיד לאזרחים את האמת. בניגוד מוחלט לשקר ששמעתם ממנו הערב, לא כמה מראשי האופוזיציה יצאו נגד הסרבנות. כולנו אמרנו את זה כבר אלף פעם. בניגוד מוחלט למה שהוא אמר הערב, מה שהוא הניח על השולחן הוא לא צמצום של עילת הסבירות, אלא מחיקה של אחד מיסודות השיטה הדמוקרטית שלנו והרס של בית המשפט והפרדת הרשויות".

"בניגוד מוחלט למה שהוא אמר היום, וכפי שכבר הוכח והוסבר שוב ושוב, כמובן שמעולם לא תמכתי במה שהם עושים היום", הוסיף לפיד, "מי שאחראי למה שקורה היום בכלכלה, לקרע במרקם החברתי שלנו ובעיקר לפגיעה בבטחון, מי שגורם לזה שהצבא מתפרק מבפנים, זו הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה. האחריות עליהם. הם אלה שהחליטו ללכת למהלך חקיקה קיצוני שהורס את הצבא, את הכלכלה, את היחסים עם האמריקאים. הורס את עם ישראל מבפנים".

"כבר שלושה שבועות שאנחנו קוראים לנתניהו לעצור את החקיקה, לחזור לבית הנשיא ולהגיע להסכמות רחבות. אני חוזר על הקריאה הזו", סיכם ראש האופוזיציה, "דיברנו הערב עם בית הנשיא, הם מוכנים לפתוח מחר בבוקר את הדלתות, כל מה שאתה צריך לעשות זה להודיע על עצירת החקיקה. אל תהיה שבוי של לוין ורוטמן וסמוטריץ' ובן גביר. גם אתה יודע שאין לחבורה הקיצונית הזו מנדט להפוך את ישראל למדינה משיחית ולא דמוקרטית. תעצור את החקיקה כי אנחנו עם אחד וצריכים להישאר עם אחד".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית הגיבו על דברי ראש הממשלה: "כהרגלו, נתניהו בנאום מלא שקרים והסתה. מי שמביא את החקיקה המסוכנת - מעמיד את מדינת ישראל כולה בסכנה, במקום לשמוע לאזהרות המפורשות על הרס הצבא, הכלכלה והקרע בעם, במקום שלמות המדינה - נתניהו בוחר בדיקטטורה; מעדיף לנסות להפוך את ישראל לדיקטטורה. זה הזמן של האזרחים לצאת להתנגד".

מפורום הרפואה הצבאית נמסר: "מודים לראש הממשלה על נאומו מלא השקרים ואי-הדיוקים. נזכיר שאין צבא עם בדיקטטורה. אם לא תיגנז החקיקה החד-צדדית - לא נחזור לשרת".

ממחאת המילואימניקים אחים לנשק נמסר: "מי שציפה בערב תשעה באב למנהיגות אחראית ומאחדת' קיבל את ביבי לחוץ מסית, משקר ומרמה את הציבור. ביידן, הנגיד, מנדלבליט, ראשי מערכת הביטחון והעם כבר אמרו לך כולם - רק גניזה של חוקי הדיקטטורה תציל את ישראל כי עילת הסבירות היא דיקטטורה על מלא. כמו ששמרנו על מדינת ישראל במשך עשרות שנים ככה נמשיך לשמור ולהגן עליה כמדינה יהודית ודמוקרטית לדורות. צבא העם יש רק בדמוקרטיה".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס

מוקדם יותר נפגש נתניהו עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, בלשכת ראש הממשלה בירושלים. מלשכת נתניהו נמסר כי "ראש הממשלה אמר בפגישה שהוא ימשיך לפעול לטובת הידברות והסכמות בנושא הרפורמה המשפטית".

גורמים המעורים בפרטי הפגישה אמרו כי המסר שהעבירו יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי לראש הממשלה נתניהו היה ברוח הזו: "אנחנו רואים את החברה מתפרקת. אתה חייב לגלות מנהיגות ולעצור את הטירוף הזה; עצור את החקיקה וחתור להסכמות". בפגישה ביקש בר-דוד לתווך בין נתניהו לגנץ כדי להפגיש ביניהם על בסיס נכונות לרכך את החקיקה.

מסיבת עיתונאים של התנועה לאיכות השלטון
מסיבת עיתונאים של התנועה לאיכות השלטון

בכיכר אגרנט שבירושלים, מחוץ לבית המשפט העליון, קיימה הערב התנועה לאיכות השלטון מסיבת עיתונאים בהשתתפות ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר דני עפרוני ומפקד סיירת הצנחנים גדי שמני בנוגע להשלכות המהפכה המשפטית.

ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, אמר: "שום תרחיש ולא מרחיק לכת לא היה מגיע לקצה קרסולו שהדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון בעוד שבוע נכתירה כדמוקרטיה לשעבר. עוד הוסיף פרדו כי "החוק לביטול עילת הסבירות מהווה את קץ הדמוקטיה החל מרגע אישורו. החוק מעניק כוח בלתי מוגבל. זאת הממשלה הדמוקרטית האחרונה בישראל. נהיה דומים לאיראן ולהונגריה. לכאורה דמוקרטיה - בפועל דיקקטורה".