יו"ר הכנסת טרם נבחר, נתניהו שוקל להציע לדרמר את שר המל"ל

ראש הממשלה המיועד צריך להכריע עד יום שני אם דוד אמסלם, אמיר אוחנה או אופיר אקוניס יכהן כיו"ר הכנסת וההכרעה תסמן כמעט בוודאות מי יהיה שר החוץ. כמו כן, נתניהו שוקל להציע לרון דרמר, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב, את תפקיד השר ההממונה על המועצה לביטחון לאומי

זמן צפייה: 01:58

הקשיים בדרך לממשלה: יומיים לבחירת יו"ר חדש לכנסת - וראש הממשלה המיועד עדיין לא בחר מי יהיה האחד שייבחר מתוך השלושה. המועמדים הם חברי הכנסת דוד אמסלם, אמיר אוחנה ואופיר אקוניס. נתניהו יכול להחליט על זהותו של יושב-הראש הבא עד יום שני - כך שההערכה היא שהוא יחליט מחר או בשני בבוקר. יצוין כי ההכרעה תסמן כמעט בוודאות מי יהיה שר החוץ.

כמו כן, במהדורה המרכזית דווח הערב (שבת) כי נתניהו שוקל להציע לרון דרמר, לשעבר שגריר ישראל בארצות הברית, את תפקיד השר הממונה על המועצה לביטחון לאומי.

בתוך כך, אתמול נעתר נשיא המדינה יצחק הרצוג לבקשתו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, והחליט להאריך בעשרה ימים נוספים את המנדט שהוענק לו להרכבת הממשלה, עד 21 בדצמבר. הרצוג השיב ליו"ר הליכוד על בקשתו להארכת התקופה להרכבת הממשלה במכתב המאשר את הארכה: "הנני מאשר קבלת מכתבך מיום חמישי י"ד בכסלו התשפ"ג, 8 בדצמבר 2022, ובו בקשה לקבלת ארכה לתקופת הרכבת הממשלה.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"תכלית הסעיפים העוסקים בהרכבת הממשלה בחוק יסוד: הממשלה היא להביא לכינון ממשלה שתזכה באמון הכנסת, וזאת בהקדם האפשרי. בהתאם לכך, לאחר שהצגת בפני את הצורך בהארכת תקופת הרכבת הממשלה, ועל מנת לפעול בהתאם לתכליתו של החוק, החלטתי, מכוח הסמכות שניתנה לי על פי סעיף 8 לחוק יסוד: הממשלה, להאריך את התקופה הנתונה לך לשם מילוי תפקיד הרכבת הממשלה ב-10 ימים, עד ליום רביעי, כ"ז בכסלו התשפ"ג, 21 בדצמבר 2022".

"כשהבעת את הסכמתך להרכיב את הממשלה - בבית הנשיא, ביום ראשון, י"ט בחשוון התשפ"ג, ה-13 בנובמבר 2022 - אמרת כי תגבש ממשלה שתפעל למען העם כולו", כתב הנשיא, והמשיך: "אלו הם ימים מורכבים לחברה הישראלית כשמחלוקות על סוגיות יסוד מאיימות לקרוע וללבות אלימות ושנאת חינם.

"לכן, וברוח דבריך הנ"ל, אני מבקש לחזור על קריאתי שנאמרה ביום השבעת הכנסת, כי הממשלה שתוקם תפעל למען כלל הציבור בישראל וכי הקואליציה המתגבשת תקפיד על שיח מכבד ואחראי בין הרשויות: המבצעת, המחוקקת והשופטת, תבטיח את צביונה של מדינת ישראל ברוח מגילת העצמאות ותשמור על קשר איתן עם העם היהודי בתפוצות".

שלשום הגיש נתניהו לנשיא המדינה בקשה רשמית להארכת מועד להשלמת הקמת הממשלה ב-14 ימים נוספים, וציין כי עדיין נותרו סוגיות בחלוקת התפקידים שעדיין לא סוכמו. על-פי חלוקת התיקים המסתמנת, יש גם את מי שלא קיבל עדיין זימון לפגישה, מה שנראה קצת מחשיד שכן מי שנמצא בתחתית רשימת הליכוד כבר נפגשו, בהם ח"כ דני דנון, שעליו נתניהו עדיין כועס, בין היתר בגלל מעורבותו במינוי יושבת ראש קק"ל - בניגוד לעמדת נתניהו - וגם האיומים והדרישות שהוא פיזר.