המשנה ליועמ"שית על עילת הסבירות: "הצעה קיצונית"

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון אמר בישיבת ועדת החוקה, שעוסקת בקידום החוק לקריאות שנייה ושלישית, כי היכולת להדוף מהלכים משפטיים נגד ישראל במוסדות בינלאומיים תיפגע. לדבריו, "זו ההצעה הקיצונית ביותר האפשרית לטיפול בעילת הסבירות"

זמן צפייה: 03:12

ועדת החוקה ממשיכה גם הבוקר (רביעי) את הכנת הצעת החוק לביטול עילת הסבירות לקריאות שנייה ושלישית. המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, הזהיר בדיון כי היכולת להדוף מהלכים משפטיים נגד ישראל במוסדות בינלאומיים תיפגע: "היכולת של מדינת ישראל להדוף הליכים משפטיים בזירה הבינלאומית מותנית בין היתר בכך שרשויות אכיפת החוק במדינה נהנות מעצמאות מקצועית. אם הממשלה יכולה בקלות יחסית להחליף יועץ משפטי לממשלה, פרקליט מדינה או פרקליט צבאי ראשי, קשה יהיה לטעון בזירה הבינלאומית שהפונקציות האלה, שעצמאותן היא תנאי להדיפת חקירות בינלאומיות, הן אכן עצמאיות".

המשנה ליועמ"שית הוסיף: "זו ההצעה הקיצונית ביותר האפשרית לטיפול בעילת הסבירות – מאחר שהיא מונעת כל דיון בעילת הסבירות ביחס לכל החלטה שהיא של הממשלה או של שר. ההצעה מבטלת לחלוטין את הפסיקה של בית המשפט העליון בנושא סבירות; מדובר בפגיעה רב מערכתית במגוון היבטים של פעילות ממשלתית".

"אם נקבע בהצעת החוק שבית המשפט לא יכול לדון בעתירה או הליך משפטי על סבירות החלטה, המשמעות המעשית היא ביחס לממשלה ולשרים שלא תהיה חובת סבירות", המשיך, "הפטור מהחובה לנהוג בסבירות, בוודאי שבגרסתו הקיצונית, יוביל לביטול ערובה דמוקרטית מרכזית בשיטת משטרנו שמהווה בלם על כוחו של השלטון ואבן יסוד במערכת היחסים שבין השלטון לפרט".

המשנה ליועמ''שית גיל לימון בדיון ועדת החוקה
המשנה ליועמ''שית גיל לימון בדיון ועדת החוקה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לדברי לימון, "הפגיעה הקשה והמשמעותית ביותר של הביטול הגורף של עילת הסבירות ביחס להחלטות של הממשלה ושל השרים נוגע למעמדם של שומרי הסף. עילת הסבירות היא ערובה מרכזית לכך שהמינוי של שומרי סף יהיה ראוי ותקין, ולכך שלא ניתן יהיה לפטר שומר סף משיקולים פוליטיים".

עוד הוא הוסיף: "בהיעדר עילת סבירות, כל שומר סף או רגולטור ידע שההחלטה הבאה שלו יכולה להיות גם ההחלטה האחרונה שלו, אם היא לא תמצא חן בעיני השר הממונה. אנשים הגונים יחששו לבוא ולמלא את התפקיד של שומרי סף. בהתייחס להאשמות שהופנו אתמול מצד דוברים מסוימים בישיבה כלפי היועצת המשפטית לממשלה- היועצת תמשיך להיות עצמאית בהחלטות שלה, ולמלא את התפקיד שלה כשומרת סף, כדי להגן על שלטון החוק, המנהל התקין וזכויות האדם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-230712138' autoplay='0' credit='ערוץ כנסת' desc='דיון סוער בוועדת החוקה' poster='' kid='1_ixgpb2zy' duration='103']

עוד אמר לימון: "אירועי הימים האחרונים מלמדים עד כמה חשוב שבשיטה המשפטית שלנו יתקיימו ערובות לכך ששומרי הסף יוכלו למלא את תפקידם, וביטול עילת הסבירות בהתאם לנוסח שמונח בפני הוועדה ישלול ערובה משמעותית ביותר לעצמאות הזו. המשמעות של ההצעה, הלכה למעשה, היא הענקת כוח שלטוני בלתי מבוקר בידי קבוצה מצומצמת של נבחרי ציבור שמלכתחילה מרכזים בידם כוח שלטוני רב ויכולת השפעה עמוקה על הציבור כולו. מדובר ביצירת מעין 'מקלט' משפטי, המאפשר פעולה בחוסר סבירות". ח"כ מירב כהן (יש עתיד), שניסתה להתייחס לדבריו, הוצאה מהדיון.

החוק לביטול עילת הסבירות עבר שלשום בקריאה ראשונה ברוב של 64 ח"כים מול 56 שהתנגדו. המהלך הצית מחאות נרחבות בכל רחבי הארץ אתמול, שבהן השתתפו עשרות אלפים וכ-80 מפגינים נעצרו.