ביטול עילת הסבירות עבר בקריאה ראשונה, באופוזיציה קראו: "בושה"

החוק לביטול עילת הסבירות עבר במליאת הכנסת ברוב של 64 מול 56. היום צפוי להתקיים דיון בוועדת החוקה, להכנת החוק לקריאות שנייה ושלישית. חברי אופוזיציה קראו: "בושה". בעקבות זאת, הבוקר מובילי המחאה מבטיחים "יום התנגדות לאומי", שיכלול הפגנות "שכמותן טרם נראו"

זמן צפייה: 03:06

החוק לביטול עילת הסבירות עבר הלילה (שלישי) במליאת הכנסת, ברוב של 64 ח"כים מול 56 שהתנגדו. מיד לאחר ההצבעה החלה ועדת החוקה בהכנות לקריאה שנייה ושלישית, והבוקר מובילי המחאה מבטיחים "יום התנגדות לאומי", שיכלול הפגנות "שכמותן טרם נראו" בכל רחבי הארץ.

תחילה הציג יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן, את הצעת החוק. לאחר מכן נשאו דברים שר המשפטים יריב לוין וראש האופוזיציה יאיר לפיד - שאמר: "יש בינינו הסכם – ואתם מפרים אותו היום. ההסכם בינינו אומר שלא נפגע האחד בשני, לא נדרוס אחד את השני, לא נשבור את החוזה הקדוש האחד עם ההשני. את החוזה הזה אתם שוברים. עמדתם פה על הפודיום ונשבעתם לעזור לעני ולחלש, לשמור על ביטחון עם ישראל – ובחרתם לשבור את השבועה הזו. אתם לא מתייחסים לשום דבר חוץ מהטרלול של לוין ורוטמן. זה לא יקרה. זה ייפול בקריאות שנייה ושלישית, זה ייפול בבית המשפט העליון. אם לא שם – הממשלה הארורה הזו תיפול. מטורפים, מושחתים ומשחיתים".

שר המשפטים לוין אמר: "אני מזמין את יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, לחדרי מיד בתום ההצבעה על מנת לדון ולהגיע להסכמות".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר לאחר ההצבעה: "התחלנו בתיקון עילת הסבירות, כחלק מהרפורמה החשובה לתיקון מערכת המשפט כולה. הגיע הזמן להחזיר את השלטון לציבור ולהפסיק את שלטון החונטה. תיקון עילת הסבירות זה צעד חשוב ביותר, אבל חייבים להעביר את הרפורמה כולה. שינוי ועדה לבחירת שופטים, ביטול פסקת ההתגברות, שינוי סמכויות היועמ"ש. מחזירים את הדמוקרטיה לישראל".

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר מוקדם יותר: "אפשר להגיע להסכמה. בעיצומו של משבר עמוק ומדאיג, המעשה האחראי והמנהיגותי חייב להיות לשבת, לדבר, ולשים את האחדות הישראלית מעל הכל. מנהיגי הציבור – מהקואליציה ומהאופוזיציה – חייבים להידבר ולאחות את הקרע. וזה צריך לקרות עכשיו". גורמים פוליטיים: "לאחר ההצבעה נתניהו יבחן את ריכוך החוק או הגעה לפשרה".

מפגינים מול הכנסת, בזמן ההצבעה על ''עילת הסבירות'' | צילום: חיים גולדברג

לפני ההצבעה - מהומה פרצה בכנסת כשמפגינים ניסו לפרוץ למליאה - ופונו בכוח. חלק ניסו להדביק את עצמם לרצפה. המפגינים מסרו: "זו רק ההתחלה". שלושה מוחים נעצרו. יציע הציבור היה סגור למבקרים מחשש להתפרעויות, אך המוחים הגיעו למקום דרך הכניסה המובילה למליאה, ממנה נכנסים חברי הכנסת. עולה כי  נכנסו באופן "חוקי", והוזמנו על ידי חברי הכנסת מטעם "יש עתיד", מירב כהן ונאור שירי.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2307101950' autoplay='0' credit='' desc='מהומה בכניסה למליאה ' poster='' kid='1_4lkx4ik0' duration='8']

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נשא דברים אחרי לפיד - ואמר: "זה כדור השלג שיצבור תאוצה וירמוס את המדינה אם לא נעצור אותו עכשיו. כדור השלג הזה הוא תחילתו של תהליך מסוכן, של הסרת מגבלות מהשלטון ומחיקת הביקורת השיפוטית. מי שייפגע הוא קודם כל האזרח הקטן".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1007232022' autoplay='0' credit='' desc='גנץ: "זה כדור השלג שירמוס את המדינה"' poster='' kid='1_4v8njwc8' duration='52']

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "תיקון עילת הסבירות לפי המתווה שקבע שופט בית המשפט העליון סולברג הוא לא קץ הדמוקרטיה -  הוא חיזוקה. לכן, בכירים מהאופוזיציה ושופטים בכירים תמכו בתיקון עילת הסבירות. נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אשר גרוניס, אמר כי 'עילת הסבירות מגדילה את אי הוודאות המשפטית'. השופטת פרוקצ'יה אמרה כי 'בית המשפט עשוי להגיע לשטחים שבהם אין הוא אמור לפעול'. סבירות סולברג מתקנת את זה. גם לאחר התיקון עצמאות בית המשפט וזכויות האזרח בישראל לא ייפגעו בשום צורה.

"בית המשפט בישראל ימשיך לפקח על חוקיות הפעילות והמינויים של הממשלה. הממשלה והשרים לא יוכלו לשקול שיקולים זרים, למנות מינויים לא כשירים או לפעול בניגוד עניינים, להפך, תחת פיקוח בית המשפט שיימשך הממשלה תהיה חייבת לפעול בתום לב, במידתיות , הגינות ובשוויון. לכן - סבירות סולברג הוא לא קץ הדמוקרטיה, הוא חיזוקה. היא בוודאי ובוודאי לא סיבה לקרוא לסרבנות ולשבש את חייהם של מיליוני אזרחים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1007232024' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_sci92y8p' duration='340']

בתוך כך, שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ התראיין לחדשות 13 בנוגע להצבעה ואמר: "אני מעריך שנחזור להידברות אחרי גמר החקיקה מתוך הנחה שהיא תתבצע. כמעט כבר הוסכם על עילת הסבירות, לכן הניסיון להפחיד הוא לא נכון. אני מכבד את בית המשפט, לכן גם הוא צריך לכבד את הציבור".

בהכנת הידיעה השתתפו ספי עובדיה, רביב דרוקר, ליאור קינן, ברוך קרא, מוריה אסרף וולברג, אביעד גליקמן, חן זנדר, סיון אלקלק ואופק צח