לקראת ההצבעה על התקציב: הושגו הסכמות ברוב הנושאים שבמחלוקת

לקראת הקריאה הראשונה בכנסת, הושגו הסכמות על רפורמת גיל הפרישה לנשים. שר החקלאות הודיע כי הרפורמה בביצים תוצא מחוץ לחוק ההסדרים. המחלוקת היחידה: רפורמת הרגולציה של אביר קארה

זמן צפייה: 01:42

לקראת הקריאה וההצבעה הראשונה היום (חמישי) בכנסת על תקציב המדינה, מסתמנות הסכמות ברוב הסוגיות שבמחלוקת בין מפלגות וחברי הקואליציה. הדיון צפוי להתחיל בשעה 10:00 ויימשך שעות רבות.

בנושא רפורמת העלאת גיל הפרישה לנשים ל-65, הושגו ככל הנראה הסכמות בין השותפות הקואליציוניות. בהמשך לדיונים בנושא, שהתקיימו בימים האחרונים בין משרד האוצר לבין חברות כנסת מהקואליציה וביניהן יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין, יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אפרת רייטן וח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה, ח"כ ג'יידא רינאווי זועבי ממרצ וח"כ מירב בן ארי ממפלגת יש עתיד, הוסכם על קידום הרפורמה, כאשר מעבר לסך של 630 מיליון ש"ח שכבר נקבעו בהחלטת הממשלה, תורחב משמעותית רשת הביטחון החברתית בסך של מאות מיליוני שקלים לרבות מענקים ייחודיים לנשים מאוכלוסיות מוחלשות בגילאים מבוגרים. זאת, על מנת לצמצם את ההשפעות האפשריות כחלק מהמהלך. המתווה תומך בהעלאת גיל הפרישה לנשים תוך שהוא מעודד המשך תעסוקת נשים.

כמו כן, סוכם בהקשר זה גם על הכפלת תקציב מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לטובת עידוד המשך עבודה של נשים ומשרד האוצר נענה לעמדת חברות הכנסת כך שלתקציב מענקי העבודה לעובדות יתווספו 130 מיליון ש"ח. הוסכם גם כי יוקצו 40 מיליון ש"ח עבור נשים מעל גיל 62 שנפלטו משוק התעסוקה לפני גיל 60 ושמיצו את זכותן לדמי אבטלה ולהכשרות מקצועיות  ולא הצליחו לחזור לשוק העבודה. בנוסף, צפויה העלאת קצבת הבטחת הכנסה לנשים מעל גיל 62 ועד גיל פרישה, במשך 5 שנים, בסך של 700 ש"ח בחודש.

בנושא הרפורמה בענף החקלאות, שעוררה התנגדות קשה בקרב החקלאים וחלק מחברי הכנסת בקואליציה, נראה כי מפלגות הקואליציה קרובות מאוד לסיכומים. חברי הכנסת שמשתתפים במגעים להגעה למתווה פשרה בנושא, שר החקלאות עודד פורר ויו״ר הקואליציה עידית סילמן נועדים כעת במטרה להגיע להסכמות. שר החקלאות, אמר הבוקר בתוכניתו של אודי סגל בגל"צ, כי ״עידן חדש מתחיל בחקלאות הישראלית. נעביר את רפורמת הפירות והירקות ונמשיך את הדיון בענף הביצים בשלושת החודשים הקרובים, לא נעשה את זה במסגרת חוק ההסדרים"

ככל הנראה קיימים סיכומים על הוצאת הרפורמה בענף הביצים מחוק ההסדרים, וחברי הכנסת יצביעו על הנושא היום בקריאה ראשונה בכנסת במסגרת החוק ובהמשך יפצלו את המהלך מחוק ההסדרים. זאת, בכפוף להתחייבות של חברי הכנסת שהתנגדו למהלך להעביר את הרפורמה בענף תוך 3 חודשים בחקיקה רגילה.

קיימת עדיין מחלוקת בקואליציה לגבי קידום רפורמת הרגולציה שמקדם סגן השר וחבר הכנסת אבי קארה. חבר הכנסת מוסי רז מסיעת מרצ, שהשתתף במשא ומתן השבוע במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה הודיע בסיום הפגישות כי הוא יתמוך בהקמת רשות רגולציה. עם זאת, הודיע רז  כי הוא לא יתמוך בהצעה כפי שהיא מנוסחת כרגע מאחר ולטענתו, היא מזיקה לבריאות ולסביבה. במפלגת ימינה מסרבים כעת לפשרה בנושא ודורשים להעביר את החוק כלשונו.