נתניהו פנה לר"מ הודו: תן אישור חריג לייצוא מסכות לישראל

רה"מ שוחח עם מודי בטלפון, כדי שיאפשר ייצוא של מסיכות מגן וחומרי גלם לתרופות, למרות שבהודו נאסר על כך בשל המחסור. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: ניתן אישור חריג לייצא תרופות

זמן צפייה: 04:04

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח השבוע עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי וביקש ממנו סיוע להתמודדות עם משבר הקורונה. שלושה פקידים ישראלים בכירים אמרו לחדשות 13 כי נתניהו ביקש ממודי לתת אישור חריג לייצוא של מסכות מגן וחומרי גלם לתרופות מהודו לישראל. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות איתמר גרוטו אמר לחדשות 13 כי הודו הסכימה לבקשה בנוגע למשלוחי התרופות: "אישור חריג ניתן ותהליכי רכש התרופות מתבצעים בימים אלה. ההודים הסכימו להחריג את ישראל".

הבקשה של נתניהו הגיעה לאור העובדה שממשלת הודו פרסמה לפני כמה שבועות צו שאוסר על ייצוא של חומרי גלם לתרופות ושל מסכות מגן כחלק מההיערכות להתמודדות עם מגפת הקורונה. הודו היא היצואנית הגדולה ביותר בעולם של חומרי גלם לתרופות ורוב חומרי הגלם בהם נעשה שימוש בתעשיית התרופות הישראלית מגיעים מהודו. בלי אספקה סדירה של חומרי הגלם הללו עלול להיווצר מחסור בתרופות בישראל. בנוסף, בהודו קיים המפעל הגדול בעולם לייצור מסכות מגן שמונעות הידבקות בקורונה ושבהן יש צורך במיוחד עבור צוותים רפואיים וגורמים נוספים שבאי במגע עם חולי קורונה.

[brightcove_iframe video_id='programs-friday-articles-part-2003132048' autoplay='0' credit='שישי עם אילה חסון' desc='המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: הודו הסכימה להחריג את ישראל' kid='1_tmth0ic4' duration='24'']

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי מקבל את פני ראש הממשלה בנימין נתניהו בניו דלהי
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי מקבל את פני ראש הממשלה בנימין נתניהו בניו דלהי | צילום: רויטרס

בכירים ישראלים מציינים כי יש מחסור עולמי במסכות מגן והביקוש עולה בהרבה על ההיצע. מגמה זו הביאה לכך שמחירי מסכות המגן עלו פי 20. לאור המחסור במסכות מגן ולבקשת משרד הבריאות פנתה שגרירות ישראל לבכירים בממשלת הודו וביקשה לתת אישור חריג לייצוא מאות אלפי מסכות מגן לישראל.

הטיפול בנושא עלה לדרגים הגבוהים ביותר בשיחת הטלפון בין נתניהו למודי שם העלה ראש הממשלה גם את סוגיית האישור לייצוא חומרי גלם לתרופות מהודו לישראל. בכירים ישראלים ציינו כי המגעים בנושא בין הצדדים עדיין נמשכים וכי ההודים בוחנים את הבקשות הישראליות. בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ סירבו להתייחס.