גנץ תוקף: "איבדנו זמן יקר בפירוק חמאס בגלל גרירת רגליים"

בהצהרה בת"א הודיע גנץ כי יעבור לגור בקיבוץ יד מרדכי - ותקף את נתניהו מבלי לנקוב בשמו: "יש בהנהגה מי שחוזר לשיח הפלגני של 6 באוקטובר, והופך את ישיבות הקבינט למופעי השתלחות בצבא". השר הוסיף: "השבת החטופים - לא במקום הסרת איום חמאס"

זמן צפייה: 03:33

יממה לאחר שביטל את הצהרתו במקביל להצהרת שר הביטחון יואב גלנט, השר בני גנץ נושא דברים הערב (שלישי). "לצערי, בימים האחרונים יש מי בהנהגה שמנהלים שיח פלגני בכנסת, הופכים את ישיבות הקבינט למופעי השתלחות בצבא, ושמשווים את אולפני הטלוויזיה לאלה שרצחו את בנינו ובנותינו", אמר גנץ. עוד אמר השר כי "איבדנו זמן יקר בפירוק חמאס בגלל גרירת רגליים". בסיום דבריו אמר כי כפי שהבטיח, יעתיק את מקום מגוריו בשבועות הקרובים לקיבוץ יד מרדכי.

"אנחנו פועלים בימים אלה להגיע למתווה להשבת חטופינו. זה תוצאה של לחץ צבאי מתמשך, של עוצמתנו כחברה חפצת חיים, ופעולות שבהן אנו נוקטים יחד עם משפחות החטופים", אמר, והוסיף: "השבת החטופים לא מחליפה את החובה להסיר את חמאס, יש גם לי קווים אדומים". גנץ אמר: "להיות מנהיג ציבור בעת משבר זו אחריות גדולה. אני קורא לחברי, כולם, מכל צדי המפה הפוליטית, לחשוב רגע לפני שמדברים. חשבו לאן הגענו ולמה. אזרחי ישראל ראויים מאיתנו ליותר", הוסיף.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-vote-zone-clips-part-0602241920' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת גנץ' poster='' kid='1_7b72ip4j' duration='472']

"בזירת הלחימה בעזה – עברנו לשלב "הלחימה הממוקדת". היא אינה פחות עצימה בהכרח – אלא מוכוונת מרחבים ומטרות. ואם נצטרך, נעצים את הלחימה", אמר גנץ. על המשך הכנסת סיוע לעזה אמר: "עכשיו, באופן דחוף, עלינו לקדם מתווה שבמסגרתו יועבר המזון לעזה דרך גורמים בינלאומיים שאינם קשורים בחמאס כמו אונר"א. גם אם זה יצריך עצירה או הפחתת כמויות. גם אם נאפשר הכנסת משאיות מצפון הרצועה ולא מדרומה".

בהתייחסות לדבריו של גנץ, נמסר מהליכוד כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו נלחם למען ניצחון מוחלט. מי שחושב שהכנסת פקידים של הרשות הפלסטינית לרצועת עזה תכריע את החמאס - טועה. אין תחליף לניצחון המוחלט".

השר בני גנץ
השר בני גנץ | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

השר גדי איזנקוט התייחס הערב לעסקת חטופים, ואמר: "זה לא חייל - אלו מאות אזרחים שחיו את חייהם, סמכו על צה"ל וביממה אחת נלחמו על הידית והופקרו. לכן יש חובה כפולה ומכופלת להשיבם, חובה ערכית בסיסית. אני רואה בכל ההתבטאויות כנגד עסקה חמורות מאוד, משלחת ישראלית לפריז הניחה הצעה לחמאס דרך מצרים, חמאס לא השיב. פוליטיקאים התבטאו בצורה בלתי אחראית, על מספרי מחבלים שלא עלו בשום מסמך או הצעה נגדית".

עוד התייחס לנושא קבלת האחריות על האירועים ועל ועדת החקירה שתקום, ואמר: "כל נושא תפקיד מרה"מ ומטה בשדרת הפיקוד לא צריך לקחת אחריות- הוא קיבל אותה ביום שנשבע לתפקידו. לכן צריך למנות ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק איך הגענו למצב הזה, עשור אחורה ועד היום".

השר גדי איזנקוט
השר גדי איזנקוט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מאז נכנס לממשלה, יחסיהם של גנץ ונתניהו אינם יציבים וידעו עליות ומורדות. אחרי התרגיל הצה"לי שדימה חטיפת פלסטיני בידי מתנחלים, אותם דימו חיילים שלבשו וסטים עם הכיתוב "בימוי אויב", הודיעה לשכתו של ראש הממשלה כי הוא "דורש תשובות ותחקיר צה"לי בעניין התרגיל שדימה חטיפה של ערבי בידי מתיישב". גנץ תקף את רה"מ ואמר כי "ההחלטה של ראש הממשלה להשתמש באירוע כדי לפגוע בצה"ל ובלכידות ממניעים פוליטיים מיותרת, ומצריכה גם היא תחקיר והתנצלות שלו, בפני צה"ל וכל אזרחי ישראל".

בשבוע שעבר מתח גנץ ביקורת על "הכנס לניצחון ישראל" שהתקיים בבנייני האומה בירושלים - שמטרתו עידוד התיישבות בחבל עזה ו"הגירה פלסטינית מרצון", בהשתתפות כ-20 שרים וחברי קואליציה, בראשם בן גביר, סמוטריץ' וגולדקנופף. "התרענו בפני נתניהו לפני קיום הכנס, שהשתתפות השרים בו מהווה פגיעה פגיעה בחברה הישראלית בזמן מלחמה, פגיעה בלגיטימציה שלנו בעולם ופגיעה במאמצים לייצר מסגרת להשבת חטופינו", אמר השר.

גנץ התייחס גם לשתיקת ראש הממשלה בנושא: "מי שרקד ופילג - אינו מחליט, מי ששותק ונגרר – אינו מנהיג. זה מאוד קשה, אבל בעת הזו, האחריות מחייבת את חבריי ואותי להישאר בקבינט ובממשלה. בהמשך, כשהמצב יתייצב, נחזור לעם, והציבור כולו יאמר את דברו למי שבימים של שותפות גורל בעם, עוסק בגורלו הפוליטי". בליכוד אמרו: "גם אם יש מישהו שלא אוהב זאת, הליכוד היא תנועה דמוקרטית ובמדינת ישראל יש חופש ביטוי לכולם - גם לימין".