גנץ: "קבלת עמדת התובע - פשע היסטורי"; לפיד: "אסון מדיני"

סערה במערכת הפוליטית אחרי הצהרת התובע הראשי בבית הדין בהאג: גורם בסביבת נתניהו אמר כי "מדובר בביזיון בקנה מידה עולמי". כ"ץ הודיע: "משרד החוץ יקים חמ"ל מיוחד". ברקע המשבר בקבינט המלחמה, השר גנץ גיבה את רה"מ: "הצבת מנהיגי מדינה באותה השורה עם טרוריסטים צמאי דם - עיוורון מוסרי". לפיד תקף גם את נתניהו, ובן גביר טען: "שליחת נציגי ישראל לדיון בבית הדין הייתה טעות מלכתחילה" | כל התגובות

Whatsapp Image 2024 05 20 At 1
ראש האופוזיציה לפיד, השר גנץ | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90 / מרים אלסטר, פלאש 90

אחרי שהתובע הראשי בבית הדין הפלילי בהאג הודיע היום (שני) על כוונתו להוציא צווי מעצר בינלאומיים נגד ראש הממשלה ושר הביטחון לצד מנהיגי חמאס - התגובות במערכת הפוליטית סוערות.

גורם בסביבת נתניהו מסר: "אם ההחלטה תצא לפועל - מדובר בביזיון בקנה מידה עולמי. אין גבול לצביעות". כשברקע המשבר בקבינט המלחמה, השר בני גנץ התייצב מאחורי נתניהו, והגיב בחשבון הטוויטר שלו: "הצבת מנהיגי מדינה שיצאה לקרב הגנה על אזרחיה, באותה השורה עם טרוריסטים צמאי דם - היא עיוורון מוסרי, ופגיעה בחובתה ויכולתה להגן על אזרחיה. קבלת עמדת התובע, תהיה פשע היסטורי שלא ימחה". גנץ ציין כי "מדינת ישראל נלחמת באופן המוסרי ביותר בהיסטוריה, תוך הקפדה על החוק הבינלאומי, והיא בעלת מערכת משפט עצמאית וחזקה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405201546' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_9mk48vyt' duration='37']

שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע: "הנחיתי להקים חמ"ל מיוחד במשרד החוץ, עם כל הגורמים המקצועיים, במטרה להיאבק נגד ההחלטה, שנועדה בראש ובראשונה לכבול את ידיה של מדינת ישראל ולמנוע ממנה את זכות ההגנה העצמית". הוא כינה את דבריו של התובע "שערורייתיים" ומסר כי מדובר ב"מתקפה חזיתית חסרת מעצורים נגד קורבנות 7 באוקטובר ו-128 החטופים".

חבר קבינט המלחמה, השר גדי איזנקוט, אמר כי "החלטת התובע היא כשל מוסרי עמוק, אי-הבנה מוחלטת של המלחמה שנכפתה על ישראל. צבא ההגנה לישראל פועל על-פי הוראות הדין הישראלי והמשפט הבינלאומי. התובע בהאג בחר היום להיות בצד הלא נכון של ההיסטוריה ולערוך השוואה שיקרית בין ארגון טרור רצחני לבין צבא של מדינה דמוקרטית המגנה על אזרחיה ולאחר שלמעלה מאלף מאזרחיה, ילדים, נשים, זקנים וגברים, נטבחו, נאנסו ונחטפו לעזה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב גם הוא: "הצהרת התובע היא מעבר למקוממת, ומוכיחה עד כמה מערכת המשפט הבינ"ל נמצאת בסכנת קריסה. המהלך החד-צדדי הזה מעודד טרוריסטים ברחבי העולם. לא נשכח מי התחיל את המלחמה הזו, ומי אנס, שחט, שרף, התאכזר וחטף משפחות ואזרחים תמימים. כל ניסיון להקביל בין ראשי חמאס לבין ממשלת ישראל, שנבחרה באופן דמוקרטי - היא שערורייתית. אנו מצפים מכל המנהיגים בעולם החופשי לגנות על הסף את הצעד הזה".

במטה משפחות החטופים גינו את "הסימטריה בין הנהגת ישראל לבין מרצחי חמאס", ומסרו כי "הדרך להוכיח זאת מול העולם היא ע"י כניסה מיידית למו"מ שישחרר את החטופים". עוד נמסר: "מטה המשפחות מברך על הוצאת הצווים נגד בכירי חמאס, מהלך שמהווה הכרה נוספת בפשעים נגד האנושות שהם ביצעו ועדיין מבצעים כנגד אזרחי ישראל, ובהם 128 חטופים שעדיין נמצאים במרתפי חמאס וסובלים מהתעללות יום-יומית".

רה"מ נתניהו והשרים גלנט וגנץ במסיבת העיתונאים
רה"מ נתניהו והשרים גלנט וגנץ במסיבת עיתונאים, נובמבר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף גם הוא את בית הדין. לדבריו, זהו "אסון מדיני, אסון ערכי, לא יכול להיות שיוציאו צווי מעצר לנתניהו, הנייה, סינוואר ודף אחרי 7 באוקטובר. זה בלתי נסלח". עם זאת, הוא יצא גם נגד נתניהו ומסר כי "צריך לומר שזה גם כישלון מדיני נורא". הוא קרא לקונגרס לגנות את המהלך, ומסר כי "גנץ לא יכול לחכות 3 שבועות. אנחנו צריכים את הזמן הזה כדי להפיל את הממשלה הנוראה הזאת".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

גם בצד השני של המפה הפוליטית גינו את דבריו של התובע. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב כי "ההצהרה, שמעמידה בשורה אחת את רה"מ ואת שר הביטחון עם ראשי חמאס, מלמדת ששליחת נציגי ישראל לדיון בבית הדין האנטישמי היתה טעות חמורה מלכתחילה". בן גביר קרא לנתניהו ולגלנט "להתעלם מהתובע האנטישמי ולהורות על הגברת המתקפה נגד חמאס, עד הכרעתו המוחלטת".

שר האוצר סמוטריץ' כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מופע כזה של צביעות ושנאת יהודים כמו של בית הדין בהאג - לא ראינו מאז הפרופגנדה הנאצית. גם הנאצים דיברו בשם ה"מוסר". גם אז לא היה שם כלום מלבד אנטישמיות טובה וישנה כמו שחווינו בכל הדורות". סמוטריץ' הוסיף כי מי שעומדת מאחורי ההליכים בבית הדין היא הרשות הפלסטינית וקרא: "הגיע הזמן להביא להפלתה ולעצירת הנזקים שהיא גורמת למדינת ישראל בעולם".

קונסול ישראל בניו יורק אופיר אקוניס קרא לארגונים היהודים בארה"ב "לגנות בחריפות את הודעת התובע". לדבריו, "לא אנחנו פתחנו באש ב-7 באוקטובר, ולא אנחנו ביצענו טבח אכזרי וברוטלי באזרחים תמימים. מי שאחראי לכך הם רק החמאס והג'יהאד האיסלמי שעדיין מחזיקים בחטופים".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר: "‏אני קורא לכל מנהיגי המדינה, קואליציה ואופוזיציה כאחד, לגנות את ההחלטה השערורייתית של התובע בהאג. ‏זו החלטה בלתי מתקבלת על הדעת נגד מדינת ישראל, והיא נועדה לפגוע במאמצי המלחמה למען ביטחון ילדנו. זה הזמן להתאחד ולפעול יחד, אין לנו מדינה אחרת".