שנה לאחר המהומה בכנסת: חוק "ממדים ללימודים" עבר בקריאה טרומית

על פי הצעת החוק, המיועד למלגות לחיילים משוחררים, מטעם יו"ר הקואליציה אופיר כץ, המדינה תעניק מימון מלא לשכר לימוד במוסדות להשכלה גובהה ללוחמים משוחררים. "אנחנו לא היינו צריכים את התנועה האסלאמית בשביל להעביר חוק למען חיילי צה"ל", אמר כץ. בשנה שעברה עבר החוק במתכונת של מימון 75% משכר הלימוד, לאחר הסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה

לוחמי צה"ל
לוחמי צה"ל | צילום: דובר צה"ל

כשנה אחרי הסערה בכנסת וסדרת המאבקים בין הממשלה הקודמת לבין האופוזיציה בראשות בנימין נתניהו, הצעת חוק "ממדים ללימודים" של יו"ר הקואליציה אופיר כץ עברה בקריאה הטרומית. על פי החוק לוחמים משוחררים יקבלו מימון מלא לשכר לימוד במוסדות להשכלה גבוהה. "אנחנו לא היינו צריכים את התנועה האסלאמית בשביל להעביר חוק למען חיילי צה"ל", אמר כץ ועקץ את הממשלה הקודמת.

בהודעה מטעם יו"ר הקואליציה נמסר: "מסלול החיים של הצעירים הישראלים הוא שונה משל צעירים אחרים בעולם, הם מתגייסים לשירות במדינת ישראל ומקדישים מספר שנים לשירותו הצבאי. במהלך השנים האלו הם מתקיימים מדמי הקיום הצבאיים, שאינם מאפשרים להם לחסוך לצורך לימודים אקדמיים ורכישת מקצוע. רק לאחר תום שירותם הצבאי, הם יכולים להתחיל לחסוך למטרות אלו".

"הצעת החוק אמורה לסייע ללוחמים המשוחררים משירות צבאי בהתמודדות עם עומס ההתחייבויות המוטלות עליהם, תגביר את בטחונו הכלכלי של החייל המשוחרר, תחזק מעמדו החברתי וכיוצא מזה תרומתו היצרנית לחברה הישראלית תגבר אף היא", נמסר.

ח"כ אופיר כץ הוסיף: "זה מגיע להם בזכות ולא בחסד. כל אמא שנשארת ערה בלילות ודואגת כשהבן שלה בפעילות בשכם, כל אבא שנוסע למחסום להביא לבת שלו אוכל לשבת, מגיע להם לראות את הילדים שלהם מסיימים תואר.
זו ממשלת ימין על מלא. מודה לחברי השר יואב קיש על הבאת היוזמה והסיוע בקידומה, לשר הביטחון גלנט ולשר האוצר סמוטריץ׳ על התמיכה".

Whatsapp Image 2022 12 ח''כ אופיר כץ
יו''ר הקואליציה ח''כ אופיר כץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי בחודש מאי בשנה שעברה מליאת הכנסת אישרה את חוק "ממדים ללימודים" במתכונת לפיה יוענקו מלגות ללוחמים משוחררים מצה"ל עבור לימודי השכלה גבוהה המכסות כ-75% משכר הלימוד. 55 חברי כנסת הצביעו בעד מול שישה מתנגדים.

החוק עבר לבסוף לאחר שבאמצע הלילה עלה שר הביטחון בני גנץ לדוכן הנואמים וקרא להצביע בעד הסתייגות האופוזיציה להעלות את גובה המימון ל-75 אחוזים במקום 66 אחוזים כמו בהצעה המקורית.

בהצבעה עצמה, אנשי הליכוד נעדרו לאחר שהרשימה המשותפת ביקשה להכריז על ההצבעה כהצבעת אי אמון בממשלה. בנוסף, חברי סיעת רע"מ נעדרו מההצבעה כמו גם יו"ר הקואליציה באותה העת עידית סילמן  מימינה, ואף הח"כית החוזרת לקואליציה לאחר פרישתה בת ה-3 ימים, ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ. כל צד מיהר להכריז על ניצחון לאחר אישורו של החוק.