היועמ"שית לראש המל"ל: "לאסוף מסמכים מסווגים מלשכת נתניהו"

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה שיגר לצחי הנגבי מכתב בו הוא מנחה לאסוף את החומרים, זאת בהמשך לדיווחים על איסוף פרוטוקולים מסווגים מישיבות קבינט של ממשלות עבר ע"י גורמים מלשכת רה"מ. ההשערה היא כי מדובר על "היערכות ליום שאחרי המלחמה" - האשמות שנתניהו הספיק להכחיש: "הייחוס ללשכתי הם דברי הבל ודברי שקר"

זמן צפייה: 03:20

הייעוץ המשפטי לממשלה שיגר היום (שני) מכתב לראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי והנחה לאסוף בחזרה כל מסמך מסווג שהועבר לכאורה בניגוד לנהלים. זאת בהמשך לסערה סביב הפרוטוקולים המסווגים של ישיבות הקבינט שאספו לכאורה אנשי נתניהו ליום שאחרי המלחמה, כאשר רק שלשום בתשובה לשאלת חדשות 13 במסיבת העיתונאים המשותפת עם השר גנץ ושר הביטחון גלנט, רה"מ נתניהו הכחיש שנאספו מסמכים כאלו, ואמר: "הייחוס ללשכתי הם דברי הבל ודברי שקר".

בשבוע שעבר, פורסם כי ראש הסגל של נתניהו, צחי ברוורמן, אוסף פרוטוקולים ומסמכים מסווגים של דיוני הקבינט שנים אחורה, באופן שעשוי להיראות כמעין איסוף חומרים לקראת היום שאחרי המלחמה והעיסוק בשאלת האחריות. הערב, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גיל לימון מוציא מכתב לראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי ובו הוא מנחה "לאסוף חומר או מידע שנמסר בעת האחרונה בניגוד לנהלים, ככל שנמסר, ואת העתקיו, ולהפקידו בחזרה בידי הגורמים המוסמכים".

כמו כן, המשנה ליועמ"ש מבקש במכתב גם לחדד את הנהלים כי במסמכים מסווגים מסוג זה ניתן לעיין במזכירות הממשלה, אך "לא ניתן לייצר או למסור העתקים של התמלילים". יחד עם זאת, יש לציין שנוסח המכתב הוא זהיר ו"מתהלך בין הטיפות", כאשר בחלקים מסוימים במכתב נבחר הנוסח "ככל שנלקחו מסמכים", ובחלקים אחרים, כמו בסוף המכתב, הנוסח הוא חד משמעי ומבקש את איסוף החומרים על כל העתקיו. כמו כן, על פי בדיקות, המכתב מתבסס על אינדיקציות ברורות לכך שבפועל נאספו המסמכים.

ראש המל"ל צחי הנגבי
ראש המל"ל צחי הנגבי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

במסיבת העיתונאים המשותפת לרה"מ נתניהו, שר הביטחון גלנט והשר גנץ שנערכה שלשום, נשאל נתניהו על כך שבלשכתו יש מי שאוספים כעת פרוטוקולים מסווגים של ישיבות קבינט בעבר, שאלה אשר לה השיב רה"מ: "קודם כל זה לא קורה, זה שקר. אין דבר כזה קבינטים ודיונים של קבינט מלחמה. מאז הקמת המדינה, הדבר הזה מתועד על ידי מזכירות הממשלה. לכן כל האמירה הזאת והייחוס ללשכתי הם דברי הבל ודברי שקר".