מתקרבים למתווה הנשיא: הרצוג לוחץ להציג אופק לפשרה בקרוב

הלחץ להגיע לפשרה בעניין המהפכה המשפטית גובר ולפי ההערכות הנשיא עובד בימים אלו על הצגת מתווה פשרה רחב, שיעניק זכויות ליברליות לצד צעדים שמרניים. הרצוג מקיים פגישות עם גורמים שונים במטרה שיתמכו בו לאחר הצגת המתוה כך שיוכל להפעיל לחץ על הפוליטיקאים. בבית הנשיא מכחישים את הדברים

זמן צפייה: 01:28

נשיא המדינה יצחק הרצוג עובד בימים אלה על המתווה שיציג ככל הנראה בקרוב. על פי ההערכות הערב (שני), הנשיא יציג מתווה דומה לזה שהוצג על ידי ידידיה שטרן. עיקרי המתווה יהיו זכויות שיינתנו לליברלים לצד צעדים שהשמרנים מעוניינים להשיג.

הרצוג ככל הנראה מגייס בימים האחרונים גורמים שונים שיתמכו במתווה שלו ויגבו אותו כך שיוכל לכופף את הפוליטיקאים בשני הצדדים ולהפעיל עליהם לחץ לקבל את המתווה. בין הגורמים שהוזכרו נמנים גם ההסתדרות וגורמי מעסיקים שונים.

בבית הנשיא ערים לביקורת ומבינים היטב שהמתווה, שלפי ההערכות מהווה סוג של התחחלה של חוקה, לא יכול לצאת לפי גחמות כמו פרסומים כאלה ואחרים אלא בזמן המתאים ולאחר חשיבה רצינית. בבית הנשיא אף הכחישו שהנשיא מתכנן משהו.

ברקת, נתניהו ולוין
לוין, נתניהו וברקת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, ח"כ דודי אמסלם מהליכוד הגיש היום הצעת חוק לפיה לא ניתן יהיה לחקור ראש ממשלה מכהן. אמסלם כבר הודיע שההצעה, שמכונה "החוק הצרפתי", לא תחול על ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם זאת, חוק חשוב יותר שמקדם אמסלם כרגע הוא ביטול סעיף מרמה והפרת אמונים שיביא בכך לביטול האישומים נגד נתניהו.

Whatsapp Image 2023 03 13 At 1
ראשי האופוזיציה

במקביל, ראש האופוזיציה יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי קיימו היום פגישה משותפת בה דנו בתיאום מהלכי מפלגות האופוזיציה, לאור התקדמות "בליץ החקיקה הדורסני" של הקואליציה. בהצהרה המשותפת לארבעה, הם הדגישו כי "אחדות העם מתחילה בהידברות אמיתית". לטענתם, "כל עוד אין עצירת חקיקה, זו אחיזת עיניים".

"כשיונח מתווה הנשיא נשמח להתייחס להצעתו ואנו מעריכים את המאמצים של הנשיא להגיע להידברות", הבהירו לפיד, גנץ, ליברמן ומיכאלי. "נעשה הכל למנוע את העברת החוקים אך אם חלילה נגיע לקריאה שלישית - לא ניתן לזה יד ונחרים את ההצבעה במליאה. במקום אוסף חוקים מטורף, האלטרנטיבה הנכונה בעת הזו היא הסדר חוקתי מקיף ומאוזן, ביצור הפרדת הרשויות עד הגעה לחוקה", הוסיפו.

Whatsapp Image 2023 03 13 At 1
נתניהו בישיבת סיעת הליכוד | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

בקואליציה גם גובר המתח, כשהמחאה נכנסה לשבוע העשירי ברציפות שלה, ולקראת יום שיבוש נוסף שיתקיים ביום חמישי והציפייה למתווה הנשיא. בהקלטות שנחשפו הערב מישיבת סיעת הליכוד, נראה כי חברי הכנסת במפלגת השלטון מתחילים להביע תחושות של תסכול ולחץ.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר על המפגינים כי "הם מאורגנים, יוצאים לרחובות, ואנחנו זורמים עם האירועים. אם נפסיד כולנו נפסיד - נפסיד את ההנהגה. אנחנו נותנים להם לנצח. אנחנו 'פותחים רגליים'. אני מרגיש שהם מנצחים אותנו ואנחנו לא עושים כלום כדי לנצח. התקשרות איתם, היועצת המשפטית עושה הכל כדי לדפוק אותנו".