יו"ר ההסתדרות תקף את רה"מ; הליכוד: "פוליטיקה קטנה, מביש"

ארנון בר-דוד תקף בחריפות את ראש הממשלה בכנס "שבתרבות" בבאר שבע: "מישהו הפך אותנו לאויבים זה לזה, שיסה מגזר במגזר. יש רק פתרון אחד - בחירות". על הורדת דירוג האשראי של ישראל אמר: "שערורייה שניתן היה למנוע". בליכוד תקפו בתגובה: "מביש שבעיצומה של המלחמה בר-דוד עוסק בפוליטיקה קטנה שמפלגת את העם"

זמן צפייה: 02:16

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד תקף היום (שבת) בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו על ניהול המלחמה ונושא החטופים, קרא לקביעת תאריך לבחירות, וטען: "אני במקומו - הייתי מתפטר". עוד ביקר את רה"מ על התנהלות הממשלה בראשותו שהביאה להורדת דירוג האשראי של ישראל על-ידי חברת מודי'ס, לראשונה בהיסטוריה. "זאת שערורייה שהייתה יכולה להימנע", אמר יו"ר ההסתדרות, שטען כי דירוג האשראי של המדינה הופחת "משום שרה"מ נתניהו מתעסק כל היום בהישרדות הקואליציה". את הדברים אמר בר-דוד בכנס "שבתרבות" שנערך היום בעיר באר שבע.

מטעם הליכוד נמסר בתגובה: "בזמן מלחמות ישראל, חברי ההסתדרות תמיד נרתמו יחד עם הממשלה למען העובדים והנפגעים. מביש שבעיצומה של מלחמה זו, כשכל העם משווע לאחדות, בחר יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לעסוק בפוליטיקה קטנה שמפלגת את העם ומחלישה את המאמץ המלחמתי".

"צריך לשנות את מדינת ישראל מקצה לקצה, כי אי אפשר להמשיך כך - זאת המשימה שלי לחודשים הקרובים", אמר בר-דוד, "אנחנו חייבים בחירות, חייבים 'ריסטארט' למדינת ישראל. צריך לקבוע תאריך מוסכם לבחירות, עד דצמבר השנה. אי אפשר להמשיך עם 120 האנשים שיושבים היום בכנסת שלא מייצרים עבורנו כמעט שום דבר וכלום. יכול להיות שיצטרכו לצאת פה לרחובות, ואני מקווה שלא נצטרך להגיע לגל מחאה כדי להביא לבחירות. יחד עם זאת, ההסתדרות תהיה חלק מכל מחאה שתקרא לבחירות".

"אחרי 7 באוקטובר, כמעט כל שר צריך לחשוב טוב טוב אם הוא מתפטר", הוסיף, "לצערי, שמעתי על שרים שחושבים על זה אך לא עושים את המהלך, כי הכיסא שלהם מאוד נוח. תאוות השלטון כנראה גדולה יותר מכל דבר אחר - מהחיים, מהחטופים, מכל מה שקורה במדינת ישראל. בשביל מה באתם לפוליטיקה, בשביל לעשות טוב או לבלבל במוח ולהיצמד לכיסא?".

יושב ראש ההסתדרות ארנון בן דוד וראש הממשלה בנימין נתניהו
יושב ראש ההסתדרות ארנון בן דוד וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס, אתר ההסתדרות

עוד אמר יו"ר ההסתדרות: "עברנו את השנה הכי נוראית שהייתה בתולדות מדינת ישראל. שנה של פילוג, שיסוי, קיטוב חברתי ומהפכה משפטית. מישהו הפך אותנו לאויבים זה לזה, שיסה מגזר במגזר, ובסוף הכתובת הייתה על הקיר. במקום להתעסק באויבים שלנו ובהתעצמות שלהם, התעסקו פה בטפל. נתניהו לקח אותנו לקצה. יש רק מוצא אחד - בחירות. ראש הממשלה צריך קודם כל לקחת אחריות על מה שקרה ואחר כך שיקבל את ההחלטות שלו. אני במקומו - הייתי מתפטר".

באשר למתווה חטופים נוסף אמר בר-דוד: "צריך לעשות עסקה ולהחזיר את החטופים, ואם זה לא יקרה כי למישהו זה לא מתאים פוליטית, ממשלת החירום תתפרק". כאשר נשאל אם הוא מעלה בדעתו שעסקה לא תצא לפועל כי 'למישהו זה לא יתאים פוליטית', אמר: "אחרי 7 באוקטובר, אני מעלה על דעתי הכל. בסוף, מנהיג צריך לקבל החלטות, מה עושים בצפון, מה עושים ברצועת עזה. הכל ריק אחד גדול. שיקולים פוליטיים מובילים גם לחוסר מעש".

על הפחתת דירוג האשראי על-ידי חברת מודי'ס, אמר: "אם היו עושים את המהלכים הנכונים, אפשר היה לייצב את הכלכלה וגם את אמון הציבור בממשלה - שכבר כמעט ולא קיים היום. היה צריך לבטל את כל משרדי הממשלה המיותרים ואת הכספים הקואליציוניים. אי אפשר להתעסק כל היום בהישרדות הקואליציה - זה מה שאני חושב שראש הממשלה עושה", והדגיש: "זה גרם לנו נזק אדיר שאני לא מאמין שהולכים לתקן. לצערי, ההישרדות של הקואליציה יותר חשובה לרה"מ כרגע מכל דבר אחר".

חברת דירוג האשראי מודי'ס
חברת דירוג האשראי מודי'ס | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר, חברת "מודי'ס" האמריקנית הודיעה על הפחתת דירוג האשראי של מדינת ישראל מ-A1 ל-A2, וגם על הפחתת תחזית הדירוג מ"יציבה" ל"שלילית". בהודעתם, הדגישו כלכלני החברה כי נשקפים למדינה סיכונים מדיניים וביטחוניים משמעותיים לכל טווחי הזמן: לא ברורים הסיכויים לעסקת חטופים ולהפוגה צבאית, קיימת אי-ודאות לגבי המציאות בעזה לאחר המלחמה שכן ישראל דוחה יוזמות הסדרה אמריקניות, אין תכנית רב-שנתית לחיזוק הביטחון במדינה, והסיכון להתלקחות עם חיזבאללה עלול לגרום לפגיעה כלכלית מהותית (כולל בתשתיות, גיוס מחודש למילואים ופינוי אוכלוסייה נרחב).

בתגובה להחלטת מודי'ס, רה"מ בנימין נתניהו אמר: "כלכלת ישראל איתנה. הורדת הדירוג אינה קשורה לכלכלה, היא נובעת כולה מכך שאנחנו במלחמה. הדירוג יעלה חזרה ברגע שננצח במלחמה - ואנחנו ננצח". גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב להחלטה, ואמר: "הודעת מודי'ס על הורדת הדירוג אינה כוללת טיעונים כלכליים רציניים, ומהווה כל כולה מניפסט פוליטי מבוסס תפיסת עולם גיאופוליטית פסימית ומופרכת - שמשקפת חוסר אמון בחוסנה הביטחוני והלאומי של ישראל, וככל הנראה גם חוסר אמון בצדקת דרכה מול אויביה".