משבר פרס ישראל: פגישת הרצוג-קיש - והמתווה המסתמן

ברקע סערת ביטול פרס ישראל, ובניסיון לפתור את המשבר, נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר החינוך יואב קיש נועדו "לפגישה שוטפת שעסקה בנושאים מקצועיים כפי שנוהגים מעת לעת". לפי אחד המתווים, הטקס יתקיים במתכונת של קיש: שישה פרסי "גבורה ותקומה" יוענקו, ובמקביל תחודש בקרוב עבודת הוועדות. קיש יפרסם את שמות הזוכים בפרס בטקס נפרד בהמשך השנה

זמן צפייה: 01:33

ברקע סערת ביטול פרס ישראל, נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר החינוך יואב קיש נפגשו היום (שלישי) "לפגישה שוטפת שעסקה בנושאים מקצועיים כפי שנוהגים מעת לעת". במהלך הפגישה, הרצוג הדגיש את החשיבות של אי-השפעה פוליטית על הטקס. שר החינוך קיש הציג כמה מתווים, ואמר שהוא מתלבט באיזה מהם לבחור. לפי אחד מהם, הטקס יתקיים במתכונת של קיש: שישה פרסי "גבורה ותקומה" יוענקו, ובמקביל תחודש בקרוב עבודת הוועדות. קיש יפרסם את שמות הזוכים בפרס בטקס נפרד בהמשך השנה.

מטעם מאבק האקדמיה וארגון "בשער" נמסר בתגובה על הצעת מתווה הפשרה של קיש, כי "מדובר ברעיון עיוועים, שמיועד, שוב, לטשטש את הניסיון הפסול לפגוע בפרס ישראל ולהתערב התערבות פוליטית בשיקול הדעת של הוועדות המקצועיות. שר החינוך נתפס בקלקלתו. החלטתו חסרת התקדים לשנות מהיסוד את טקס פרס ישראל השנה, ובכך לגדוע מסורת שלא הופסקה מעולם, התגלתה כמשוללת בסיס משפטי כלשהוא. אין מקום להתפשר עם עמדה חסרת בסיס שכזו. העותרים לא יסכימו לשום פגיעה בטקס הענקת פרסי ישראל, לא פגיעה גדולה יותר ולא פגיעה גדולה פחות. שום מתווה זולת עריכת הטקס הממלכתי איננו מקובל".

איל וולדמן בכנסת
איל וולדמן בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ואנשי משרד המשפטים, החלו בבדיקת הנסיבות לביטול הענקת הפרס השנה - לאחר שכבר ביררו את הנושא באופן ראשוני עם משרד החינוך. בהמשך ייבחנו טענותיו של היזם איל וולדמן, לפיו הופעלו לחצים לביטול הענקת הפרסים בעקבות זכייתו - וכן ייבדק אם היו זוכים נוספים שהביאו להחלטה.