רז ששוחררה מהשבי ובעלה חטוף: "המדינה לא עוזרת, גם לא כספית"

חטופות ששוחררו ונשים שבני זוגן עדיין בשבי בעזה קראו בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת להקל על משפחותיהן ולסייע להן כלכלית. רז בן עמי: "אני מקבלת מהמדינה 1,350 שקלים בחודש, העזרה מגיעה מהעם". אמה של גלי טרשצ'נסקי, בת ה-13 שהוחזקה עם רז בעזה: "אנחנו צריכים כסף - ומתעסקים עם בירוקרטיה". אסתר בוכטשב, שבנה יוגב עדיין בשבי: "אלה לא פדויי השבי של 73' - אלא ילדים וקשישים"

זמן צפייה: 02:58

רז בן עמי, ששוחררה אחרי 54 ימים בשבי ובעלה אוהד עדיין חטוף, השתתפה היום (שלישי) בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה בנושא סיוע לחטופות ששוחררו ולמי שבני זוגן נותרו בשבי. "אני מקבלת מהמדינה 1,350 שקלים בחודש כפדויית שבי", סיפרה. "אני לא מקבלת יותר מדי עזרה מהמדינה - אפילו לא כספית. אישה טובה נתנה לי דירה שאני גרה בה, יש כל מיני עמותות שעוזרות לנו. העזרה מגיעה מהעם, לא מהממשלה".

אמה של גלי טרשצ'נסקי, בת ה-13 שהוחזקה עם רז בעזה ושוחררה באותה הפעימה, התחננה: "תקלו עלינו, אנחנו באפיסת כוחות. אנחנו צריכים כסף להתמודדות עם כל מיני בעיות, ואנחנו מתעסקים עם בירוקרטיה. אנחנו מבארי ומסתיימת לנו הזכאות למענק אכלוס - ואני לא יודעת אם גלי תהיה מוכנה רגשית לעוד מעבר. אני מחכה שבועות לתשובה מהמדינה. גלי צריכה לעמוד מול ועדה כדי לקבל זכאות לנכות - וברור לי שהיא לא תהיה מסוגלת לעמוד מול ועדה".

רז בן עמי וראומה טרשצ'נסקי, אמה של גלי
רז בן עמי וראומה טרשצ'נסקי, אמה של גלי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ענבל צח, בת דודתו של החטוף טל שוהם, דיברה בוועדה בשמה של אשתו, עדי - ששוחררה מהשבי. "הילדים שלה במצב לא טוב", אמרה. "היא מנסה להתמודד עם זה שבעלה עדיין בשבי ואין לה מידע לגביו. היא מתרחקת מהילדים כל כמה דקות כדי לבכות - וחוזרת. צריך לפתור את סוגיית הטיפול הרפואי לילדים - לתת קדימות, לקצר תורים, להקל בבירוקרטיה".

אסתר בוכטשב, שבנה יגב עדיין מוזחק בעזה, הדגישה: "החטופים היום הם לא חיילים או טייסים. הלכתי לפגוש את פדויי השבי של 73'. יש פער בהתמודדות של חיילים - לקשישים, ילדים וכל מי שחזר הפעם".

שלטים עם תמונות ושמות חטופים בתל אביב
שלטים עם תמונות ושמות חטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

עוד במהלך הדיון, רז בן עמי קראה לשחרור כל החטופים: "צריך לקחת כל עסקה שתעמוד על הפרק. יש שם בנות שחייבות לצאת משם. כולם חייבים לצאת, אבל אני מסתכלת על הבנות שלי וחושבת שאם הן היו שם - לא הייתי מסוגלת להתמודד עם זה. אני הייתי שם, ואם הייתי נשארת שם עוד - לא הייתי שורדת. 54 לילות לא ישנתי כי מחבל ישב עם נשק והסתכל עליי. 132 ימים אני רואה מול העיניים את בעלי אוהד, ולא מצליחה לישון. אים לי אוויר בריאות".