אלשיך: "אי אפשר היה לנחש שנתניהו לא יתפטר"

המפכ"ל לשעבר התייחס בריאיון לגלצ לתיקי האלפים, ואמר כי "אי אפשר היה לנחש שרה"מ לא יתפטר ויבחר להילחם מתוך המערכת". זעם במערכת הפוליטית בעקבות הדברים. בן גביר: "אלשיך הודה בקולו שניסה לבצע הפיכה שלטונית". סמוטריץ': "הפיכה משטרית". הליכוד: "הודאתו מחייבת חקירה"

זמן צפייה: 09:08

המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך התייחס הבוקר (רביעי) בריאיון לספי עובדיה ויניר קוזין בגלי צה"ל להסתבכות משפט נתניהו, ואמר: "אי אפשר היה לנחש שראש הממשלה לא יתפטר ויבחר להילחם מתוך המערכת". הוא הוסיף: "אני מכוון את זה למפלגה שנלחמת ולא מבינה שהיא צריכה להגיד ש"לטובת המדינה - 'אנחנו מעמידים איש אחר בראש'". לקראת תום הריאיון הבהיר אלשיך: "לא הייתה שום תוכנית להדיח ראש ממשלה מכהן. אף אחד לא צפה מה יכול לקרות כתוצאה מהגשת כתב אישום על-פי פרוצדורה חוקית לחלוטין".

בליכוד הגיבו על דבריו של אלשיך: "בהודאתו המטלטלת חשף אלשיך שקשירת הקשר להפיכה שלטונית לא פעלה כמתוכנן. אלשיך הודה שהוא הניח שהגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה נתניהו תגרום לו להתפטר ולליכוד להחליפו במישהו אחר. הדבר היחיד שסיכל את תוכנית ההפיכה השלטונית שלו הייתה עמידתו האיתנה של ראש הממשלה נתניהו והתעקשותו להילחם על חשיפת האמת. הודאתו של אלשיך מחייבת פתיחה בחקירה נגדו ונגד והשותפים לתפירת התיקים, כדי לחשוף את המניעים שעמדו מאחורי הגשת כתב האישום נגד ראש ממשלה מכהן והבחירה הדמוקרטית של העם".

בעקבות הדברים, פנה השר שלמה קרעי ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בדרישה לפתיחה בחקירה נגד אלשיך: "זהו סיפורה של כנופיית שלטון החוק. אלשיך סימן את ראש הממשלה כמטרה, הקיף אותו במעגלי ראיות והאשמות בדויות, ושותפו לקליקה, היועץ המשפטי לממשלה הגיש את כתב האישום בסופו של דב ר. זוהי ההפיכה השלטונית האמיתית שפשוט לא הצליחה להם. דבריו של אלשיך מחייבים חקירה באזהרה ויפה שעה אחת קודם".

המפכ''ל לשעבר רוני אלשיך
המפכ''ל לשעבר רוני אלשיך | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר בצלאל סמוטריץ' הדגיש: "ככה בדיוק נראית הפיכה משטרית. לא ניתן להפוך את ישראל לדיקטטורה". השר אופיר אקוניס הגיב גם הוא: "אזרחי ישראל נחשפו הבוקר לאמת המרה. נעשה כאן ניסיון שנכשל להדיח, באמצעים פסולים, ראש ממשלה שנבחר על ידי הציבור הישראלי. כפי שאמרתי בעבר ולאור הגילויים החדשים, במשפט ומחוצה לו, כולל בראיון הזה: משפט נתניהו צריך להיפסק".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "אלשיך מודה היום בקולו שניסה לבצע הפיכה שלטונית באמצעות חקירות וכתב אישום. לא אכפת לו מהדמוקרטיה, לא אכפת לו מהחוק, וכל מה שרצה זה רק להדיח ראש ממשלה מכהן שנבחר בבחירות דמוקרטיות, באמצעים לא דמוקרטיים. לא פלא שהם פוחדים כל כך מהרפורמה המשפטית שתיקח את הכוח מהאוליגרכיה ותחזיר אותו סוף סוף לעם".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר משה ארבל אמר: "דבריו של מר רוני אלשיך שלפיהם תכנית העבודה הייתה להדיח ראש ממשלה נבחר מתפקידו ותרחיש הייחוס היה אולמרט - מדאיגים כל מי שחפץ לחיות במדינה דמוקרטית. דברים איומים אלו נגד ליבת המשטר הדמוקרטי ראויים להיכנס לתוכנית הלימוד באזרחות, ולהוות תמרור אזהרה לכולנו - תומכי הממשלה ומתנגדיה. מדיניות הפלת שלטון נבחר באמצעות הפללה היא הסכנה הגדולה ביותר לשלטון דמוקרטי".

יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז אמר: "מציע לרוני אלשיך לקחת עורך דין ולהתכונן למשפט שבו יואשם בהדחת ראש ממשלה מכהן ובניצול לרעה באופן מושחת את מעמדו ותפקידו במקום להפליל את עצמו השכם והערב באמירות שמגלות לנו את מה שידענו מזה זמן רב. הפרקליטות ומערכת אכיפת החוק בראשות מנדלבליט ניצן ואלשיך, ניצלו לרעה את תפקידם ופעלו להדחת ראש ממשלה מכהן".

מי שגיבתה את דבריו של אלשיך הייתה יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי: "מי שהיה צריך לפעול אחרת זה נתניהו, השיבוש הוא לא של המשטרה. לא העלינו על דעתנו שהוא יגרור מדינה שלמה לתהום כדי לדאוג לעצמו - לא היה דבר כזה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2706232040' autoplay='0' credit='' desc='אלשיך בריאיון: "צריכה להיות עסקת טיעון"' poster='' kid='1_s23iqape' duration='493']

אתמול, בריאיון לחדשות 13, התייחס אלשיך לדרמה בתיק 4000 ואמר: "עד עכשיו שמעתי שהבעיה המרכזית של המדינה היא בתי המשפט ופתאום ראיתי חגיגה סביב אמירות של שופטים, אז אין לי ספק שיתייחסו אליהם ברצינות, כל הצדדים בסיפור. אני קראתי להגיע לעסקת טיעון כשראיתי שמדינת ישראל מתדרדרת הרבה לפני שהונחה התוכנית של לוין על הפודיום הרגשתי שהדמוקרטיה שברירית והקרע בלתי נסבל – לכן, בשיקול של בין ההגעה לצדק לשמירה על העם יש להגיע לעסקת טיעון לפי דעתי".

אלשיך סיפר על השיקולים שקדמו לכתב האישום: "גם במשטרה וגם בפרקליטות היו וויכוחים איך לפרש את העבירה. השופטים אומרים שלדעתם יהיה קושי להביא להרשעה, אבל להבנתי מה שהם אומרים יהיה גם קושי להגיע לזיכוי, לכן הם דוחפים לעסקת טיעון. יש עובדות, והן שהמשטרה צריכה להגיע לחקר האמת, הפרשנות המשפטית היא לגיטימית ושתי העמדות לפרשנות לגיטימיות, מי שמחליט בסוף איזה עבירה לשים על מה שהוכח לכאורה הוא בית המשפט ורק הוא קובע. למיטב הבנתי העובדות עדיין מונחות על השולחן ומה בסוף יכריע בית המשפט זו החלטה של ביהמ"ש ואני לא מתערב בו".

"אמרתי כבר לפני מספר חודשים שצריכה להיות עסקת טיעון", הוסיף אלשיך, "אני מצפה מכל עובד מדינה לפעול באופן ממלכתי ולפעול בידיים נקיות, גם במשטרה וגם בפרקליטות, וגם השופטים שכך עושים כמו שאני מאמין שקורה בפועל".

בנוסף סיפר רוני אלשיך על השיקולים שנלקחו בעת החקירה: "בהערכות המצב כולנו לקחנו בחשבון מה אמר ראש הממשלה הנוכחי לראש הממשלה לשעבר אולמרט, כשהדיון היה דומה – האם ראש הממשלה יכול להמשיך ולכהן. לכן אני חושב שחצינו בעניין הזה קו אדום, שאף אחד לא ידע שזה יגיע למקום הזה. התקדים שעמד בפנינו היה אולמרט. איש לא חשב שבסיטואציה כזאת אפשר לנהל משפט במשך שנים".