חרף התנגדות היועמ"שית: אושר המשך חקיקת מתווה הגיוס

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה פה אחד את מתווה הגיוס שהוצע במסגרת חוק שאושר בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה - לאחר שנתניהו הודיע אתמול כי יקדם אותו כ"פתרון" לסוגייה הנפיצה, במטרה להרוויח זמן בבג"ץ. השרים אישרו את המתווה תוך התעלמות מחוות דעת שהועברה לשר המשפטים לוין, בה הבהירה בהרב-מיארה כי "קיימת מניעה משפטית" מהמשך החקיקה - מכיוון שההליך "מנותק מהמציאות הנוכחית, מצה"ל וממערכת הביטחון"

זמן צפייה: 04:29

וועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (חמישי) פה אחד את המשך חקיקת מתווה הגיוס שאושר בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה. זאת, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש, בניסיון להרוויח זמן נוסף בבג"ץ, כי בכוונתו לקדם את החוק במטרה לפתור את הסוגיה הנפיצה מול הציבור החרדי.

הצבעת השרים בוצעה חרף חוות דעת משפטית שהעבירה מוקדם יותר היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לשר המשפטים יריב לוין, יו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה - בו הבהירה כי קיימת מניעה משפטית מהמשך קידום החוק שאושר בכנסת הקודמת.

בחוות הדעת של היועמ"שית נכתב כי הסדר הגיוס המוצע הנו "מנותק מצה"ל וממערכת הביטחון", ואופן הליך אישור החוק בנושא אינו מתבסס על נתונים רלוונטיים ועדכניים. עוד נכתב כי המציאות עמה מתמודדים המדינה וצה"ל בעת הנוכחית שונה בתכלית מזו שהתקיימה בעת גיבוש הצעת החוק הקודמת, לפני 7 באוקטובר ופריצת המלחמה. "הסדר גיוס אינו יכול להתקבל בהתעלם מצרכי הביטחון, ממערכת הביטחון מהשלכותיו הכלכליות והשלכותיו על הציבור", קבעה בהרב-מיארה במכתבה.

בלשכת היועצת הבהירו בנוסף כי לא ניתנה כל חוות דעת מקצועית בנוגע לחוק שאותו נתניהו מעוניין לקדם. לדברי הגורמים המשפטיים, הקואליציה פועלת לקדם את החוק מבלי שהועברה עמדת הגורמים המקצועיים - באופן המשול לניסיון אישור תקציב למדינה במנותק מעמדת הגורמים המקצועיים במשרד האוצר.

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כאמור, נתניהו הודיע אתמול כי יקדם את החקיקה, שהוגשה בכנסת הקודמת על ידי שר הביטחון דאז בני גנץ, ברקע שעון החול שהציב בג"ץ - ששופטיו קבעו דיון בעתירות נגד חוק הגיוס בתחילת חודש יוני. גורם בסביבת ראש הממשלה מסר אתמול כי נציגי המפלגות החרדיות עודכנו מראש במהלך ונתנו הסכמתם באופן עקרוני - אך טרם קיבלו אישור מהרבנים לכך.

מיד לאחר פרסום ההודעה של נתניהו, שטען כי יקדם את החוק במטרה "לגשר על המחלוקות ולהביא להסכמה רחבה", השר גנץ תקף: "מדינת ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים שקורעים את העם בעת מלחמה. מתווה השירות הישראלי שעליו סוכם בממשלה הקודמת הוכן במערכת הביטחון כחוק גישור וכבסיס לפיתוח מתווה שירות ישראלי, כדי להביא לשירות של כל חלקי העם".