הרצוג: "החשש העיקרי בארה"ב הוא שעילת הסבירות היא רק ההתחלה"

לקראת סיום ביקורו בארצות הברית, נשיא המדינה נשא דברים בכנס של הפדרציות היהודיות בניו יורק, ואמר כי חוסר הוודאות לגבי השלבים הבאים בחקיקה מתדלק את החששות בקרב האזרחים. "אני שב ומפציר - שבו למצוא פתרון"

זמן צפייה: 00:31

הנשיא יצחק הרצוג נשא דברים הלילה (שישי) בכנס של הפדרציות היהודיות בניו יורק, ואמר כי החשש העיקרי בארצות הברית הוא כי החוק לביטול עילת הסבירות אינו סוף ההליך, וכי חקיקת המהפכה המשפטית תתקדם לפרקים נוספים.

"לא באתי לארצות הברית כשליח של אף אחד, אלא כשליח של מדינת ישראל", אמר הרצוג, והוסיף כי הוא עדיין מנסה להוביל להסכמות בנושא צמצום עילת הסבירות, "ברגעים אלה ממש יש מאמצים לנסות למצוא פתרון, ואני מקווה שהמנהיגים יהיו אחראים ופתוחים למצוא פתרון מוסכם בקונצנזוס רחב בנושא, כי אני מודאג מהאלטרנטיבה שמסוכנת לעם היהודי. לכן אני שב ומפציר - שבו למצוא פתרון".

הנשיא התייחס לחוסר הוודאות לגבי השלבים הבאים בחקיקה, כנושא שמתדלק את החששות בקרב האזרחים. "אני פה, אבל ליבי עם אזרחי ישראל המודאגים", אמר הרצוג, "הרבה אנשים בישראל, וגם בוושינגטון, לא מבינים איך ההליך יסתיים. אחת הדאגות היא מה תהיה התוצאה הסופית, האם הרפורמה תסתיים בעילת הסבירות, או שיהיו פרקים נוספים בהמשך. זה חלק ממקור החשש ואי הבהירות".

הנשיא יצחק הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

"העובדה שיש כל כך הרבה ההפגנות במדינה היא הוכחה לדמוקרטיה הישראלית, ויש לכבד זאת", הוסיף הנשיא, "אבל אויבנו לא צריכים להתבלבל - אם יקרה משהו חלילה תושבי ישראל יתאחדו מייד". על איומי הפסקת ההתנדבות בקרב אנשי מילואים אמר הרצוג: "אני חושב שהנושא של אי השירות ואי ההתנדבות צריך להיות מחוץ לדיון הפוליטי. אולי אני תמים אבל אני מקווה שזה ייעלם".

Whatsapp Image 2023 07 19 At 1
הנשיא הרצוג נואם בקונגרס | צילום: רויטרס

שלשום נאם הנשיא הרצוג בפני הקונגרס האמריקני, ואמר: "אני מודע היטב לחוסר השלמות של הדמוקרטיה הישראלית, ואני מודע לשאלות שמגיעות מהידידים הטובים ביותר שלנו. הוויכוח החשוב בישראל כואב ומטריד מאוד, משום שהוא מבליט את הסדקים בתוך השלם. אך כנשיא מדינת ישראל, אני כאן כדי לומר לעם האמריקני, ולכל אחד ואחת מכם - שיש לי אמון רב בדמוקרטיה הישראלית. למרות שאנחנו מתמודדים עם בעיות כואבות, בדיוק כמוכם, אני יודע שהדמוקרטיה שלנו איתנה ויציבה. הדמוקרטיה היא חלק מה-DNA הישראלי".

"אני מודע היטב לאתגר שהרגע הזה מציב בפני החברה הישראלית, והצבתי בראש סדר העדיפויות של הנשיאות שלי את הובלת הדיון הציבורי החשוב ורווי היצרים", הוסיף הרצוג, "אני אומר לכם, ידידינו, באנגלית, את אשר אמרתי לעמי, לאחיי ואחיותיי, בעברית: אנחנו חייבים, כאומה, למצוא את הדרך לדבר, ייקח כמה זמן שייקח. כמי שעומד בראש מדינת ישראל, אמשיך לעשות הכול כדי להגיע להסכמה ציבורית רחבה, ולהגן, לבצר ולשמור על הדמוקרטיה הישראלית".

הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 07 18 At 1
הנשיא הרצוג ורעייתו לאחר הנחיתה בוושינגטון | צילום: חיים צח / לע''מ

אמש נאם לאומה ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי "גם כעת, נעשים מאמצים להגיע להסכמה על עילת הסבירות. דלתה של הקואליציה פתוחה תמיד למשא ומתן". לדברי נתניהו, "נכנסנו להידברות, אך האופוזיציה דחתה את כל ההצעות שלנו. המטרה שלהם היא להפיל את הממשלה ללא קשר לרפורמה".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס

"הדיבורים על הרס הדמוקרטיה הם אבסורדיים", הוסיף נתניהו, "הסרבנות מסכנת את הדמוקרטיה - ואם הם יצליחו זהו קץ הדמוקרטיה. כל אזרח חייב להתנגד לכך. היד שמכניסה את הפתק לקלפי צריכה להכריע - ולא היד שעל ההדק. גם להסכמי אוסלו היו רבים שהתנגדו, אך הם לא תמכו בסרבנות. המסיתים הראשיים לסרבנות הם רמטכ"לים ושרי ביטחון לשעבר".