לפיד בטקס הזיכרון לרבין: "אין תסריט שבו ניכנס לממשלה החדשה"

בנאומו בטקס הממלכתי לזכר ראש הממשלה שנרצח לפני 27 שנים אמר רה"מ כי "נילחם מהאופוזיציה על השקפת עולמנו ועל הערכים של ציבור ענק שבחר בנו". הנשיא הרצוג קרא במרומז לאחדות: "אל תפחדו להתפשר כדי למנוע קרע בתוכנו, המדינה לא נחרבה"

זמן צפייה: 06:42

בטקס האזכרה הממלכתי לזכר יצחק ולאה רבין שנערך היום (ראשון) בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, במלאת 27 שנים לרצח  רבין, ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס לתוצאות הבחירות: "רצה הגורל והאזכרה הזו, ליצחק רבין מתקיימת רק כמה ימים אחרי שמדינת ישראל הלכה לבחירות וחזרה מהן שוב מפולגת, שוב כועסת, שוב מאיימת להתפצל ל"אנחנו והם. אין 'אנחנו והם', רק אנחנו. רצח רבין היה ניסיון התנקשות בעצם הרעיון של חיים משותפים".

"אנחנו פה יחד. דתיים וחילונים, ימנים, שמאלנים ואנשי מרכז", הוסיף לפיד, "חילוקי הדעות הם עמוקים, הם אמיתיים, לפעמים הכרחיים, אבל מעל הכל - יש לנו אחריות משותפת. רוב מוחלט של אזרחי המדינה מאמינים בשלטון החוק, בערכים דמוקרטיים, בכבוד הדדי. רוב מוחלט של הישראלים רוצים יהדות שמחברת אותנו, לא יהדות שהיא כלי פוליטי ובטח לא יהדות שהיא אישור לאלימות".

רה''מ יאיר לפיד בטקס הזיכרון ליצחק רבין
רה''מ יאיר לפיד בטקס הזיכרון ליצחק רבין | צילום: קובי גדעון / לע''מ

"הממשלה בראשה אני עומד הפסידה בבחירות שנערכו בשבוע שעבר", הוסיף ראש הממשלה, "אני לא מתכונן לבזבז את חיי בלשנוא את מי שניצח. אני לא מתכונן להפנות את גבי לאלה שלא בחרו בנו. מי שמאמין בדמוקרטיה הישראלית כשהוא מנצח, צריך להאמין בה גם כשהוא מפסיד".

רה''מ יאיר לפיד עם דליה רבין בטקס הזיכרון ליצחק רבין
רה''מ יאיר לפיד עם דליה רבין בטקס הזיכרון ליצחק רבין | צילום: קובי גדעון / לע''מ

רה''מ יאיר לפיד בטקס הזיכרון ליצחק רבין
רה''מ יאיר לפיד בטקס הזיכרון ליצחק רבין | צילום: קובי גדעון / לע''מ

"אין תסריט ואין מצב שבו ניכנס לממשלה החדשה", הבהיר לפיד, "נילחם מהאופוזיציה על השקפת עולמנו ועל הערכים של ציבור ענק שבחר בנו. נילחם - עד שנחזור לשלטון. אם בינתיים הממשלה הנבחרת תעשה דברים טובים למען אזרחי ישראל, נתמוך בהם. נהיה אופוזיציה לממשלה, אבל לעולם לא נהיה אופוזיציה למדינה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-daily-news-with-almog-boker-clips-part-0611221540' autoplay='0' credit='' desc='הנשיא הרצוג: "המדינה לא נחרבה"' poster='' kid='1_m99p2dfr' duration='']

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס בנאומו בטקס לתוצאות הבחירות ואמר: "למחנה המפסיד: המדינה לא נגמרה ולא נחרבה. יש לכבד את ההכרעה הדמוקרטית. המשיכו להשמיע את קולכם ולהיאבק על עמדותיכם, כמו בכל דמוקרטיה בריאה".

"אני פונה למנצחים ואומר להם את מה שאמרתי לאורך השנה האחרונה גם לקודמיהם, ליריביהם הפוליטיים: אינכם חייבים לוותר על תפיסת העולם שבשמה נבחרתם; אך בה בעת – נהגו כבוד זה בזה. חבקו את אחיכם ואחיותיכם מהצד המפסיד. היו קשובים לצרכיהם, לכאבם, לחלומותיהם. זכרו: הבחירות בישראל הן לא 'משחק סכום אפס'. אל תפחדו להתפשר ולהגיע לעמק השווה, כדי למנוע שבר וקרע בתוכנו".

הנשיא יצחק הרצוג ורה''מ יאיר לפיד בטקס הזיכרון ליצחק רבין
הנשיא יצחק הרצוג ורה''מ יאיר לפיד בטקס הזיכרון ליצחק רבין | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הנשיא יצחק הרצוג בטקס הזיכרון ליצחק רבין
הנשיא יצחק הרצוג בטקס הזיכרון ליצחק רבין | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"אם יש דבר שאני חושש ממנו, הוא שנעשה לעצמנו חיים קלים ביום הכואב והמורכב הזה", אמר הרצוג,  "הרי ברור לכולנו שלעמוד ולהגיד שהלקח הוא שאסור לרצוח ראש ממשלה, זה לעשות לעצמנו חיים קלים. הרי ברור לכולנו שלעמוד ולומר שאלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה, זה מובן מאליו; וגם זה - לעשות לעצמנו חיים קלים. זה לא מספיק".

"כעת, מקץ סבב בחירות חמישי בתוך פחות מארבע שנים, אנחנו עומדים בפני צומת הערבות ההדדית. השאלה שאנחנו חייבים להתמודד איתה – אזרחים ומנהיגים כאחד – היא האם וכיצד אנו בוחרים בנו, ביחד שלנו. בחירה כזאת אין פירושה הסכמה ותמימות דעים אחידה. כלל וכלל לא. בחירה כזאת, בציווי "כל ישראל ערבים זה לזה", פירושה שאנחנו מפסיקים לעשות לעצמנו חיים קלים; פירושה שלא משנה מה יקרה, וגם אם קשה, ואני יודע כמה זה קשה לפעמים – אנחנו נשארים ביחד".