הרצוג לבן גביר: "יש לך תדמית שמעוררת דאגה בהרבה מקומות"

סבב ההתייעצויות אצל נשיא המדינה נמשך, כאשר יו"ר עוצמה יהודית הגיע לבית הנשיא בצל ההקלטה בה נשמע הנשיא אומר לנציגי ש"ס כי "כל העולם סביבנו חרד". בן גביר אמר לנשיא: "אני לא מכליל את כל הערבים, כאשר העולם שומע את העמדות שלי אנשים מבינים שאני רוצה לעשות טוב לעם ולמדינת ישראל"

זמן צפייה: 04:40

סבב ההתייעצויות אצל נשיא המדינה יצחק הרצוג נמשך הערב (חמישי), ולבית הנשיא הגיע יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, זאת לאחר ההקלטה בה נשמע הנשיא אמש אומר לנציגי ש"ס על בן גביר: "כל העולם סביבנו חרד, אמרתי את זה גם לו. תהיה לכם בעיה עם הר הבית. יש לכם גם אחריות".

בתחילת המפגש בבית הנשיא הערב אמר הנשיא הרצוג לבן גביר: "בגלל שיצאו דברים שאמרתי חשוב לי לומר אותם כי אמרתי אותם גם לך לפני ואחרי הבחירות - יש תדמית מסוימת לך ולמפלגה שלך שלכאורה, ואני אומר את זה בשיא הכנות, מעוררת דאגה בהרבה מקומות. שאלות שאני נשאל עליהם, אזרחים ומנהיגים בעולם כותבים ושואלים אותי, בסוגיות רגישות מאוד של זכויות אדם".

בן גביר ענה: "זאת לא פעם ראשונה שאני כאן ולא פעם ראשונה שאנחנו משוחחים. נדמה לי שבמהלך השיחות המעמיקות שלנו אמרתי לך את משנתי והשקפת עולמי. אני לא מכליל את כל הערבים ומסתכל עליהם חלילה כמקשה אחת. חזרתי מאילת עכשיו פגשתי שם תלמידים מנצרת, היית צריך לראות, אחד אחד ביקשו סלפי. אני חושב שכאשר העולם שומע את העמדות שלי אנשים מבינים שאני רוצה לעשות טוב לעם ולמדינת ישראל".

"אבל מצד שני באנו ליישם מדיניות ימין ולא נתנצל", הוסיף בן גביר, והנשיא ענה: "דרך אגב עתרת לא פעם, גם אתה יודע כמה מערכת המשפט היא חשובה וצריך לשמור עליה ולאפשר לאנשים למצות את יומם בבית המשפט". על כך ענה בן גביר: "אבל כולם צריכים להיות מיוצגים בבית המשפט. שחיילים לא יישפטו על כך שעשו עבודתם". הרצוג: "גם חיילים כפופים לדין".

"בעולם המוסלמי כולו ענין הר הבית מעורר הגבה שאלות, ומאחר שאנחנו רוצים שלום עם שכנינו הנושא הזה רגיש" אמר הרצוג, ובן גביר השיב: "אנחנו לא באים ואומרים שהר הבית לא מקודש לאחרים אבל הר הבית זה הלב שלנו וההיסטוריה של העם היהודי ואני מבקש מהנשיא לזכור ולהזכיר את זה בשיחותיו עם גורמים בעולם. ההר קדוש גם לעם ישראל".

בשלב זה אמר הרצוג: "העוררין הוא אם לעלות להר הבית כשרוב הפסיקות של גדולי התורה אסרו על כך אבל לא נקיים את הדיון ההלכתי הזה", ובן גביר ענה: "אי אפשר להגיד ליהודי לא לעלות להר הבית בגלל שהוא יהודי, אני בעד שוויון זכויות".

ח''כ איתמר בן גביר בבית הנשיא
ח''כ איתמר בן גביר בבית הנשיא

בהצהרה שמסר בן גביר בצאתו מבית הנשיא הוא אמר: "התפקיד שלנו הוא לשמור על חיילי צה"ל והשוטרים, לתת להם גב, לדאוג לכך שהשומרים יקבלו את כל הגיבוי ולגרום לכך שאזרחים לא יפחדו להסתובב במדינת ישראל. כל כך הרבה אנשים מצפים ומקווים, פונים אליי ומבקשים שנעשה סדר, זה החלום שלי".

"זה לא סוד שיכולנו לחתור לתיקים אחרים עם מיליארדי שקלים", הוסיף בן גביר, "רבים אמרו לי שביטחון הפנים זה בית קברות לפוליטיקאים. אני לא מפחד כי אכפת לי ממדינת ישראל, אכפת לי מהעם שלי מהילדים שמסתובבים ברחובות. זה המטרה לשם אנחנו חותרים ורוצים לשמור על הביטחון על הזהות היהודית של המדינה ולהציל את מדינת ישראל".

לאחר מכן התייחס בן גביר לעצרת לזכרו של הרב כהנא: "הרב כהנא היה יהודי שנרצח על ידי בני עוולה, גם הבן שלו וכלתו נרצחו. הרב כהנא פעל למען יהודי ברית המועצות פעל נגד אנטישמיות והציע את עונש מוות למחבלים ובנושאים האלה אני מעריך אותו. זה נכון לא עם כל הדעות של הרב כהנא אני מזדהה אני אומר בצורה מפורשת אני לא מכליל היום את כל הערבים".

"אני אומר את זה בצורה הכי מפורשת אני לא מסתכל על כולם כמקשה אחת אני לא מדבר חלילה על חופי ים נפרדים בין יהודים לערבים. אבל אני כן הולך להוקיר כבסוד, אני לא אירק לבאר שממנה שתיתי. אני מגיל 16 בערך הולך לאזכרות שלו. לא הכרתי את הרב כהנא, הוא נרצח, אבל חזרתי בתשובה דרך הישיבה של הרב כהנא אז אני אומר הוא היה אדם עם אהבת ישראל גדולה, אני לא מזדהה עם כל העמדות שלו אבל אני לא אירק לבאר שממנה שתיתי".

איתמר בן גביר בעצרת לזכר כהנא (ארכיון)
איתמר בן גביר בעצרת לזכר כהנא (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בן גביר המליץ לנשיא כצפוי על בנימין נתניהו כמועמד לראשות הממשלה, מה שהביא את מספר ההמלצות על יו"ר הליכוד ל-63 ח"כים, כאשר יו"ר נעם אבי מעוז המליץ גם הוא על נתניהו והשלים את מניין ההמלצות ל-64. דובר הנשיא נאור יחיא הגיע לפגישה עם נציגי נעם כשהוא עונד סיכה בצבעי דגל הגאווה על דש חולצתו.

נציגי נעם בבית הנשיא. דובר הנשיא נאור יחיא (משמאל) עם סיכה בצבעי דגל הגאווה
נציגי נעם בבית הנשיא. דובר הנשיא נאור יחיא (משמאל) עם סיכה בצבעי דגל הגאווה