הנדל מסכם תקופה: "ממשלה צרה זה דבר רע למדינת ישראל"

שבועיים אחרי פירוק השותפות עם איילת שקד וההודעה שלא ירוץ לכנסת בבחירות הקרובות, שר התקשורת התראיין למהדורת השבת והתייחס לממשלת השינוי, למצביעי הליכוד וחברי הכנסת של המפלגה - וסיפר מה הוא חושב על בן גביר: "זה מבאס שמי שלא שירת בצבא ומוכר סיסמאות פופוליסטיות נמצא עם 12 מנדטים"

זמן צפייה: 12:02

שבועיים אחרי פירוק השותפות עם איילת שקד וההודעה שלא ירוץ לכנסת בבחירות הקרובות, שר התקשורת יועז הנדל התראיין הערב (שבת) למהדורת השבת, ואמר כי השותפות התפרקה כי הוא חשב שישראל צריכה ממשלת אחדות. "אסור להקים ממשלה צרה, אמר הנדל, "לא של נתניהו ובן גביר שזה דבר רע למדינת ישראל, ולא של השמאל-מרכז עם המשותפת"

"חשבתי שבזמן שנותר לי אחרי הפיצול מאיילת אני לא אצליח לשכנע מספיק אנשים להצביע לי ואבזבז את הקול שלהם", הסביר הנדל מדוע החליט לפרוש לעת עתה מהחיים הפוליטיים, "אנחנו בכאוס של ארבע שנים שבמקרה אני בתוכן ולא ראיתי פתרון. אם אני לא מצליח לייצר את ממשלת האחדות שחשבתי שצריכה להיות, הדבר הנכון מבחינתי הוא לא להתמודד".

על השותפות הקצרה עם איילת שקד ברשימת "הרוח הציונית" אמר: "איילת רצתה משהו אחר וזה לגיטימי, אבל אני לא הייתי מוכן ללכת לכיוון הזה. הבנו זה לא יכול לעבוד. הגענו להחלטה משותפת. לא שיניתי את תפיסת העולם שלי. היא כנראה החליטה על קו אחר. הלב שלה כנראה החליט משהו אחר".

כשנשאל מה דעתו על דבריו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, שתקף את שקד ואמר שהיא בפוסט טראומה, אמר הנדל: "אין לי ספק שיש פה פוסט טראומה, נפתלי בנט צודק. כל החלק הימני בממשלה הזאת חטף הרבה מאוד אש, וצריך להיות מאוד חסין כדי להתעלם מהאש הזאת ולהגיד שזה לא נוגע בך".

חילוקי דעות על אחרי הבחירות. איילת שקד ויועז הנדל
נפרדו אחרי זמן קצר. שקד והנדל

על ממשלת השינוי אמר שר התקשורת: "אני מסתכל עליה ואני גאה שהייתי חלק ממנה. היו בה רגעים שריגשו אותי. לשבת ברמת הגולן, כשיושבים נציגים של מרצ ואני מהצד השני, וביחד להחליט על הלו"ז של הציונות, על התיישבות, קליטת עלייה, על המולדת. בעייני זה משהו אדיר". עם זאת, הוא הוסיף: "בשורה התחתונה הממשלה הזאת נכשלה, היא התפרקה אחרי שנה, אבל היה בזה משהו מרענן וחשוב".

על יחסיו עם בוגי יעלון, עמו רץ במערכות הבחירות הקודמות, ועם שר המשפטים גדעון סער שנפרד ממנו לאחר שהצטרף לרשימת "המחנה הממלכתי" עם שר הביטחון בני גנץ, אמר הנדל: "זה נגמר טוב עם יעלון. אנחנו פיצלנו את המפלגה על רקע הרשימה המשותפת, לא יכולתי ללכת ולהקים איתם ממשלה. הבטחתי שאני לא אעשה את זה ולא יכולתי להפר את הבטחתי. גדעון בחר להשתלב בתוך כחול לבן".

לאחר מכן הסביר הנדל כיצד השפיעה עליו רפורמת ניוד המספרים שביצע בחברה החרדית: "הופעלו עלי לחצים. אמרו לי שזה לא הדבר הנכון לעשות. אני מניח שזה מתוך מחשבה שזה יפגע בקואליציות עתידיות עם החרדים, ולה לריב איתם אם זה לא מקדם את הקואליציה".

20211215132353 Noam7858
שר התקשורת יועז הנדל בכנסת | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

על הכישלון של הימין הממלכתי, אותו הוא טוען שהוא מייצג, ביחס להצלחתם בסקרים של חברי הכנסת איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', אמר הנדל כי: "ברמה האישית זה מבאס, אני לא יכול להגיד שזה לא העציב אותי נורא". בנוסף, יש לו גם ביקורת: "אני, ששנים שירתי בצבא ושנים הייתי במערכת הביטחון, ורק עכשיו הפסקתי לעשות מילואים - ולעומת זאת בן גביר, שלא שירת בצבא, ומוכר סיסמאות פופוליסטיות לציבור, נמצא עם 12 מנדטים".

כשנשאל הנדל על מצביעי הליכוד אמר: "אין גזע כזה 'ביבי'. אני לא מכיר כזה דבר. מה שכן, יש תופעה של שבתאות. הליכה בעיניים עצמות". לאחר מכן הוסיף: "לא כולם הולכים בעיניים עצומות, אבל חלק בוחרים להתעלם מהבעיות ולא להבין שהן רחבות ולא רק פוליטיות נקודתיות".

השר מתח ביקורת גם על התנהלות חברי הכנסת של הליכוד: "קבוצה שלמה מצביעה בכנסת האחרונה נגד חוק האזרחות. היא בעצם מפילה חוק ציוני כי זה פוליטי אז 'זה בסדר'. עמדתי פעם אחת על בימת הכנסת ואמרתי לחבריי בליכוד שאני שמח שהם באופוזיציה, שהם גילו שיש נגב וגליל ושיש בעיה במגזר הערבי. אז הם לא השמיעו ביקורת כי נתניהו היה ראש הממשלה. אסור היה להשמיע ביקורת. כשאתה לא יודע להשמיע ביקורת, אתה נמצא במרחבים מאוד מסוכנים".

לבסוף סיכם הנדל וסיפר את דעתו על המערכת הפוליטית בישראל: "אם המפלגות הציוניות הגדולות לא ידעו לשבת ביחד, אנחנו נגיד לשנת 2048 עם מדינה שמפוצלת לשבטים ואוטונומיות. זו הדאגה הכי גדולה שאמורה להדיר שינה מעיניי כל הפוליטיקאים בישראל. אני אנסה לשכנע את כל הציבור הישראלי שזה הדבר הנכון, גם אם זה נשמע קצת כמו פעולה של הצופים".