מנאום בר אילן ועד מדונה: הצצה ליומניו של ניר חפץ

מי שהיה ראש מערך ההסברה של נתניהו, וכעבור שנים גם עד מדינה נגדו, ניהל יומן אישי מפורט וחושפני, בו תיעד הכול. למשל - את מי ניסה ונכשל נתניהו לגייס כמסביר לנאום בר אילן, ואיך הסתיימה בחמיצות הפגישה בין שרה נתניהו לזמרת מדונה

זמן צפייה: 04:12

בין השנים 2010-2009 שימש ניר חפץ כמנהל מערך ההסברה של מדינת ישראל וראש הממשלה נתניהו. בלא ידיעתו של איש, חפץ ניהל יומן חושפני, עתיר גילויים. המסמך נתפס על ידי המשטרה כשעשו חיפוש אצל חפץ והוא הפך לחלק מחומר הראיות. חפץ כתב על כל הסודות מאחורי הקלעים של האירועים הגדולים והלא גדולים.

אחד האירועים שמוזכרים ביומן הוא הנאום בו הסכים לראשונה נתניהו למדינה פלסטינית. ביומן כותב חפץ על המתנגדים מבית: "האדם האחרון ששומע את הנאום הוא עדו נתניהו, אחיו של ביבי. הוא יוצא בשתיקה בפנים מכורכמות כאילו אירע אסון. נתניהו אומר לי שעדו הגיב במורת רוח. נתניהו עושה חזרה גנרלית אחת ויחידה, החזרה מופרעת פעם אחת כשהנער אבנר נתניהו משרבב ראשו ואומר: 'אני מקווה שאתה לא הולך להקים מדינה פלסטינית".

בנימין נתניהו
יו''ר האופוזיציה, ח''כ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חפץ כותב גם על הניסיון לגייס את הרמטכ"ל לשעבר, משה בוגי יעלון, אז בכיר בליכוד, לתמיכה בנאום: "אנחנו יוצאים לבר אילן, כשנפרדים לוחש לי בוגי - 'אני לא אתראיין היום, רק מחר' הפחדן חשש לומר את זה לראש הממשלה. אני עונה לו שגדעון סער, שקיבל 10 דקות התרעה, הולך לערוץ 10 ושהוא, שהיה שותף להכנת הנאום חייב ללכת לערוץ 2".

"ברכב אנחנו מתקשרים לבוגי ולוחצים עליו ללכת לערוץ 2", ממשיך לכתוב חפץ, "הוא מסכים רק אחרי שראש הממשלה צועק לו באוזן 'גו פור איט'. דקה לפני הנאום מודיע לי הדובר של בוגי שבוגי הגיע לאולפן חדשות 2 אבל לא הכניסו אותו לשער, אז הוא חזר הביתה".

שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון
משה בוגי יעלון | צילום: רויטרס

לאחר הרצח בבר-נוער, כותב חפץ ביומנו: "בתקשורת ובקהילה (קהילת הלהט"ב - ר.ד.) היה לחץ שהוא יגיד דברים מפורשים ויגיע לעצרת בכיכר רבין. ביבי לא רצה ללכת לעצרת. הוא הסכים ללכת לביקור בזירת הפשע. ביבי רצה שנסגור לתקשורת, הקהילה רצתה שיהיה פתוח, בתור פשרה הכנסתי רק את לע"מ".

"את הדברים שביבי אמר שם תיאמתי קודם לכן עם שרי ש"ס". למרות התיאום, לא היה קל לצאת לתמונות הללו לראות את אוויר העולם. "ביבי תפס רגליים קרות ובמשך שעות סרב לשחרר חומרי לע"מ ואמר לי שזו הייתה טעות לצלם את האירוע. לבסוף אודי סגל שידר ביקורת נוקבת על כך שלא משחררים חומרים". רק הביקורת הביאה את נתניהו להסכים לשחרר את התמונות

Whatsapp Image 2022 05 11 At 2
יו''ר האופוזיציה, ח''כ בנימין נתניהו | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

גם כאשר הזמרת מדונה הגיעה לארץ, כתב חפץ ביומנו על התנהלות משפחת נתניהו אל מול האירוע: "יאיר נתניהו רצה לפגוש בה ואז החל מחול שדים להזמין אותה לבלפור ביום שישי כי אז הוא ייצא לחופשה מצה"ל. החלו להיות משודרות בתקשורת ידיעות שמדונה ביקשה להיפגש עם ציפי לבני. חששנו מביזיון. הצלחתי לדבר עם המנהל של מדונה שהוציא הודעה שהוא ביקש את הפגישה ולא ביבי".

עוד הוסיף חפץ: "שרה ממש התקרצצה על מדונה. כשמדונה רצתה ללכת, שרה הציעה לה שוב ושוב לעשות סיבוב בגינה, אבל מדונה פסעה לכיוון היציאה. נתנו לצלמי הפפרצי לעמוד מול הכניסה כדי שיצלמו את שרה מלווה את מדונה לרכב. שרה רצתה צילומים שלה עם מדונה, אבל מדונה חמקה במהירות ושרה נותרה עומדת בלי תמונה".

שרה נתניהו
שרה נתניהו | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

חשוב להזכיר כי מדובר ביומן שנכתב שמונה ותשע שנים לפני שחפץ הפך לעד מדינה. אם זה היה תלוי בו, לא היה מתפרסם ולכן, הדברים שכתב שם מדהימים לעתים לא פחות מעדויותיו במשטרה.