אוחנה על מתקפות הרבנים: "אני חזק, זה יעבור" | האזינו להקלטות

יו"ר הכנסת החדש מנסה לשמור על קור רוח מול המתקפות כנגדו, וגם היום בישיבת הסיעה של הליכוד הוא הוקלט באמרו: "עשיתי לעצמי כלל לא לתקוף רבנים ואני ממליץ לכם לאמץ את הכלל הזה". נושא נוסף שבלט בישיבת הסיעה היה השאלה האם "לנקום" בממשלה הקודמת - או "לצאת גדולים". "על מה נתנו עליהם ביקורת שנה וחצי, כדי לעשות את זה גם כן?"

זמן צפייה: 03:03

כלפי חוץ יו"ר הכנסת החדש אמיר אוחנה ניסה לשמור על איפוק מול המתקפות כלפיו מצד רבנים, אבל בישיבת סיעת הליכוד השבועית שהתכנסה היום (שני) אחרי חודשים, הוא הרשה לעצמו להתבטא יותר בחופשיות. בהקלטות מתוך ישיבת הסיעה שנחשפו הערב במהדורה המרכזית, נשמע קולו של אוחנה כשהוא אומר לחבריו לסיעה: "האמינו לי אני חזק. עשיתי לעצמי כלל לא לתקוף רבנים ואני ממליץ לכם לאמץ את הכלל הזה".

ח"כ דוד ביטן ניסה לבצר את חומת ההגנה על חברו, ובהקלטות שנחשפו הוא נשמע אומר: "ההתקפות על אוחנה הם לא דבר שמקובל ואנחנו צריכים לצאת כולנו בעניין הזה, לא יכול להיות שרק ראש הממשלה ייתן הדעת". אוחנה ניסה להרגיע את הרוחות ואמר: "הגיבוי שלכם יבוא לידי ביטוי בעבודה היומיומית שלנו, האמינו לי עניין של יום יומיים וכל זה יעבור".

ישיבת סיעת הליכוד הראשונה מאז הקמת הממשלה
ישיבת סיעת הליכוד הראשונה מאז הקמת הממשלה

נוסף על השיח בין חברי הכנסת בדבר הצורך לתת גיבוי לאוחנה מול השותפים הקואליציוניים, עסקו חברי הליכוד בישיבה לא מעט בשאלה כמה יורחב החוק הנורווגי שיאפשר להכניס חברי כנסת נוספים מהרשימה. השר קיש נשמע כשהוא אומר: "אנחנו בסוף כנראה ממה שאני מאמין יהיה יותר רצון להיות נורווגים, כרגע התפטרו שלושה שרים בייצוג הנורווגי, החוק מאפשר חמישה ואנחנו שוקלים להרחיב את החוק גם לעשרה".

ביודעם שהדיון עשוי להיות מוקלט כמה מהשרים וחברי הכנסת הביעו הסתייגות מהמהלך, שעלול לעורר עוד ביקורת ציבורית. ח"כ אדלשטיין אמר: "חשוב לא להצהיר הצהרות בלי שבאמת עשינו על דברים מסוימים דיון. חבל להוציא לחלל האוויר בהתחשב בהודעה הידועה והעצובה שכאן הכל מוקלט ויוצא החוצה מיד". גם ביטן הוסיף: "הדיון הזה שמה שהם עשו לנו אנחנו נעשה יותר טוב מהם, הוא לא מתקבל ציבורית אחרת על מה נתנו עליהם ביקורת שנה וחצי, כדי לעשות את זה גם כן?".

יו''ר הליכוד העולמי והשגריר הישראלי באו''ם לשעבר דני דנון
נשאר מחוץ לממשלה, ח''כ דני דנון | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

זה היה מוטיב חוזר בדיון - האם לצאת גדולים או לנקום באופוזיציה החדשה? כך גם בנוגע לחלוקת המקומות בוועדות הכנסת, נתניהו ניסה להרגיע את חברי הכנסת שטרם קיבלו שיבוץ כמו ראשי וועדות: "אני יודע ששאלת המינויים רובצת על רבים, ואני רוצה להגיד לכם שזה ייקח עוד כמה ימים". דני דנון שנשאר בלי תפקיד ומחוץ לממשלה, ניצל את הדיון כדי להעביר איתות שהאצבע שלו לא תורם אוטומטית: "יש בפנינו דברים שיגיעו... יכול להיות שבקרוב מאוד תהיה פסיקה של בג"ץ על דרעי ויש פסקת התגברות. אני חשוב לי גם לשמוע ולקיים דיון בנושאים כאלה משמעותיים".

השר ברקת מצידו ביקש לשגר מסר לאנשי המקצוע במשרדי הממשלה: "אנחנו נכנסים לתפקידים, פתאום אני מגלה כמה משרות יש שהייתי שמח שיהיו משרות אמון. מי שמדבר בשפה שלנו- בכיף, שיישאר שיעבוד הכל טוב. אבל יש לא מעט אנשים שמדברים שפה אחרת".

נתניהו מבין שמבחינה ציבורית הממשלה הזו יצאה לדרך כשמעליה מרחפת ביקורת רחבה והנחה את חברי הכנסת להיות מתואמים במסרים. באותו זמן ממש במרחק כמה חדרים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבהיר היום שחוק האפליה מבחינתו, בהחלט יקודם: "הממשלה הזאת תקדם הרבה יותר את החירויות של אזרחי ישראל כולם, לא נפגע באף אחד. לא נכריח אף אחד לפעול בניגוד לאמונתו. זה בדיוק מה שהחוק הזה עושה. הוא לא פוגע באף אחד. הוא יאפשר לכולם ללא יוצא מן הכלל - גם לאנשים דתיים - לחיות על-פי אמונתם".