שבועיים לתום המנדט של גנץ: הליכוד וכחול לבן נפגשו פעם נוספת

צוותי המשא ומתן של שתי המפלגות נועדו בכפר המכביה, בניסיון לגשר על הפערים ולהקים קואליציה משותפת. הצוותים מסרו בתום הפגישה: "הפערים הגדולים נותרו בעינם"

זמן צפייה: 02:12

הפלונטר הפוליטי: שבועיים לפני סיום המנדט של יו"ר כחול לבן בני גנץ להרכבת הממשלה, נפגש היום (רביעי) צוות המשא ומתן של מפלגתו עם זה של הליכוד בכפר המכביה. זו הפגישה השלישית בין המפלגות. בסוף המפגש מסרו שתי המפלגות: "הפגישה התקיימה באווירה טובה, רצינית ועניינית. הפערים הגדולים בין המפלגות נותרו בעינם. פגישת המשך צפויה להתקיים כבר בימים הקרובים".

יו"ר צוות המו"מ מטעם גוש הימין, השר יריב לוין, אמר בפתח פגישת הצוותים: "אנו מקווים שנשמע היום מכחול לבן שהם מקבלים את מתווה הנשיא ואת ההחלטה העקרונית שהם בכלל מוכנים ללכת לממשלת אחדות. מתקבל הרושם שלפחות חלק מהמרכיבים, בראשם יאיר לפיד, פשוט לא מעוניינים שתקום כאן ממשלה, וכפועל יוצא גם הישיבות עד עכשיו היו עקרות לחלוטין".

השר זאב אלקין, אמר בפתח הפגישה: "אנחנו עם ניסיון רב של משאים ומתנים קואליציוניים, ואני חייב להגיד שמשא ומתן כזה עוד לא פגשתי, כשאנחנו מוזמנים בערך פעם בשבוע. אני מאוד מקווה שבסופו של דבר נפלה הכרעה בכחול לבן וישנה הבנה שממשלת אחדות היא הפתרון היחיד למצב הפוליטי הקיים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בכיר בכחול לבן: חוק המפלגה הגדולה עדיף על בחירות ישירות

בחירות ישירות בין נתניהו לגנץ לא יפתרו את הפלונטר • פרשנות

ברקע יוזמת דרעי: מתי נערכו בחירות ישירות – ומדוע בוטלו?

פגישתם של צוותי המו״מ של הליכוד וכחול לבן בכפר המכבייה
פגישתם של צוותי המו״מ של הליכוד וכחול לבן בכפר המכבייה | צילום: חדשות 13

"זהו הפתרון שהעם רוצה וזהו הפתרון הנכון למדינת ישראל. אני מקווה שהיום יודיעו לנו בכחול לבן שהם קיבלו החלטה שהם רוצים להקים ממשלת אחדות רחבה לפי מתווה הנשיא, ואז ניכנס למשא ומתן ארוך ומייגע שאפשר תוך שבוע לסיים אותו כדי שתהיה ממשלה למדינת ישראל. אין פתרון אחר".

אמש אמר בכיר בכחול לבן לחדשות 13 כי המפלגה לא מעוניינת בבחירות ישירות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לגנץ, כפי שהציעו כמה ח"כים במהלך היום. עם זאת, הבכיר העלה רעיון לפיו ייחקק חוק "המפלגה הגדולה", שלפיו המפלגה הגדולה ביותר היא זאת שתרכיב את הממשלה.

"מדובר בשינוי קיצוני של שיטת הממשל תוך כדי תנועה", אמר הבכיר. "אם כבר, הכנסת תצטרך לשקול את 'חוק המפלגה הגדולה' שתקבל בלעדית את הזכות להרכיב ממשלה. אם נתניהו יצליח לדרדר את ישראל לבחירות מיותרות ויקרות – יש לקיים אותן בתוך 21 יום ולבטל את יום השבתון".

בתוך כך, יו"ר הימין החדש איילת שקד אמרה כי מפלגתה תתמוך בהצעת חוק שתאפשר לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה. את הדברים אמרה בוועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה. יש לציין כי אם יעלה להצבעה, חוק זה זקוק לרוב בכנסת, מה שאומר שמפלגה שאינה חלק מבלוק הימין תצטרך לתמוך בו כדי שתעבור. בד בבד, הליכוד הודיע כי נתניהו אינו מקדם את החוק.

Ayaelr
יו''ר הימין החדש איילת שקד

"יש עוד זמן, יש את תקופת המנדט של גנץ ואז עוד 21 יום, אבל אני חושבת שזה הפתרון", אמרה שקד. "היוזמה של דרעי לבחירה ישירה במצב הנוכחי היא נכונה, אני תומכת בה. אפשר לעשות הליך בזק של בחירות ישירות תוך חודש, באמצעות תיקון חקיקה רלוונטי". יו"ר הימין החדש הבהירה כי מדובר בעמדת מפלגתה, אך טענה כי "גם כמה אנשים מהליכוד אמרו לי שזה רעיון לא רע".

עוד אמרה שקד כי "אף אחד לא יודע אם תהיה ממשלה. אני חושבת שממשלת אחדות זה דבר טוב אבל אני לא חושבת שיש סיכויים גבוהים שהיא תוקם. אני חושבת שהדבר הנכון שיקרה זה ממשלת ימין עם ליברמן והחרדים. אין סיבה שאי אפשר לשבת יחד. כמובן שכל צד מבין שהוא צריך להתפשר".

לאחר דבריה, נמסר מטעם הליכוד כי "ראש הממשלה נתניהו לא מקדם את חוק הבחירה הישירה, אלא את הקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה - הממשלה היחידה שאפשר להקים ושמדינת ישראל זקוקה לה בעת הזאת".