גרינבלאט: "ההתנחלויות אינן מה שמונע מהצדדים להגיע לשלום"

השליח האמריקני למזרח התיכון הגיע במפתיע למפגש של חברות מועצת הביטחון באו"ם בו גינו את ההתנחלויות, וקרא לו "אובססיה לגבי זווית אחת של הסכסוך". על עסקת המאה: "נציג את חזוננו בקרוב"

זמן צפייה: 01:11

ג'ייסון גרינבלאט, שליח הבית הלבן למזרח התיכון, הגיע הלילה (שישי) לביקור פתע באו"ם, בזמן שחברים במועצת הביטחון ניהלו דיון בו גינו את ההתנחלויות. גרינבלאט קרא למפגש "מביך ומאכזב", והוסיף כי ההתנחלויות אינן מה שמונע משא ומתן לשלום בין ישראל לפלסטינים. את המפגש יזמו אינדונזיה, דרום אפריקה וכוויית, שהזמינו את שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאליקי ואחרים.

גרינבלאט מתח ביקורת על המפגש ועל האו"ם, כשהתייחס לניסיון האמריקני הכושל להביא בדצמבר בשנה שעברה להודעת גינוי של העצרת הכללית של האו"ם נגד הרקטות שחמאס משגרת לעבר ישראל. "זה מביש שבמקום הזה היו כ-700 הודעות גינוי נגד פעולות ישראל, הדמוקרטיה היחידה באזור, ואף לא הודעת גינוי אחת נגד חמאס, שתוקפת את ישראל וההזנחה שלה כלפי תושביה", אמר, וקרא לחברי האו"ם להביא לניסיון רציני להביא שלום למזרח התיכון.

ג'ייסון גרינבלאט ונתניהו
ג'ייסון גרינבלאט ונתניהו | צילום: קובי גדעון לע״מ

הדיפלומט האמריקני גינה את ההחלטה שלא להזמין את ישראל למפגש, לה קרא "מפתיעה ולא הוגנת". "נציג את חזוננו בקרוב", אמר בהתייחס לתוכנית השלום האמריקנית, הצפויה להתפרסם בקרוב. "בינתיים, נמשיך לומר את האמת, גם היכן שהיא אינה רצויה".

כאמור, גרינבלאט התייחס לגינוי ההתנחלויות: "בואו נפסיק להעמיד פנים שההתנחלויות הן מה שמונע מהצדדים לשאת ולתת. הפארסה והאובססיה לגבי זווית אחת של הסכסוך המורכב לא מסייעת לאיש".

בשבוע שעבר התייחס בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, לתוכנית השלום האמריקנית ואמר כי "השם 'DEAL' (עסקה) שהוענק לתוכנית, במקום הכינוי 'TREATY' (הסכם), מעיד בבירור על כך שהכוונה של ארצות הברית היא להכתיב פיתרון חד צדדי לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולא להגיע להסכם באמצעות משא ומתן". את הדברים אמר במהלך פגישה בלשכתו ברמאללה עם משלחת אמריקנית עצמאית שאינה מייצגת את ממשל טראמפ - וכללה נציגים מטעם מוסדות אקדמיים, פוליטיים, כלכליים ותרבותיים בארצות הברית.

עוד ציין כי "בעיני הרשות, כלל החלטותיו האחרונות של הממשל האמריקני, כולל ההחלטה בדבר ההכרה בריבונות ישראל בגולן, הינן בטלות מאחר שהן סותרות את החוק הבין-לאומי. הניסיונות לכפות עובדות חדשות בשטח הם ניסיונות כוזבים, והגישה ההגיונית היחידה לפיתרון הסכסוך היא הגישה שהציג בפברואר 2018 יו"ר הרשות, אבו-מאזן, בפני מועצת הביטחון, מאחר שהיא היא היחידה המתבססת על הדין הבין-לאומי והאינטרסים של כל הצדדים".

כמו כן, טען עריקאת במהלך הפגישה כי "הפיתרון לסכסוך חייב להיעשות אך ורק תוך הסתמכות על החוק הבין-לאומי, יישום החלטות האו"ם והקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים", והבהיר כי הבעיה המרכזית של הרשות הפלסטינית מול ישראל אינה החזקת כספי הסילוקין של הרשות, אלא היעדר האופק המדיני לסכסוך והחבלה בפיתרון שתי המדינות - תוך הסרת הסוגיות של ירושלים, הפליטים, הגבולות וההתנחלויות משולחן המשא ומתן.

באותו היום הצהיר ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כי הוא סבור שתוכנית השלום האמריקנית תהיה נקודת פתיחה טובה לטיפול בסכסוך הישראלי-פלסטיני. לדבריו, מדובר בתוכנית מציאותית ובת ביצוע, שתכלול גם תוכנית כלכלית נרחבת, ותאפשר להתוות דרך שבה שני הצדדים יוכלו לחיות "חיים טובים יותר". את הדברים אמר קושנר בכנס של מכון וושינגטון לחקר המזרח התיכון.