בלחץ החרדים: הממשלה אישרה את תוכנית "החשמל הכשר" בבני ברק

בישיבת הממשלה הוחלט להעביר את התוכנית לפיה חברת החשמל תקים מתקן שיאגור חשמל במהלך השבוע - ויספק אותו לבתים חרדיים בשבת. בנוסף, הועבר תקציב להגדלת הסיוע לנכי צה"ל וכן לשיקום אתר שומרון העתיקה

זמן צפייה: 05:44

הממשלה אישרה היום (ראשון) את תוכנית "החשמל הכשר" בבני ברק, לפיה יוקם מתקן שיאגור חשמל לאורך השבוע ויספק אותו לבתי התושבים החרדיים - במימון חברת החשמל. החלטות נוספות שעברו הן הגדלת סכומי הזכאות לנכי צה"ל וכן הפניית תקציבים לשיקום אתר שומרון העתיקה.

ההחלטה על החשמל הכשר מעוררת שני קשיים מרכזיים, הראשון הוא שישנה החלטה של רשות התחרות כי חברת החשמל לא תגדיל את חלקה במקטע הייצור - על מנת לעודד תחרות עם היצרנים הפרטיים. בממשלה התעלמו מהחלטת הרשות לתחרות, בתמיכת שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

מתקן של חברת החשמל
מתקן של חברת החשמל

הבעיה השנייה והמשמעותית יותר היא שעלות הפרויקט ימומן על ידי חברת החשמל - חברה ממשלתית - היא בעצם ממומנת על ידי הציבור. עד היום כלל העלויות שולמו על ידי גנרטורים פרטיים וחברות אספקה ספק-פירטיות, אך כעת העלות תועבר לחברת החשמל. עלות המתקן ותפעולו עלולה להגיע לעשרות מיליונים ויש הטוענים כי בהמשך פיתוח הפרויקט - אף יותר. מדובר על הקמת מתקן אדיר לאגירת החשמל בימי חול על מנת שיספק את הזרם לצרכנים בשבת.

חברת חשמל
חברת החשמל

יו"ר רשות החשמל, אמיר שביט, כתב במכתב בנושא כי "צרכנים שאינם מקבלים שירות של חשמל כשר ייאלצו לשלם עבורו. המשמעות הישירה היא עלייה בתעריף החשמל. יתרה מכך, עלות עודפת זו הינה סבסוד צולב בין סוגי צרכנים שונים בשוק". שר האנרגיה ישראל כ"ץ אמר כי הוא פועל לכך שהציבור הרחב לא יישא בעלויות התשלום של החשמל הכשר בבני ברק, אך יש לציין כי הצוות המקצועי ברשות החשמל סבור אחרת.

Whatsapp Image 2023 05 07 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

החלטה נוספת שעברה בישיבה היא עדכון סכומי הזכאות לנכי צה"ל בתחומי הדיור והרכב הרפואי - בשיתוף פעולה עם ארגון נכי צה"ל. העדכון יסייע לכ-25 אלף נכי צה"ל הזכאים לסיוע בתחום הדיור, וכן ל-12 אלף נכי צה"ל הזכאים לרכב רפואי, בהם גם המתמודדים עם פוסט טראומה. כ-70 אחוזים מהזכאים לסיוע בשכר דירה וכ-45 אחוזים מהזכאים לסיוע ברכב רפואי הינם נכי צה"ל המתמודדים עם פוסט טראומה.

החלטה נוספת שהממשלה החליטה להעביר היום היא הפניית תקציבים של 9 משרדי ממשלה שונים לתקצוב של 32 מיליון שקלים לשיקום ופיתוח אתר שומרון העתיקה. בין היתר התקציב יילך לשיקום ממצאים ארכיאולוגיים, סלילת כביש גישה ובניית מודל בר קיימא למימון ההוצאות השוטפות של האתר. כמו כן, ימופו אזורים שטרם נחשפו ויקודמו אמצעים למניעת פגיעה בגן הלאומי, הגברת אכיפת החוק באזור ומניעת בנייה בלתי חוקית.