המשבר בקואליציה: "התשלום לחרדים חסר תקדים, הנזק יורגש לדורות"

אחרי סערת בן גביר, משבר חדש מאיים לפרק את הממשלה, כאשר השר גולדקנופף מאיים כי יהדות התורה לא תתמוך בתקציב אם לא יועברו מאות מיליונים למוסדות חינוך חרדיים. באוצר מצאו נוסחה מפותלת - אך בהחלט אפשרית ליישום

זמן צפייה: 04:29

אחרי סערת בן גביר, היום (חמישי) משבר חדש מאיים לפרק את הקואליציה, כאשר השר יצחק גולדקנופף, יו"ר אגודת ישראל, מאיים כי כל סיעת יהדות התורה לא תתמוך בתקציב המדינה אם לא יועברו 600 מיליון שקלים למוסדות חינוך חרדיים כפי שנקבע בהסכמים הקואליציוניים.

אמש התכנסו חברי אגודת ישראל לפגישה לילית, שם שידרו חזית אחידה והחליטו שלא לסגת מדרישתם לקבל עוד מאות מיליוני שקלים. החרפת הטון של גולדקנופף קיבלה ביטוי הבוקר בעיתונים החרדיים, "המבשר" ו"המודיע", שם סוקר המשבר הזה בהרחבה, זאת בזמן שאתמול מחו אלפים בבני ברק נגד חלוקת הכספים הקואליציוניים.

האולטימטום הזה מסכן כמובן את אישור התקציב, אך ההערכה היא כי לא על זה ייפול תקציב המדינה, ופגישות בין הצדדים כבר נערכו בדרגים כאלו ואחרים. במשרד האוצר מצאו נוסחה מפותלת, אך בהחלט אפשרית ליישום, לפיה התקציב יועבר כמו שהוא, ללא שינויים, וכך שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יוכל לשדר ניצחון, אך בהמשך השנה תוכל ועדת הכספים של הכנסת לזכות את המגזר החרדי באותו סכום שגולדקנופף טען שנגזל מהמגזר, באמצעות העברות תקציביות.

הפתרון הזה כמובן לא פותר את הנזק ארוך הטווח שהעברות הכספים הסיטונאיות הללו עושות למשק הישראלי, ולפגיעה בתמריץ לחרדים להשתלב במעגל העבודה. התחושות במשרד האוצר קשות מאוד בימים האחרונים בעקבות "הכניעה חסרת התקדים לחרדים", ושם אומרים כי החרדים קיבלו את החלומות הכי פרועים שלהם, וכי "הנזק יורגש לדורות".

משה גפני ויצחק גולדקנופף
משה גפני ויצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, השר גולדקנופף שיגר הבוקר מכתב ליו"ר דגל התורה משה גפני, ובו הוא דרש כי יהדות התורה כולה תתנגד לתקציב - אם לא תמומש ההבטחה בהסכם הקואליציוני עם הליכוד. במכתב ציין גולדקנופף כי "במשא ומתן שהתנהל מול סיעת הליכוד דנו במשותף במספר נושאים מרכזיים כמו מעמדם של בני הישיבות, חוק הגיוס שעד כה לא הוסדר, תקציבי הישיבות והכוללים רטרואקטיבית, מוסדות מוכש"ר (חינוך מוכר שאינו רשמי), מוסדות פטור ותשלומי שכירויות".

עוד הוסיף גולדקנופף: "מדובר בהפרה ברורה וכואבת של ההסכם הקואליציוני שנחתם אך לפני מספר חודשים בין יהדות התורה לליכוד. הסכם שאמור להעניק לציבור הבוחרים את מה שהבטחנו להם בערב הבחירות. אנחנו מתריעים מראש כי אי -ישום ההסכם המלא הנוגע לתהליכי הישיבות והכוללים, יפגע חלילה ביכולת הפיננסית של עולם התורה ועלול להשפיע ישירות על מאות אלפי עמלי ולומדי תורה בכוללים ובישיבות".

"על כן, בקשתנו ודרישתנו הנחרצת שכולנו - סיעת יהדות התורה - לא ניתן ידנו לתקציב כזה. עד לתיקון המצופה של כלל הסעיפים הנ"ל, הרי שנאלץ להצביע נגד התקציב. עלינו להבהיר לראש הממשלה שאין לו מנדט להתעלם מההסכם הקואליציוני".