לקראת הקמת ממשלת חירום: "יש התקדמות, תיתכן פגישה עוד הלילה"

יותר מ-48 שעות חלפו מאז פתח חמאס במתקפת הפתע על ישראל, והקריאות להקמת ממשלת אחדות לאומית נמשכות. סמוטריץ': "עזבו צוותים ועזבו משא ומתן". ברקת: "בשעה מורכבת כזו עלינו לשים את המחלוקות בצד ולהתאחד נגד האויב שרוצה להשמיד אותנו". גורם המעורה בפרטי המו"מ: "יש התקדמות"

זמן צפייה: 01:34

יותר מ-48 שעות חלפו מאז פתח חמאס במתקפת הפתע על ישראל, ובשעה שכוחות הביטחון נכנסים ליומו השלישי של מבצע חרבות ברזל נמשכים הבוקר (שני) הקריאות להקמת ממשלת חירום לאומית. הבוקר התקיימה פגישה בין נציגי המחנה הממלכתי והליכוד, ובסופה נמסר מהמחנה הממלכתי כי הצעת המפלגה היא הקמת קבינט מלחה מצומצם שיכלול ייצוג משפיע לחבריה, בנוסף לשרים רלוונטיים מטעם ראש הממשלה, וכי עיקר סמכויות ניהול המלחמה יואצלו לגוף זה. הערב פורסם לראשונה בחדשות 13 כי לפי גורם המעורה בפרטי המשא ומתן, "יש התקדמות ותיתכן פגישה בין נתניהו לגנץ עוד הלילה".

עוד הציעו במחנה הממלכתי כי הקבינט יורחב במידה שיצטרפו מפלגות נוספות מהאופוזיציה, וכי בתקופת כהונת ממשלת החירום לא תתקיים חקיקה בכנסת שאין לה קשר למלחמה. במחנה הממלכתי הדגישו כי אין להם דרישה למינויי שרים ביצועיים אלא רק לשרים ללא תיק למשך תקופת המלחמה בלבד. עוד נמסר: "בפגישה הועבר מסר, כי חברי המחנה הממלכתי וגנץ באופן אישי, יתנו גיבוי מלא לממשלה ולמערכת הביטחון בניהול המערכה, ויסייעו בכל מה שנדרש, בין אם מתוך הממשלה או מבחוץ".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר הבוקר: "אחדות ולכידות הם צו השעה כדי לנצח את אויבינו. עזבו צוותים ועזבו משא ומתן. אני קורא לרה"מ נתניהו ולבני גנץ להתעלות לגודל השעה, להיפגש מיד ולסכם על הקמת ממשלת חירום לאומית שתאחד את העם, תרים את הרוח, תעניק גיבוי מלא לצה"ל ותביא בע"ה לחיסול מוחלט של חמאס וארגוני הטרור בעזה".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן חזר בישיבת סיעתו על דבריו אמש ואמר: "מוכן עוד שעה להיכנס לממשלה אבל בתנאי שדקה קודם נתניהו יבהיר שהממשלה תחסל את חמאס וראשי החמאס ותם עידן ההסדרה. לא רוצה תפקיד, לא רוצה שר, לא רוצה הסכם קואליציוני, רק התחייבות ברורה".

ח"כ אביגדור ליברמן
ח"כ אביגדור ליברמן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שר הכלכלה ניר ברקת אמר הבוקר: "ישראל במלחמה וזו השעה לממשלת אחדות לאומית. בשעה מורכבת כזו עלינו לשים את המחלוקות בצד ולהתאחד נגד האויב שרוצה להשמיד אותנו. לוחמי צה"ל מכל חלקי החברה הישראלית יוצאים לקרב על מדינת ישראל ועלינו לגבות אותם עם ממשלת אחדות שתייצג את כל העם. עלינו להקים ממשלת אחדות עוד היום ולנצח את המלחמה ביחד".

שר העלייה והקליטה אופיר סופר (הציונות הדתית) אמר: "צו השעה מחייב אותנו לאחדות כדי לנצח את האויב ביחד. אסור לבזבז זמן, השעות הן קריטיות ועלינו לפעול מיד להקמת ממשלת חירום לאומית. לוחמי צה"ל ומפקדיו מצפים מאיתנו בשעה הקשה הזו לגלות מנהיגות ולהשמיד את חמאס כתף אל כתף".

השר אופיר אקוניס אמר: "עת אחדות היא לישראל וממשלה רחבה ככל האפשר, מול אויב שאין גבול לאכזריותו. עת צרה היא ליעקב - וממנה יושע". יו"ר הכנסת אמיר אוחנה כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הלוחמים בשטח מאוחדים.
‏העם מאוחד. ‏ממשלת אחדות - ומיד".

גם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד יצא הבוקר בקריאה להקמת ממשלת חירום: "אני קורא לראש הממשלה ולראשי האופוזיציה להקים ממשלת חירום לאומית, ויפה שעה אחת קודם. בשעה קשה זאת, שבה עם ישראל נמצא במלחמה, אין זאת העת להצבת תנאים או למשיכת זמן. אלו ימים מהכואבים ומהקשים שידענו כמדינה וכחברה. הכאב קשה מנשוא, וזו השעה למנהיגות מלוכדת ומאוחדת. נכאב, נלחם וננצח רק ביחד".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-0810231958' autoplay='0' credit='' desc='הרצוג: "זה הזמן להתאחד מול האויב"' poster='' kid='1_u41wlrvm' duration='449']

אמש נשא נשיא המדינה יצחק הרצוג הצהרה מיוחדת, ואמר כי "המסע שלנו לניצחון עובר רק בנחישות. רק יחד, כאיש אחד ולב אחד". עוד הוסיף הנשיא: "בל נשגה באשליות: ימים קשים לפנינו. זה הזמן להתאחד מול האויב ולפעול כאגרוף נחוש. זה צו השעה והוא צו חירום. הן בעם, הן בכנסת והן בממשלת חירום".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר קודם לכן כי הודיע אתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא "נכון להתייצב למערכה ולדון על הצטרפות לממשלה מתוך כוונה להקים קבינט מלחמה". לדבריו, "עלינו לקחת אחריות ולהתגייס גם כמנהיגים. זו העת לאחד את השורות בהנהגה לתקופת המלחמה". בתוך כך, פורסם לראשונה בחדשות 13 כי גורמים מטעם נתניהו פנו לבן גביר בנוגע להקמת ממשלת אחדות. מטעם השר לביטחון לאומי נמסר כי הוא "לא יעמוד בדרך".