הקרב על הכספים הקואליציוניים: באוצר לא שוללים העלאת מסים זמנית

בצל הלחץ על השר סמוטריץ' לבטל את הכספים הקואליציוניים וסירובו לעשות זאת, במשרד האוצר מתכוונים להגיש השבוע לממשלה את התקציב המתוקן ליתרת השנה, כאשר כמיליארד וחצי שקלים יילקחו לטובת צרכי המלחמה. למרות זאת, לשנת 2024 זה לא יספיק - כשהפתרון העומד בפתח הוא הטלת מסים חדשים על הציבור

זמן צפייה: 02:09

במשרד האוצר מתכוונים להגיש השבוע לממשלה את התקציב המתוקן לשנת 2023, זאת בצל הלחץ על השר בצלאל סמוטריץ' לבטל את הכספים הקואליציוניים, יחד עם הדרישה לוותר על תוספות מגזריות, כך דווח הערב (שני) במהדורה המרכזית. למרות זאת, שר האוצר לא מתכוון לוותר על מה שנותר מהכספים, אותם 30% מתוך התקציבים המקוריים שהוקצו למטרות פוליטיות השנה.

הפתרון - תיקון התקציב של השנה, יוגש כחוק יסוד לאישור בשלוש קריאות, מה שאומר שבאופן אפקטיבי הוא יאושר בשבוע השני של חודש דצמבר ויישארו שלושה שבועות כדי לבצע אותו. התיקון יאפשר שימוש בכמיליארד וחצי שקלים לטובת צרכי המלחמה. עם זאת, לשנת 2024 זה לא יספיק, מכיוון שלא יקצצו מספיק מתקציב הכספים הקולאליציוניים מצד אחד, מול המשך התייקרות המלחמה מצד שני.

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: צילום מסך

משום כך, בקואליציה לא פוסלים את האפשרות להטיל מיסים חדשים על הציבור ב-2024. יש לציין כי זו לא תהיה עדיפות ראשונה לאור המצב ולאור העובדה שמשק שמתאושש ממלחמה צריך את כל העזרה, אך מצד שני, האלטרנטיבה היא גירעון חמור.