החלת דין הרציפות על חוק הגיוס עברה בכנסת; גלנט הצביע נגד

ההצבעה בכנסת על החלת דין הרציפות על חוק הפטור מגיוס לחרדים עברה ברוב של 63 חברי כנסת מול 57 מתנגדים. שר הביטחון גלנט מימש את איומיו והצביע נגד, וספג קריאות במליאה. גורמים בקואליציה מעוניינים להכריז עליו כעל פורש מהליכוד

זמן צפייה: 02:40

סערת חוק הגיוס: אחרי התפטרותם של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וח"כ גדי איזנקוט מהממשלה, הקואליציה הצליחה להעביר הלילה (שלישי) את החלת דין הרציפות על חוק פטור גיוס לחרדים. למרות ששר הביטחון יואב גלנט הצביע נגד, ההצעה עברה ברוב של 63 חברי כנסת מול 57 מתנגדים. טרם ההצבעה אמר גלנט: "עדיין לא מאוחר להגיע להסכמה, אסור לעשות פוליטיקה קטנה על גבם הגדול של החיילים".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס: "אחד מרגעי החרפה הבזויים ביותר של כנסת ישראל אי פעם. בעיצומו של עוד יום קרב קשה ברצועה, ממשלת ההפקרות מעבירה חוק השתמטות וסרבנות. הכל פוליטיקה. אפס ערכים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא צפוי להגיב באופן דרמטי או חריף על החלטתו של השר גלנט להתנגד לחוק. זאת לאחר התלבטויות כיצד להתייחס לאירוע, אך מחשש לפרוץ מחאות ענק ברחובות בדומה ל"ליל גלנט" - הוחלט לתת לדבר "לעבור בשקט".

רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יחד עם זאת, לאחר דבריו של שר הביטחון, חברי כנסת ושרים בקואליציה קראו להפעיל סוג של "סנקציות" על גלנט ולפעול להפרשתו מסיעת הליכוד בשל אי-משמעת קואליציונית, מתוך הבנה שהצבעה נגד עמדת הקואליציה בסוגיה כה משמעותית עשויה להוות בסיס מוצק לתיק מסוג זה.

יש להדגיש כי הדבר לא בהכרח יביא לפיטוריו של גלנט כשר הביטחון, והוא יוכל להמשיך לכהן בתפקיד. המשמעות של הפרשתו מהסיעה תביא לכך שהוא לא יוכל להתמודד ברשימה הקיימת של הליכוד בבחירות הבאות, אך טרם התקבלה החלטה סופית בעניין.

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ההצבעה התקיימה לאחר שבשבוע שעבר הפיצה היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, סקירה לקראת הדיון, שבה ציינה כי על רקע הפסיקה הקיימת, ריבונותה של הכנסת ומעמדה מקנים לחברי הכנסת את האפשרות לקבל החלטה בנוגע להחלת דין הרציפות, אף אם לדעת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה קיימת מניעה מלאשרה בהליך הפנימי בממשלה.

לצד זאת ציינה אפיק, כי בעת הכרעתם בסוגייה, על הח"כים לקחת בחשבון כי ככל שנפל פגם בהליך הפנים ממשלתי - הוא עלול להשפיע גם על ההליכים בכנסת. בתוך כך, מחאה חריגה התקיימה הבוקר לקראת ההצבעה היום - אנשי פורום "מתגייסים לאחדות", התומך בגיוס חרדים ומורכב מהורים שכולים, משפחות חיילי מילואים ואנשי רוח, הניחו זרי פרחים סמוך לבתים ומכוניות של חברי קואליציה ושרים, בהם שר החוץ כ"ץ ויו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין, עליהם נכתב: "מטעם הבאים בתור - לתומכי חוק הפטור". ח"כ גוטליב אמרה לאחר מכן: "מופרעים, אם התלבטתי לרגע - הזרים שכנעו אותי להצביע בעד".

"זר הלוויה
"זר הלוויה | צילום: פורום "מתגייסים לאחדות"

גלנט, שהצביע כאמור נגד ההצעה, אמר כבר לפני כשבוע כי ידרוש הסכמה רחבה גם במקרה של פרישת גנץ מהממשלה. לדברי גלנט, "צה"ל צריך את המשרתים החרדים בכל התפקידים. לא מדובר בפוליטיקה - מדובר במתמטיקה. כל חוק שיהיה מוסכם על ממשלת החירום יהיה מקובל עליי, אבל חוק שלא יזכה לתמיכה מכל חלקי הציבור לא יתקבל על-ידי החיילים ולא יקבל את תמיכתי. בעיה כה עמוקה לא יכולה להיפתר חד-צדדית".

לדבריו, "אפשר להגיע להסכמות, אבל כולם צריכים להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים ולגלות מנהיגות. ההיסטוריה לא תסלח למי שישים שיקולים פוליטיים מעל המלחמה. ציפיתי שגנץ יגלה את המנהיגות הדרושה בשעת מלחמה, יתעלה מעל השיקול הפוליטי ויביא לגישור - אבל זה לא קרה. הבנתי שהתנה את ההסכם במועד לבחירות. גם החרדים היו צריכים ללכת צעד אחד קדימה - ועוד לא מאוחר. כולם צריכים לתמוך בפתרון מוסכם".