המתיחות סביב התקציב: נתניהו וגנץ במסלול התנגשות

לקראת דיון על הכספים הקואליציוניים שיתקיים היום בממשלה, גורם בסביבת יו"ר המחנה הממלכתי תקף: "בזמן שמאות אלפים במילואים, ענפים שלמים נסגרים ורבים יוצאים לחל"ת - צריך להראות דוגמה אישית". למרות ההתנגדות הציבורית ודרישת המחנה הממלכתי, נתניהו וסמוטריץ' נחושים להביא את התקציב לאישור. בהודעה שפרסם אתמול, נתניהו מסר: "הוויכוח הפוליטי עומד על כאחוז אחד מסך כל התקציב"

חרבות ברזל השבעה ממשלת חירום
רה"מ נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לוחצים ידיים בהשבעה | צילום: נעם ריבקין-פנטון , פלאש 90

לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו דחה אמש את דרישתו של השר בני גנץ לבטל את דיון התקציב, שמתוכנן להתקיים היום (שני) בישיבת הממשלה, גורם המקורב לגנץ תקף: "בזמן שמאות אלפים במילואים, ענפים שלמים נסגרים, רבים יוצאים לחל"ת והגירעון גדל - צריך להראות דוגמה אישית".

עוד מסר הגורם המקורב לגנץ כי "העלאה של 500 מיליון שקלים בתקציב הישיבות, הקצאה של מעל 400 מיליון ש"ח למשרד למשימות לאומיות שייעודם אינו ברור, והעלאת שכר המורים באופק חדש שלא על בסיס מערכת החינוך בסכום של 40% במקום 14% שעליהם הסכמנו - הם אצבע בעין לציבור". לסיום הוסיף: "יש להדגיש, מתוך למעלה מ-10 מיליארד של כספים קואליציוניים לשנה הקרובה, ההסטה שהציע שר האוצר עומדת על מיליארד ש"ח בלבד נכון לעת הזו ולא 70%. עדיין לא מאוחר לעצור ולעשות את הדבר הנכון. יש לכולנו אחריות לאומית".

דברים אלו מגיעים לאחר שנתניהו פרסם אתמול הודעה בה מסר כי "נביא מחר לממשלה תקציב חסר תקדים של 30 מיליארד שקלים לחודש וחצי, שעונה על צרכי המלחמה". לדבריו של ראש הממשלה, נעשה קיצוץ של למעלה מ-70% בכספים הקואליציוניים והוויכוח "עומד על כאחוז אחד מסך כל התקציב". בטרם נמסרה הודעת הסירוב מכיוונו של נתניהו, גנץ שיגר מכתב לראש הממשלה בו נכתב: "אם יעברו הכספים הקואליציוניים שאינם קשורים למלחמה - סיעתי תצביע נגד התקציב ותשקול את צעדיה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב בחשבון הטוויטר שלו למכתבו של גנץ וכתב: "מברך את השר גנץ על התגייסותו לעצירת הכספים הקואליציוניים שסמוטריץ' מנסה להעביר בזמן שמדינת ישראל נלחמת על חייה ומאות אלפי אזרחים מפונים מבתיהם. שרי ממשלת ישראל, מה עובר עליכם? מתי תפנימו שאנחנו במלחמה?".

נזכיר כי לפני כשבוע פורסם במהדורה המרכזית כי בשל סירובו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבטל את הכספים הקואליציוניים מצד אחד, והתייקרות המלחמה מצד שני - במשרד האוצר שוקלים העלאת מיסים זמנית כדי לממן את תקציב 2024. נזכיר כי חמשת חברי המחנה הממלכתי בני גנץ, גדי איזנקוט, גדעון סער, יפעת שאשא-ביטון, חילי טרופר וגדעון סער - הצטרפו לממשלת החירום והושבעו לשרים בלי תיק ב-12 באוקטובר. אז הוקם גם קבינט המלחמה, שבו חברים ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וגנץ, וכן משמשים בו כמשקיפים השר גדי איזנקוט ורון דרמר.