גנץ מגבה את כוכבי: "רמטכ"ל הוא לא חניך תורן שרק מבצע פקודות"

אחרי השיחה של כוכבי עם רה"מ המיועד נתניהו שנחשפה בחדשות 13, שר הביטחון כתב בתגובה לסמוטריץ' בטוויטר כי חובתו של הרמטכ"ל להגיד את עמדתו המקצועית מול "צעדים שפוגעים בביטחון ובתפקודו של צה"ל", והוסיף כי "הניסיון להלך אימים על הרמטכ"ל הנוכחי והבא ולהשתיק שיח פתוח וביקורתי מטרידים ומסוכנים"

זמן צפייה: 04:30

אחרי השיחה הקשה של הרמטכ"ל אביב כוכבי עם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, שנחשפה אמש בחדשות 13, שר הביטחון בני גנץ גיבה היום (שלישי) את הרמטכ"ל, ובתגובה לשר המיועד בצלאל סמוטריץ' בטוויטר הוא כתב: "רמטכ"ל הוא לא חניך תורן שרק מבצע פקודות".

השר המיועד סמוטריץ' כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "מי שרוצה לשמור על צה"ל מאוחד כצבא העם, בקונצנזוס ומחוץ לפוליטיקה, צריך לחוקק עשר שנות צינון לפחות לרמטכ"לים". שר הביטחון גנץ השיב לו: "מי שרוצה לשמור על צה"ל מאוחד כצבא העם לא מחוקק חוק השתמטות, לא מפרק את משרד הביטחון וצה"ל לגופי משנה ולא מתערב במינויים של קציני צה"ל".

אני מגבה את הרמטכ"ל שהוא הדרג הפיקודי העליון בצבא ונושא באחריות", הוסיף גנץ, "חובתו להגיד את עמדתו המקצועית מול צעדים שפוגעים בביטחון ובתפקודו של צה"ל. הניסיון להלך אימים על הרמטכ"ל הנוכחי והבא ולהשתיק שיח פתוח וביקורתי מטרידים ומסוכנים".

יו"ר עוצמה יהודית והשר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר הביע גם הוא את נכונותו להאריך את תקופת הצינון למי שכיהן כרמטכ"ל. "בשנים האחרונות ראינו מצעד של רמט"כלים שמיהרו לרוץ לפוליטיקה עם תום תקופת צינון קצרה. תקופת הצינון הקצרה הביאה לתחושה בציבור שקיימת פוליטיזציה בצה"ל, ישנו חשש אמיתי שהתנהלות הרמטכ"ל ששואף להשתלב בחיים הפוליטיים, תהיה מכוונת במטרה לצבור נקודות בציבור, שיעזרו לו פוליטית", נמסר מטעמו.

מצידו, שר האוצר אביגדור ליברמן כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "כמי שמינה ומכיר היטב את הרמטכ"ל, אביב כוכבי, אני יכול להגיד שמדובר במפקד משכמו ומעלה, נטול שיקולים פוליטיים, אדם שהקדיש את כל חייו לביטחון ישראל ופועל לילות כימים להצלחת צה"ל והמדינה. כל השתלחות ופגיעה ברמטכ״ל היא פגיעה בביטחון ישראל".

הרמטכ''ל רא''ל אביב כוכבי בכנס ה-INSS
הרמטכ''ל רא''ל אביב כוכבי בכנס ה-INSS

מצידו, בכנס שנערך במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS בתל אביב, הרמטכ"ל כוכבי נשא נאום בו התייחס לכמה סוגיות ליבה של מערכת הביטחון הישראלית ובפרט של צה"ל. בתוך כך, הוא נמנע מלהתייחס לדברים שכתב עליו ח"כ סמוטריץ'.

בנושא הגרעין האיראני, הרמטכ"ל חשף כי בכל שבוע בממוצע מתבצעת פעולה נגד האיראנים ברחבי המזרח התיכון. לדבריו, "הסכם גרעין חדש עם איראן לא נראה באופק. ישראל חייבת להיות עם יכולת צבאית נגד פרוייקט הגרעין. המטרות גדלו במאות מונים. יש לנו חימוש ייעודי היום נגד האתרים האיראנים".

כשדיבר על המצב ברצועת עזה, אמר כוכבי: "אם נגיע לאפריל הקרוב במצב דומה בעזה, נוכל לומר שהיו אלו השנתיים השקטות ביותר ב-15 השנים האחרונות". כוכבי הוסיף וטען כי באחרונה "סוכל פיגוע כלי שיט מעזה שיועדו לפגוע בחוף ניצנים". בהמשך, כוכבי התייחס לגל הטרור ביהודה ושומרון: "לא פחות מ-400 פיגועים נמנעו בשנה האחרונה כתוצאה מפעילות צה"ל ושב"כ. הערכיות של צה"ל היא לא באקדמיה או מאחורי מקלדת, אלא במקום שבו צריך לקבל החלטות מוסריות. כאשר יש חריגות - אנחנו מטפלים מיד בלי למצמץ".

יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'
יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כאמור, אמש פורסם לראשונה בחדשות 13 כי הרמטכ"ל כוכבי הביע בשיחה עם נתניהו את דאגתו מהעברת סמכויות מצה"ל לגורמים חיצוניים, וביקש ממנו שינתן לצה"ל להביע עמדתו המקצועית לפני החלטה או חקיקה, ושעמדת הצבא תשמע לפני כל קבלת החלטה. כוכבי גם הביע דאגה עמוקה מההשתלחות בצה"ל ופגיעה באנשיו.

גורמים בכירים בצה"ל אמרו כי זו היתה שיחה לא נעימה, וכי הרמטכ"ל כוכבי היה עצבני ואמר לנתניהו: ״למה אתה לא מביע תמיכה בצה"ל? אני מבקש שכל החלטה וחקיקה לגבי צה"ל וסמכויותיו לא תילקח לפני שישמעו את העמדה המקצועית של צה"ל".

בנימין נתניהו ואביב כוכבי
בנימין נתניהו ואביב כוכבי | צילום: קובי גדעון/ לע''מ, רויטרס

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה״ל לא יזם את פרסום השיחה ולא עומד מאחורי ציטוטים שקריים שיוחסו לה. הרמטכ"ל אכן שוחח בימים האחרונים עם ראש הממשלה המיועד בעקבות הפרסומים על אפשרויות החקיקה הקשורות בצה"ל. בשיחה סוכם שהחלטות הקשורות לצה"ל יתקבלו לאחר שצה"ל יציג את ההשלכות והמשמעויות הנובעות מהחלטות אלו. יש לשמור את צה"ל מחוץ לשיח הפוליטי". מלשכת נתניהו נמסר בתגובה: "לא מתייחסים לשיחות בין ראש הממשלה המיועד לבין בכירי המערכת הביטחונית".

כזכור, בהסכמים הקואליציוניים נקבע כי מג"ב איו"ש יועבר לאחריות המשרד לביטחון לאומי, אליו אמור להיכנס השר המיועד איתמר בן גביר, ואילו המנהל האזרחי, האחראי על תיאום פעולות הממשלה בשטחים (המתפ"ש), יוכפף לשר האוצר המיועד סמוטריץ'.