גנץ מגיב לנאום שתי המדינות: "מקווה שיום אחד נפתור את הסכסוך"

שר הביטחון התראיין לתוכנית "המטה המרכזי" ואמר כי לפיד לא עדכן אותו לפני הנאום שנשא באו"ם, אך הוסיף כי זה היה "נאום חשוב וטוב". עוד אמר גנץ כי חשוב לחזק את הרשות הפלסטינית - אך ציין כי "אין בזמן הנראה לעין יכולת להגיע להסכם קבע"

זמן צפייה: 14:38

שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התראיין הערב (שבת) לתוכנית "המטה המרכזי", והגיב על נאומו של ראש הממשלה יאיר לפיד בעצרת הכללית של האו"ם. "צריך להיות מעשיים", אמר גנץ, "אין בפרק הזמן הנראה לעין יכולת להגיע להסדר קבע. לכן צריכים בזמן הזה, תוך שאנחנו שומרים על הביטחון, לפעול לצמצום הסכוך ככל האפשר".

"אפשר לעשות זאת באמצעות שיח כללי אסטרטגי, באמצעות פיתוח תשתיות, באמצעות פיתוח הכלכלה", הוסיף גנץ, "זה יצמצם את הסכסוך, ולא ישאיר אותנו שבויים של האירועים. רוב אזרחי ישראל לא רוצים לשלוט בפלסטינים. חשוב שנחזק את הרשות הפסלטינית - ככל שהם יהיו יותר חזקים וימשלו בעצמם יותר, ככה אנחנו נהיה יותר יהודים ודמוקרטים וככה פחות גורמים רדיקליים יעלו".

לפיד וגנץ
לפיד וגנץ בזמן מבצע ''עלות השחר'' | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

על המצב הביטחוני לקראת החגים אמר גנץ: "יש אתגרים בכל הזירות. החגים הם תקופה רגישה, יש גורמים רדיקליים שמנסים לפעול בתוך השטח, ומבחינתם - יציבות ושגשוג זה הפוך ממה שהם רוצים להשיג. אנחנו מתמקדים בעשייה הביטחונית, מקווה שנעבור את התקופה בשלום".

בהמשך הריאיון אמר גנץ: "המפתח לניהול מדינת ישראל זה היכולת לחבר בין ימין לשמאל. זה מה שעשיתי במחנה הממלכתי". גנץ טען כי הוא מגדיל את הגוש, כשהוא מתכוון לגוש המתנגד לנתניהו, וכשנשאל על התגובות של חברי סיעתו על החיבור עם סער אמר כי חבריו "הבינו את המהלכים. ההסכם שבבסיס המחנה הממלכתי הוא קודם כל הסכם תוכן ואחר כך השלמה של הסכם פוליטי. איזנקוט הצטרף עם אנשיו ל"חוסן", אני חושב שאנחנו רשימה מאוזנת, ממלכתית, ותיקה, חדשה, זה מה שישראל צריכה".

שר הביטחון בני גנץ באוגדת איו''ש
שר הביטחון בני גנץ באוגדת איו''ש | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

"יש שלוש אפשרויות", אמר גנץ, "או ממשלה קיצונית של ביבי עם בן גביר, או ממשלת אחדות רחבה ברשותי או בחירות שיימשכו לנצח". בהמשך אמר שר הביטחון כי אם יזכה להרכיב ממשלה - זה לא יהיה עם הרשימה המשותפת, ולא עם עוצמה יהודית: "המשותפת היא לא חלק מהממשלה, ולא רוצה להיות חלק מהממשלה. כמו שאני לא רואה את עצמי עם קיצוניים מימין, אני לא מעוניין להישען על הקצוות".

עוד הוסיף גנץ ואמר: "בממשלה הקודמת, במקום שהמרכז יכתיב והקצוות יתיישרו - הקצוות קרעו את המרכז". כמו כן אמר גנץ כי הוא "רוצה לשרת את הציבור הערבי בישראל, מגיע לציבור הערבי מאבק בפשיעה, שיפור תשתיות, מסוגלות כלכלית, כושר תעסוקה, שיפור החינוך - אלה דברים בסיסיים שמגיעים לכל אחד ואחד".

בני גנץ באירוע השקת הקמפיין של המחנה הממלכתי
בני גנץ באירוע השקת הקמפיין של המחנה הממלכתי | צילום: קובי וולף, אלעד מלכה

לצד זאת אמר שר הביטחון כי מנסור עבאס הוא כן שותף פוטנציאלי, שכן הוא "הכיר בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית" ותמך "באופן פרקטי בשנה האחרונה בממשלת ישראל". לעומתו, איתמר בן גביר לא יהיה חלק מהממשלה, אם ירכיב אותה: "אני לא מקבל לא את התפיסה של כהנא ולא גולדשטיין, ולא מקבל את הקריעה שבן גביר עושה בחברה הישראלית – הדרך שלו קיצונית וההתנהגות שלו היא קיצונית"

עוד אמר גנץ כי לא יישב עם נתניהו: "נתניהו פגע פגיעה קשה בממלכתיות הישראלית, אין לו קרדיט ממלכתי ולא פוליטי. נתניהו מתעדף את שיקוליו האישיים על פני השיקולים המדיניים". גנץ הוסיף ואמר כי "אם נתניהו היה מכבד את האחדות שבחרנו בה, וגם את ההסכם שגיבה את הדברים, הדברים היו נראים אחרת. אם נתניהו לא יצליח להקים ממשלה אני מעריך שהחברים שלו ירצו להצטרךף לממשלה אלטרנטיבית אחרת. אפשר לחלץ את ישראל מהתקיעות שאנחנו נמצאים בה ארבע שנים".