השרים גלנט, גמליאל וארבל: "נכבד כל פסיקה של בג"ץ"

לקראת הדיון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות, בכניסה לישיבת הממשלה נשאלו השרים אם יקבלו את פסיקת בית המשפט ורובם התחמקו ממתן תשובה ברורה - אך שר הביטחון, שר המודיעין ושר הבריאות והפנים השיבו בחיוב. לפיד: "לא ייאמן שיש בכלל דיון". גנץ: "קורא לכל חברי הקואליציה להשמיע קול שפוי"

זמן צפייה: 02:37

לקראת הדיון בעתירות נגד החוק לביטול עילת הסבירות, השרים שנכנסו הבוקר (ראשון) לישיבת הממשלה נשאלו האם יכבדו את פסיקת בג"ץ ורובם התחמקו ממתן תשובה ברורה - אך שר הביטחון יואב גלנט, שרת המודיעין גילה גמליאל ושר הפנים והבריאות משה ארבל השיבו בחיוב. גלנט אמר: "עמדתי ידועה, מדינת ישראל היא מדינת חוק דמוקרטית. אכבד כל פסיקה של בג"ץ". מנגד, השרה מאי גולן אמרה בריאיון לערוץ כנסת כי לא צריך לכבד את פסיקת בג"ץ.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב בתגובה בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "מברך את השרים גילה גמליאל, משה ארבל ויואב גלנט על ההתייצבות החד משמעית לצד שלטון החוק. לא ייאמן שיש בכלל דיון אם הממשלה תציית או לא תציית לפסיקת בג"ץ". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כתב: "השרים גמליאל, גלנט וארבל אומרים הבוקר את המובן מאליו, אך לצערי הגענו לימים בהם אמירה כזו נחוצה וחשובה כל כך. אני מברך על עמדתם האמיצה בימים טרופים אלו", הוסיף גנץ, "וקורא לכל חברי וחברות הקואליציה להשמיע קול שפוי, חד וברור - חובה לכבד פסיקה של בג"ץ ולמנוע משבר חוקתי מסוכן".

בסוף השבוע הגישה הכנסת את עמדתה בנוגע לעתירות, ותגובת הממשלה היא כי בית המשפט לא מוסמך לדון ולהתערב בחוקי יסוד. "בית המשפט הוא לא הריבון", נכתב, "והתערבותו עלולה להביא לאנרכיה". למרות הקשיים המשפטיים, היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפק הגנה על החוק ודחתה את הטענות נגדו, כולל אלה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, על כך שהחוק פוגע באופי הדמוקרטי של ישראל.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בדיון בג''ץ דרעי
שופטי בג''ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "בית המשפט העליון חייב להכריע. האיומים הישירים והמרומזים של ראשי הקואליציה כנגד שופטי העליון, והדרישה ההיסטרית לא להכריע בעתירות כנגד החוק לביטול עילת הסבירות וחוק הנבצרות מחייבים את בית המשפט לקבל החלטה חדה וברורה בנידון. כל החלטה אחרת, מגומגמת ומתחמקת תתפרש ככניעה ללחצים ולאיומים שהפעילו רה"מ, יו״ר הכנסת והשרים".

"הממשלה הכושלת ביותר בתולדות ישראל מייצרת משבר חוקתי ואנרכיה בכוונת תחילה", הוסיף ליברמן, "על מנת להסיח את הדעת מיוקר המחיה, מאובדן המשילות, מהטרור הפלילי והלאומני שמשתוללים בחודשים האחרונים, משער החליפין ששובר שיאים, מהבידוד והמצב הרעוע בזירה הבינלאומית. הדבר החשוב ביותר שיש לעשות בעת הזו, זה להוכיח שבמדינת ישראל יש מערכת משפט עצמאית, שלא נרתעת משום איומים. פסילת החוקים כמו ביטול עילת הסבירות וחוק הנבצרות יהיו מסר ברור של שפיות - יש דין ויש דיין, יש שופטים בירושלים".

ח''כ אביגדור ליברמן
ח''כ אביגדור ליברמן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כזכור, בשבוע שעבר שיתף ראש הממשלה בנימין נתניהו בחשבון הטוויטר שלו את נאומו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, אשר איים שלא לציית לבג"ץ אם יפסול חוקי יסוד, ואמר כי "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה". אוחנה הוסיף: "דמה שגם הגבול שטרם נחצה, ביטול חוק יסוד על-ידי הרשות השופטת, עלול להחצות. אם בית המשפט חושב שאין לחוקי יסוד מעמד מיוחד - הרי שכל פסילת חוק מכוח חוק יסוד מבוטלת. אני מבקש להציב תמרור עצור, מאז 1977 מתחולל תהליך של שאיבת סמכויות מהדרג הנבחר לדרג הממונה, שהיום הינו כל יכול".

נתניהו ואוחנה
נתניהו ואוחנה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

"ישראל היא מדינה דמוקרטית, בדמוקרטיה הריבון הוא העם", המשיך אוחנה בנאומו, במדינה דמוקרטית מערכת המשפט מכבדת את הריבון. לא יכולה להיות מחלוקת האם הכנסת הסמיכה את בית המשפט לפסול או לשנות חקיקת יסוד. אין הסמכה כזו, גם לא ברמז. הסמכות המכוננת שייכת לכנסת, ולה בלבד". אוחנה הזהיר מפני משבר חוקתי, ולדבריו "אם חושב בית המשפט לומר כי אין לחוקי היסוד מעמד מיוחד ועל כן בכוחו לשנות או לבטלם, הרי שכל פסקי הדין שבהם פסל בית המשפט חוקים, מכוח חוקי יסוד, בטלים ומבוטלים. לא יהיה ניתן לקיים ממשל תקין אם כל הבעיות הפוליטיות יעשו דרכן לבית המשפט".