איזנקוט: לפיד הציע לי מספר 2 - ולקחתי הצעה פחות אטרקטיבית

הרמטכ"ל לשעבר התארח בתוכנית "המטה המרכזי" לריאיון ראשון מאז הכניסה לחיים הפוליטיים, ואמר כי גנץ מתאים יותר מלפיד לכהן כראש ממשלה. הוא התייחס גם לנתניהו ("איש ציבור שיש נגדו כתבי אישום לא יכול לכהן") ולבן גביר ("לא רואה בו כשותף") - וגם למערכת המשפט: "כל גוף גדול ראוי ונדרש לביקורת"

זמן צפייה: 12:32

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט התארח הערב (שבת) בתוכנית "המטה המרכזי", והתראיין לראשונה מאז הצטרפותו לחיים הפוליטיים. "כשקיבלתי את ההחלטה להצטרף לגנץ ראיתי את הסקרים, והיה לי ברור שאני מקבל את ההחלטה הפחות אטרקטיבית", אמר איזנקוט, "לפיד הציע לי הצעה נדיבה מאוד, הציע לי להיות מספר 2, ולמרות זאת החלטתי לקחת את ההצעה הפחות אטרקטיבית".

"גנץ מתאים יותר מלפיד להיות ראש ממשלה", הוסיף איזנקוט, שהוצב במקום השלישי ברשימת "המחנה הממלכתי", "אני מכיר את גנץ 40 שנים וראיתי אותו במגוון רחב של תפקידים, שימשתי כסגנו ואני סומך עליו שהוא האיש הראוי ביותר להרכיב ממשלה. לפיד הוא איש ראוי מאוד בעיניי והיו לי איתו שיחות טובות מאוד, אני לא רוצה לפגוע בו כדי לרומם את בני גנץ, אני רואה בו שותף מרכזי לכל ממשלה עתידית".

"חברים שאלו אותי מה סיכמתי עם גנץ לגבי תפקיד", אמר, "לא סיכמתי איתו כלום ולא ביקשתי כלום. אני מתרכז בחודשיים הקרובים בזה שיהיה הישג משמעותי, דו-ספרתי גבוה, אחרי זה כל הדברים האחרים כי ככה פעלתי כל החיים. אני ארצה להיות שותף בקבינט ששם מתקבלות ההחלטות. לגבי תפקיד נדבר יום אחרי הניצחון בבחירות, לא לפני. אם יהיה חלילה הפסד, אני רץ למרחקים ארוכים. לא אעזוב את הפוליטיקה, אשרת את המדינה מהאופוזיציה, אבל נעשה כל מאמץ לנצח".

על כמות המנדטים הנדרשת לראש ממשלה אמר איזנקוט: "לדרוש ראשות ממשלה עם שישה-שבעה מנדטים נראה לי לא קביל, זה לקחת יתרון על חולשת הדמוקרטיה הישראלית. מאוד לא אהבתי את זה בזמן אמת. ראש ממשלה צריך לבוא עם לגיטימציה ציבורית רחבה. 9-10 מנדטים זה בטוח לא רחב, המספר צריך להיות דו-ספרתי גבוה שייבטא לגיטימציה ציבורית מספקת".

"בעקבות המציאות הפוליטית בשנים האחרונות חל עיוות בדמוקרטיה הישראלית", הוסיף הרמטכ"ל לשעבר, "הרעיון של ראש ממשלה חליפי הוא רעיון לא רצוי. אני חשבתי שהדבר הנכון, והצגתי את זה כתנאי, הוא שייצטרפו אנשים חדשים לרשימה, יחד עם אנשים מנוסים. חשבתי שזו תוספת לפוליטיקה הישראלית, שצריכה לרענן את עצמה, ואני רואה רשימה מאוד איכותית ומגוונת, למרות שאנשים שתרמו פרלמנטרית נדחקים לאחור, ואין לי בעיה עם זה".

גדי איזנקוט, בני גנץ וגדעון סער
בני גנץ, גדעון סער וגדי איזנקוט בהשקת המחנה הממלכתי | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

איזנקוט התייחס גם למפלגות הערביות: "ברשימה המשותפת אני לא רואה שותף לממשלה, מאחר שהם דורשים שני דברים שאני לא יכול לקבל - הראשון הוא שמדינת ישראל היא מדינת כל אזרחיה, זה דבר שהוא בלתי קביל, והדבר השני זה הסוגיה הביטחונית. ההבנה שלי היא שבאירוע ראשון אחרי שבועיים הכל יתפרק, לכן לא כדאי לעשות את הניסוי הזה. עקבתי אחרי מנסור עבאס בשנה האחרונה, ולהבנתי הוא מכיר בישראל כמדינה יהודית. זה מביא אותו כשותף אפשרי לממשלות בעתיד".

על יו"ר עוצמה יהודית אמר איזנקוט: "אני לא מכיר את בן גביר ולא פגשתי אותו אף פעם, אבל בעיניי הוא לא שותף, לא בגלל האידיאולוגיה הכהניסטית או מורשת גולדשטיין, אלא בעיקר ההתנהלות העכשווית שלו. יחד עם המפלגה שלו וגורמים נוספים הוא מוביל רצון לבטל את חוק ההתנתקות, ומבחינתי זה מעיד על חוסר מציאותיות ואולי זו גישה משיחית. לדרוש את ביטול ההתנתקות ולרצות להחזיר התיישבות יהודית לרצועת עזה זה חוסר חיבור למתרחש במרחב. כשאדם כזה, שרוצה להיות מנהיג ציבור, קורא לפני שבוע לשחרר את רוצח משפחת דוואבשה, זה מעיד על סולם הערכים של הבן אדם".

בהמשך התייחס איזנקוט גם לראש האופוזיציה בנימין נתניהו: "כרמטכ"ל פעלתי ארבע שנים תחת ממשלת נתניהו, קידמתי תחת הנהגתו שורה שלמה של צעדים שקידמו מאוד את הביטחון הלאומי של ישראל, ועל זה יש לי הערכה גדולה אליו ועל האופן שבו ראיתי את התפקוד שלו אז".

"יחד עם זאת", הוסיף איזנקוט, "איש ציבור, בוודאי ראש ממשלה, שיש נגדו כתבי אישום וגם מכתב אזהרה מוועדת חקירה ממלכתית, לא יכול לכהן בתפקיד ציבורי, בוודאי לא כראש ממשלה שזה תפקיד שתובע זמן 24/7. כך נהוג גם אם החוק מאפשר ובג"ץ אישר את זה. אני מאוד מכבד את הבחירה של הקהל שלו, זה אנשים רציניים מאוד. אני חושב שהבחירה שלהם מוטעית".

הרמטכ"ל לשעבר התייחס גם לביקורת על מערכת המשפט: "מערכת המשפט נדרשת לביקורת עצמית עמוקה ולשינוי, מהטעם הפשוט שאמון הציבור במערכת המשפט נמוך ביותר. לכן מערכת המשפט צריכה להשתנות. אמון הציבור במערכת המשפט, כמו שחשבתי על אמון הציבור בצה"ל, הוא תנאי ליכולת לתפקד בצורה נכונה. כל גוף גדול ראוי ונדרש לביקורת".

גדי איזנקוט
גדי איזנקוט בימיו כרמטכ''ל | צילום: רויטרס

בריאיון הציג איזנקוט את ראייתו הביטחונית: "הגישה הביטחונית שלי היא גישה ניצית, שרואה את חמאס בעיניים מפוקחות, כאויב מר, שהאידיאולוגיה שלו להשמדת ישראל ולבנות בירה בירושלים היא חדה וברורה, ולכן זה אויב שצריך להביס אותו. האיום האיראני כאיום חיצוני הוא האיום החמור ביותר על מדינת ישראל, מכיוון שהאיראנים רוצים להגיע ליכולת גרעינית ולהשיג הגמוניה אזורית וזה מאיים מאוד על מדינת ישראל".

על עבירות מין ויחסי מרות בצה"ל אמר הרמטכ"ל לשעבר: "אני הנהגתי כללים מאוד נוקשים, ואנשים ידעו שעל חריגה, הטרדה, יחסי מרות, משלמים מחיר כבד, ושיהיו הקצינים הנועזים והטובים ביותר. אפס סלחנות. גם באזרחות, כללים מאוד נוקשים ואפס סלחנות".

"תפיסת העולם שלי אומרת שהחוסן החברתי של מדינת ישראל הוא המרכיב החשוב ביותר ביכולת שלנו לקיים את מה שאנחנו רוצים במדינה הזאת", סיכם איזנקוט, "שתהיה פה מדינה בטוחה, יהודית, דמוקרטית, מתקדמת, וליצור פה מציאות נוחה יותר וטובה יותר לילדים שלנו".