עתירה לבג"ץ על אי-כינוס הוועדה לבחירות שופטים: "בניגוד לדין"

בעתירה ביקשה יש עתידמ מבג"ץ לתת צו על תנאי וקיום דיון דחוף בעניין כינוס הוועדה. "ההחלטה לא לכנס את הוועדה מנוגדת לדין ומהווה ניסיון לשתק את הרשות השופטת". לפיד: "פגיעה ממשית באזרחי ישראל, במערכת המשפט ובערכי הדמוקרטיה"

יאיר לפיד ויריב לוין
יאיר לפיד ויריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יש עתיד בראשות ח"כ יאיר לפיד הגישה היום (שלישי) עתירה למתן צו על תנאי ובקשה לקיים דיון דחוף בעתירה נגד שר המשפטים יריב לוין וממשלת ישראל בעניין כינוס הוועדה למינוי שופטים. לפי העתירה, "ההחלטה לא לכנס את הוועדה מנוגדת לדין ומהווה ניסיון לשתק את הרשות השופטת. מדובר גם בהחלטה בלתי סבירה באופן קיצוני. אך משום שבעת הזו גורלה של עילת הסבירות מצוי אף הוא בידי הממשלה, מצאנו לנכון למקד טיעוננו בטענות בנוגע לחוסר סמכות".

לפיד מסר: "לא ייתכן שראש הממשלה לא מסוגל להשתלט על שר המשפטים שלו ולהודיע לו לכנס את הוועדה למינוי שופטים. זו פגיעה ממשית באזרחי ישראל, זו פגיעה מקצועית במערכת המשפט ופגיעה בערכי הדמוקרטיה. אחרי כל התרגילים והשקרים, אחרי שביטלתם את הסבירות, עדיין נשארתם עם האחריות והסמכות– אנחנו דורשים לכנס את הועדה לבחירת שופטים. לאן עוד הממשלה הזו תוביל את החרפה. יום לאחר ביטול עילת הסבירות חשוב להיזכר בעילות הנוספות שעל-פי כל המומחים למשפט מינהלי, ובהם גם כל שופטי העליון המכהנים, מאפשרות ביקורת על החלטות הממשלה".

ביש עתיד ביקשו מבית המשפט לדון בשאלה "מדוע הממשלה נמנעת - במודע ובמכוון - מבחירת נציגת הממשלה לוועדה לבחירת שופטים (לצד שר המשפטים שמכהן בה דרך קבע), ומכינוס הוועדה 'במהירות הראויה' בסמוך להקמת הממשלה לשם איוש עשרות תקני השופטים הפנויים בערכאות השונות; כל זאת תוך הפרה של חובותיהם מכוח חוק יסוד:השפיטה, ומכוח חוק בתי המשפט".

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
שר המשפטים יריב לוין | צילום: רויטרס

עוד נכתב כי "החלטה זו פוגעת פגיעה קשה באינטרס הציבורי, ומהווה הפרה בוטה של חובת הנאמנות וההגינות המוטלת על הממשלה. הניסיון להביא לשיתוקה של הוועדה לבחירת שופטים, עד להשלמת המהלך החקיקתי השנוי במחלוקת שמבקש שר המשפטים לקדם, הוא ניסיון להביא לשיתוקה של הרשות השופטת. החלטת שר המשפטים שלא לכנס את הוועדה, על אף שמספר חבריה הנו שבעה כבר בעת הזו - היא החלטה המנוגדת לדין".