הסכם עם יהדות התורה בדרך לתקציב: אברכים יקבלו מענק חד-פעמי

בתום פגישה בין נתניהו, סמוטריץ' וגולדקנופף, אמרו בליכוד כי הוחלט שמסגרת התקציב לא תיפרץ: "העלות - עד 250 מיליון ש"ח". במקביל, מסתמן פתרון למשבר עם בן גביר: התוספת לנגב והגליל תמומן מיתרות לא מנוצלות שיהיו בתקציב המשרד לביטחון לאומי. הערכה: ההסכם ייחתם עוד היום

זמן צפייה: 10:07

בצל האיומים מתוכה, הקואליציה החלה היום (שני) במהלך האחרון לאישור תקציב המדינה. בצהריים נמסר מטעם הליכוד כי "הושג הסכם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר סמוטריץ׳' לבין סיעת יהדות התורה. בהתאם להסכם הוחלט כי מסגרת התקציב לא תיפרץ וספר התקציב לא ייפתח. העלות - עד 250 מיליון שקלים. בהתאם לסיכום עם יהדות התורה, אברכים יקבלו מענק חד-פעמי מתחילת השנה עד חודש יוני, שישלים את הפער בתשלום החודשי. במידה ויידרשו השלמות בתקציב, הן יגיעו אך ורק מעודפים לא מנוצלים של הכספים הקואליציוניים של החינוך החרדי".

גורמים בקואליציה אמרו כי "ההסכם עם החרדים הוא איתות ברור לבן גביר ווסרלאוף שאין ולא תהיה תוספת של שקל אחד לתקציב". בתוך כך, מסתמן פתרון למשבר עם השר בן גביר: התוספת לנגב והגליל תמומן מיתרות לא מנוצלות שיהיו בתקציב המשרד לביטחון לאומי. ההערכה היא שיושג סיכום עוד היום.

ההסכם החתום
ההסכם החתום

גורמים המעורים בפרטי ההסכם אמרו כי רק האברכים יקבלו מענק חד-פעמי רטרואקטיבי של 2,000 שקלים על התקופה שמתחילת 2023. תלמידי הישיבות לא יקבלו את התוספת הרטרואקטיבית. כל הכסף מגיע מהכספים הקואליציוניים שאושרו, ומתבסס על צפי לתת-ביצוע של הכספים הקואליציוניים בסוף השנה.

בתוך כך, התקדמות במגעים לפתרון המשבר עם בן גביר על בסיס מתווה יהדות התורה: תוספת לנגב ולגליל תמומן מיתרות בלתי מנוצלות בתקציב המשרד לביטחון לאומי. ההערכה היא שיושג סיכום עוד היום.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר נשא דברים יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני במליאה. "נכון, הבת שלי לא למדה על נועה קירל. אז מה? בגלל זה לא מגיע לה תקציב?", אמר - והוסיף: "הייתי תורם לה גם קצת בגדים, שיהיה לה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2305221018' autoplay='0' credit='' desc='ח"כ גפני: "הייתי תורם לנועה קירל בגדים"' poster='' kid='1_ki8qiezu' duration='29']

ההצבעות בכנסת על הסעיפים השונים יחלו כבר מחר בערב, כאגודת ישראל ועוצמה יהודית דורשות כספים נוספים שהובטחו להם. הבוקר ב-09:00 נפתחו הדיון במליאה בהצגת החוקים על ידי יושבי ראש הוועדות השונות בכנסת. מחר בשעה 20:30 ינאמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ משה גפני. לאחר מכן, ההצבעות יחלו ויימשכו עד שעות הלילה בין יום שלישי לרביעי.

לו''ז אישור התקציב
לו''ז אישור התקציב | צילום: חדשות 13

אתמול, בישיבת ממשלה מיוחדת במנהרות הכותל שבירושלים, נתניהו התייחס לנושא התקציב וטען: "חייבים להעביר את התקציב, בטוח שנגשר על הפערים". עוד הוסיף: "שום הסתה לא תמנע מאיתנו להעביר את התקציב ואת חוק ההסדרים. אנחנו חייבים לקיים את הממשלה שלנו, ממשלת המחנה הלאומי. יש לי קצת ניסיון, העברתי 20 תקציבים, ותמיד מתעוררים ויכוחים של הרגע האחרון ואנחנו נתגבר עליהם". לדבריו, "אנחנו מעבירים תקציב אחראי שאחת ממטרותיו היא השוואת תנאים בין ילד חרדי לילד חילוני, כי ילד חרדי לא צריך לקבל פחות מילד חילוני. כי ילד חרדי הוא לא חצי ילד".

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"מוקדי האיום" העיקריים של נתניהו נותרו יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף, שדורש עוד כחצי מיליארד ש"ח למוסדות החינוך הפטורים מלימודי ליבה; השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר - שדורש תוספת של מאות מיליונים למשרד הנגב והגליל; ויו"ר נעם ח"כ אבי מעוז, שדורש את אישור התקציב לרשות יהודית-לאומית.

אמש הציע משרד האוצר כי גולדקנוף יוכל להעביר כספים בין סעיפים שונים בתקציב - אבל רק בתוך המגזר החרדי. מטרת ההצעה היא מצד אחד לאפשר לשר לפתוח את התקציב ולהזיז כספים בין סעיפים שונים, אך מן הצד השני לא לאפשר תזוזה של כסף מהאוכלוסייה הכללית לזו החרדית.