במאמץ להגיע להידברות: הרצוג נפגש עם לפיד, גנץ ורוטמן

הנשיא נפגש עם ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הממלכתי ודן עמם במתווה שהוצג בנאומו לאומה שלשום. מטעם הרצוג נמסר כי "הנשיא חזר על קריאתו להידברות והגעה להסכמות רחבות ככל הניתן". לפיד: "הצגתי בפני הנשיא את קווי היסוד שעליהם לא נתפשר". לאחר מכן נפגש הרצוג עם יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן

זמן צפייה: 03:27

ביום שאחרי מחאות חסרות תקדים בכנסת ומחוצה לה, בוועדת החוקה ניסו היום (שלישי) לשדר עסקים כרגיל. המחאות וההצבעות נמשכו והסעיפים הונחו על השולחן. כמו כן, נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הערב עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד והשניים דנו במתווה הנשיא כפי שהוצג בנאומו לאומה. "הנשיא חזר על קריאתו להידברות והגעה להסכמות רחבות ככל הניתן לטובת מדינת ישראל ואזרחיה", נמסר. מטעמו של לפיד נמסר: "שוחחנו על מתווה הנשיא ועקרונותיו, ועל החשיבות להגיע להסכמות רחבות ולמנוע קרע בעם. הצגתי בפני הנשיא את קווי היסוד שעליהם לא נתפשר, בראש ובראשונה עצירת כל תהליך החקיקה".  זמן קצר לאחר מכן נפגש הרצוג גם עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ועם יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן.

רוטמן אמר בתום הפגישה עם הנשיא: "אני מודה לנשיא על מאמצי התווך ונרגש מנכונותו לעשות לילות כימים במטרה להגיע להסכמה רחבה על תיקון מערכת המשפט. כפי שאמרתי אתמול וכפי שהודעתי יחד עם השר לוין השבוע, אני חוזר וקורא לבני גנץ וליאיר לפיד להגיע בהקדם להידברות ללא תנאים מוקדמים עד הקריאה הראשונה בניסיון להגיע להסכמה רחבה".

בינתיים, לחץ גדול מופעל בעיקר על יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וכן על לפיד להגיע לפגישה עם רוטמן ולוין. בקואליציה מאותתים כי הם מוכנים להתפשר על עילת הסבירות וחוק היועמ"שים - אך לא על סוגיית מינוי השופטים. לפי שעה, כאמור, הן לפיד והן גנץ ממשיכים להתנות את ההידברות בעצירת החקיקה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1402232049' autoplay='0' credit='' desc='מתווה הנשיא מול בליץ החקיקה' poster='' kid='1_knj385rb' duration='']

שלשום, ברקע הניסיונות להגיע לפשרה בין הממשלה למוחים נגד המהפכה המשפטית, הנשיא הרצוג נשא נאום לאומה והציג עקרונות שיהיו בסיס למשא ומתן מידי ותכליתי שיסדיר את היחסים בין רשויות השלטון.

"אנחנו בעיצומם של ימים הרי גורל", אמר הנשיא בפתח דבריו, "הדברים שאומר כאן הערב יהיו נוקבים ורוויי כאב, וחלקם לא ינעם לצד כזה או אחר. בשבועות האחרונים פעלתי בכל כוחי כדי להביא להסכמות רחבות. שני הצדדים צריכים להבין שאם רק צד אחד ינצח, ולא משנה איזה צד, כולנו נפסיד"

"המציאות הישראלית המטלטלת והכואבת הביאה אותי בשבועות האחרונים לנחם משפחות ששכלו את יקיריהם בגל הטרור הנפשע", הוסיף הנשיא, "משפחה אחר משפחה, משלל גווני החברה הישראלית, הביטו בי בעיניים דומעות וביקשו ממני בתחינה ובזעקה לעשות הכל כדי לעצור את הטירוף, את המחלוקת, שמאיימת על כולנו. המשפחות היקרות האלה הצטרפו לקולות של מיליונים מכל צידי המפה הפוליטית, שמבקשים בשבועות האחרונים דבר אחד - לא לצעוד לתוך תהום. להפסיק את אש הקיטוב הנפיצה, לפני שהיא תכלה אותנו".

עוד אמר הנשיא הרצוג: "אנחנו כבר מזמן לא בוויכוח פוליטי, אלא על סף קריסה חוקתית וחברתית. לכן, כפי שנהגו נשיאי ישראל בעבר, במקרים קיצוניים כאלה - אני מסרב לעמוד מנגד. אני רואה ושומע את ההפגנות בכל רחבי הארץ, קהל עצום של פטריוטים שמממשים את זכות המחאה, זכות יסוד בדמוקרטיה, ומחויבים באופן מוחלט לגורל העם והמדינה. אני מרגיש, וכולנו מרגישים, שאנחנו נמצאים רגע לפני התנגשות, ואפילו התנגשות אלימה, ושאנחנו על סף יד איש באחיו".