שגרירת צרפת תוקפת את חוק ההסדרה: "לא מעביר מסר של שלום"

הלן לה גאל מבינה את העולים הצרפתים לארץ וטוענת שוועידת השלום בפריז תהיה מועילה לישראל – גם בלי השתתפות נתניהו

זמן צפייה: 04:42

הלן לה גאל נכנסה השבוע רשמית לתפקידה כשגרירת צרפת בישראל, והיא האישה הראשונה שמכהנת בתפקיד זה. היא הייתה כאן בתחילת שנות ה-90 כמזכירה הראשונה בשגרירות, גם בכיכר "מלכי ישראל" כשרבין נרצח - אבל האהבה לישראל היא זו שהביאה אותה לבקש לשוב לכאן כשגרירה, אחרי כ-20 שנה כדיפלומטית ברחבי העולם ולאחר שכיהנה כיועצת המיוחדת לנשיא הולנד בענייני אפריקה.

לה גאל תוקפת בראיון בלעדי ל"רשת" את הצעת חוק ההסדרה שעברה השבוע בכנסת בקריאה ראשונה ואומרת בשמה של צרפת: "אנחנו חושבים שהצעת החוק הזו לא מעבירה את המסר הנכון, במובן של שלום. היא מעבירה את המסר שישראל רוצה לבנות עוד באדמות האלה, בשטחי המריבה. וכשהממשלה אומרת שהיא רוצה לחדש את המשא ומתן והיא נכונה ליישם את פיתרון שתי המדינות - הצעת החוק הזאת מעבירה מסר אחר".

''ועידת השלום בפריז תהיה מועילה לישראל'' - גם ללא השתתפות נתניהו
''ועידת השלום בפריז תהיה מועילה לישראל'' - גם ללא השתתפות נתניהו

ועידת השלום הבינלאומית תתקיים בסוף החודש בפריז, מבלי שישתתף בה צד משמעותי במיוחד - הצד הישראלי. ראש הממשלה נתניהו אמר כי אם צרפת תבטל את הוועידה – הוא מוכן להגיע לפריז ולהיפגש עם אבו מאזן.

לה גאל ביקשה להדגיש שהוועידה רק תיטיב עם ישראל: "מה שאנחנו עושים הוא לא נגד ישראל, הוא בעד ישראל, הוא לאפשר לישראל משא ומתן עם הפלסטינים. אז אנחנו חושבים שבכל מקרה זה יהיה מועיל. אנחנו נראה כיצד, מאוחר יותר, אולי עם שותפות נוספות, כמו ארה"ב, מצרים, רוסיה, כל השותפות שרוצות להציע דברים ולקחת חלק. אבל זה יהיה מועיל לישראל".

היא הגיעה לישראל בספטמבר האחרון, כבר מדברת עברית בסיסית, והספיקה מאז גם לנהל ויכוח חריף עם ח"כ מייקל אורן בטוויטר, אחרי שהוא כתב כי "על הישראלים לחשוב פעמיים לפני שהם קונים מוצרים מצרפת" בעקבות החלטת צרפת לסמן מוצרים מיהודה, שומרון ורמת הגולן. לה גאל אמרה כי "אם זה היה שר צרפתי, שהיה אומר את זה על מוצר ישראלי - היו מגנים אותו על כך. סימון הוא רק הצהרה על המקום שממנו הגיעו המוצרים, אני לא רואה סיבה שזה ישנה את היחס של הצרכנים".

הוויכוח עם ח"כ מייקל אורן בטוויטר: "אם היה צרפתי - היו מגנים אותו על אמירה כזאת"

לה גאל הביעה דאגה בעניין המועמדים המובילים כרגע לתפקיד הנשיא או הנשיאה הבאים של צרפת, אבל היא סומכת על הצרפתים: "אני חושבת שהעם בצרפת יעשה את הבחירה הנכונה - לפי הערכים שלנו של דמוקרטיה, חופש ואנחנו נראה... יהיו מועמדים נוספים. הקמפיין עוד לא התחיל ממש, אולי זו תהיה הפתעה, כמו במדינות אחרות".

על מועמדות לה פן: ''הקמפיין עוד לא התחיל, אולי תהיה הפתעה''
על מועמדות לה פן: ''הקמפיין עוד לא התחיל, אולי תהיה הפתעה''

השגרירה לה גאל מצליחה להבין את היהודים הצרפתים שבוחרים לעלות לישראל: "זו בחירה אישית, יש הרבה אנשים שמרגישים טוב יותר כאן מאשר בצרפת, יש אחרים שמאושרים לחלוטין בצרפת. אם הם רוצים להישאר בצרפת, לנו זה חשוב - כי צרפת מתבססת על הגיוון שבה, והחלק היהודי של צרפת הוא באמת חלק חזק של צרפת".

אחרי עשרות שנים בשליחות צרפת, היא עדיין נתקלת באנשים שמופתעים לראות אישה בתפקידה: "הייתי באירוע ושוחחתי עם מישהו ואחרי כמה זמן הוא שאל אותי – שגריר צרפת לא היה אמור להגיע? אמרתי לו - אבל זו אני".

צילום וידאו: יוגב עזריאל, KOG MEDIA