עקב כינוי ישראל "מדינת אפרטהייד": שגרירת צרפת ננזפה

סמנכ"לית אירופה במשרד החוץ הישראלי נזפה בהלן לה-גאל בעקבות דבריו של השגריר הצרפתי בוושינגטון הפורש, שמתח בריאיון הפרידה שלו ביקורת חריפה על ישראל. "התכוונתי לגדה המערבית"

זמן צפייה: 01:23

שגרירת צרפת, הלן לה-גאל, זומנה לשיחת נזיפה אצל סמנכ"לית אירופה במשרד החוץ הישראלי, ד"ר רודיקה רדיאן-גורדון, בעקבות ריאיון פרידה של שגריר צרפת בוושינגטון היוצא, ז'ראר ארו, בו התייחס לישראל כאל "מדינת אפרטהייד". "מחינו על הדברים בתוקף", אמר דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון.

בתוך כך, בשבועון Cannard Enchaîné צוטטה התייחסות של הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון בישיבת ממשלה להתבטאות של ארו. לדברי מקרון, שהתייחס לפרישתו של ארו: ״ארו המתין עד ליום בו לא היה עוד נושא משרה רשמית כדי להביע את דעתו, שאינה מחייבת את הדיפלומטיה הצרפתית. הוא היה שגריר לא-שגרתי, אך גם משרת גדול של המדינה שהיה תמיד בעל דעה עצמאית. יש צורך באנשים כמוהו שיודעים גם לטלטל את הסירה״.

בד בבד, השגריר הצרפתי היוצא הגיב היום בטוויטר על הביקורת שנמתחה נגדו בעקבות הדברים שאמר וכתב כי "התכוונתי לגדה המערבית".

שגריר צרפת היוצא בארה''ב, ז'ראר ארו | צילום: Getty Images

כאמור, לפני כעשרה ימים ארו ערך ריאיון למגזין "אטנלנטיק", ובו אמר כי בשל העובדה שישראל חזקה הרבה יותר מהפלסטינים ושהסטטוס-קוו מאוד נוח לישראל, נתניהו עלול להחליט כי אין לו שום אינטרס לעשות ויתורים לפלסטינים. "במצב הנוכחי נתניהו יכול גם לאכול את העוגה וגם להשאיר אותה שלמה", אמר ארו. "הם שולטים בגדה המערבית מצד אחד אבל הם עדיין לא חייבים לקבל החלטה לגבי הפלסטינים – האם לתת להם אזרחות ישראלית או פשוט להשאיר אותם ללא מדינה. הם לא יתנו לפלסטינים להיות אזרחי ישראל ולכן יהיו צריכים להפוך זאת רשמית למצב של אפרטהייד. הם יהפכו רשמית למדינת אפרטהייד. למעשה הם כבר מדינה כזו כיום".

בריאיון, השגריר היוצא סיפר על שיחה עם ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, שעומד בראש צוות תוכנית השלום של הבית הלבן. לדבריו, קושנר אמר לו שבגלל שטראמפ יותר פופולרי מבנימין נתניהו בישראל, לא תהיה לראש הממשלה ברירה אלא לקבל את "עסקת המאה".

"אני קרוב מאוד לג'ארד קושנר", אמר ארו, שסיים השבוע את תפקידו, "תוכנית השלום האמריקנית תהיה קרובה למה שהישראלים רוצים. יש 99% שהיא תיכשל, אבל אסור לשכוח שיש גם סיכוי של אחוז אחד שהיא תצליח. לטראמפ יש יכולת ייחודית ללחוץ על הישראלים בגלל שהוא כל כך פופולרי בישראל".

נתניהו עם רעייתו שרה, איוונקה טראמפ וג'אדר קושנר בטקס פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים
נתניהו עם רעייתו שרה, איוונקה טראמפ וג'אדר קושנר בטקס פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים | צילום: רויטרס

עוד הדגיש השגריר הצרפתי הפורש כי קושנר אמר לו שההימור הראשון של הבית הלבן לגבי תוכנית השלום מבוסס על כך שטראמפ יותר פופולרי בישראל מאשר נתניהו כי הישראלים בוטחים בו. ההימור השני הוא שהפלסטינים עשויים להבין שזו ההזדמנות האחרונה שלהם לקבל ריבונות מוגבלת כלשהי. כמו כן, הוסיף כי קושנר הולך להוציא הרבה כסף על הפלסטינים, ומדינות ערב מגבות את האמריקנים.

ארו שימש בעבר כשגריר צרפת בישראל ובאו"ם. הוא נחשב לדיפלומט הצרפתי הבכיר ביותר כיום וכיהן כשגריר בוושינגטון בחמש השנים האחרונות. בריאיון ל"אטנלנטיק" אישר ארו את חשיפת חדשות 13 מאוקטובר אשתקד, לגבי השיחה בין נשיא צרפת מקרון לנשיא טראמפ, שבמהלכה אמר הנשיא האמריקני כי אם יהיה צורך לא תהיה לו בעיה ללחוץ על נתניהו לקבל תוכנית שלום משלו.