הצעת חוק: רק הממשלה והכנסת יוכלו להכריז על נבצרות רה"מ

יו"ר הקואליציה אופיר כץ הגיש את הצעת "חוק הנבצרות", הקובע כי נבצרות רה"מ משמעה אך ורק אי-מסוגלות פיזית או נפשית של רה"מ למלא את תפקידו. "העם ונציגיו ממנים את ראש הממשלה, ורק העם ונציגיו הם שיכולים לשנות את בחירתם"

יו"ר הקואליציה אופיר כץ
יו"ר הקואליציה אופיר כץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר הקואליציה אופיר כץ הגיש הבוקר (ראשון) את הצעת "חוק הנבצרות", הקובע כי נבצרות ראש ממשלה משמעה אך ורק אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו, ועל פי הצעת החוק רק הממשלה והכנסת יוכלו להכריז על נבצרות שלא בהסכמת ראש הממשלה.

הצעת החוק מבהירה את הדין הקיים ביחס להכרזה על נבצרות ראש הממשלה, ולפי החוק המוצע מטרת ההצעה היא "למנוע ניצול לרעה של הדין הקיים לסיכול רצון הבוחר ויש בה כדי להגביר את הוודאות והיציבות".

לפי הצעת החוק, ההכרזה על נבצרות תיעשה על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מלשכת יו"ר הקואליציה נמסר: "משמעותה של ההכרזה על נבצרות, כאשר הדבר מנוגד לדעת ראש הממשלה, וכאשר הוא כשיר פיזית ומנטלית, הינה הדחה של ראש ממשלה מכהן שנבחר על ידי העם, ובפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי. היא צריכה להילקח לכן בשני תנאים בלבד: הראשון, כשמדובר במצב מובהק של אי מסוגלות, והשני, כשנציגי העם מאשרים זאת".

יו"ר הקואליציה אופיר כץ מסר: "לא ייתכן שבמדינה דמוקרטית תתאפשר פרשנות משפטית שאין לה שום בסיס בחוק כדי לבצע מהלך שווה ערך להפיכה. מהלך כה דרמטי כמו הדחה כפויה של ראש ממשלה מכהן ומתפקד, מוכרח להיות בקביעת נציגי העם בלבד מבלי מעורבות של זרוע לא-נבחרת. אנחנו מבהירים היום את מה שכל אדם הגיוני מבין לבדו ביחס לדין הקיים. העם ונציגיו ממנים את ראש הממשלה, ורק העם ונציגיו הם שיכולים לשנות את בחירתם".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כתב הבוקר בתגובה בחשבון הטוויטר שלו: "במקום לעצור ולדבר - נתניהו ואנשיו ממשיכים לפזר מטעני צד מול הדמוקרטיה הישראלית. הניסיון שלו ושל הקואליציה להתסיס ולהדליק את השיח על הנבצרות שכלל לא על הפרק מחזק את מטרתם למנוע הידברות ולהמשיך ולכרסם בדמוקרטיה הישראלית. מול אלו נמשיך להיאבק, עד שנעצור את ההפיכה המשטרית".