גלנט התעמת עם נתניהו: "צריך להשיב חטופים בעסקה"

בישיבת הממשלה אמר נתניהו כי "מי שנותן לאופוזיציה זכות וטו, נותן להם את האפשרות להפיל את הממשלה, דבר שיעצור את שחרור החטופים". גלנט השיב: "הניסיון הפוליטי לקשור בין שחרור החטופים לבין פטור מגיוס לחרדים הוא מסוכן וחסר אחריות"

זמן צפייה: 05:18

בדיון שנערך סביב חוק הגיוס היום (ראשון) בישיבת הממשלה, שר הביטחון יואב גלנט התעמת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו סביב נושא עסקת החטופים. במהלך הדיון אמר נתניהו: "מי שנותן לאופוזיציה זכות וטו, נותן להם את האפשרות למנוע גיוס חרדים במטרה אחת והיא להפיל את הממשלה, דבר שיעצור את שחרור החטופים ויביא לתבוסה במלחמה". גלנט השיב לו: "זוהי שעה רגישה - צריך לעשות הסכם להשבת החטופים - הניסיון הפוליטי לקשור בין שחרור החטופים לבין פטור מגיוס לחרדים הוא מסוכן וחסר אחריות".

עוד בישיבת הממשלה אמר גלנט כי "אנחנו מתכננים לגייס 3,000 חרדים בהתאם ליכולת הצבא לקלוט, ומיד כשיתחילו הגיוסים נעשה כל מאמץ להגדיל את המספר הזה, יש צורך גדול". גלנט הוסיף כי הוא הנחה את צה"ל "לעשות מה שנדרש כדי להתאים את תהליכי המיון והגיוס".

השר יואב גלנט בוועדת החוץ והביטחון
השר יואב גלנט בוועדת החוץ והביטחון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר פסיקת בג"ץ שקבעה פה אחד כי יש לגייס את החרדים לצה"ל באופן מיידי, וברקע אי ההסכמות סביב חוק הגיוס בממשלה, בכיר במפלגות החרדיות מסר בשבוע שעבר לחדשות 13 כי הממשלה עשויה ליפול לכל המאוחר במרץ 2025, המועד האחרון להעברת התקציב לשנה זו - וללכת לבחירות.

הפוליטיקאים החרדים, שאינם מעוניינים שממשלה זו תתפרק, מבינים שעקב הגזרות המסתמנות בתקציב הבא וההבנה שלא יהיה ניתן לפתור בחוק את משבר הגיוס בהסכמה רחבה - לא יהיה מנוס מהליכה לבחירות. ייתכן ואף דבר זה יקרה מוקדם יותר, אם אחד מרבני המפלגות יורה לחבר כנסת ממפלגתו לפרוש מהקואלציה.

מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס
מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד בשבוע שעבר, במהלך הדיון בחוק בוועדת החוץ והביטחון, אמר שר הביטחון כי לצה"ל חסרים עוד עשרת אלפים חיילים באופן מיידי. "בצה"ל אומרים שניתן לגייס בשנה הקרובה עוד 3,000 בני ישיבות, בנוסף ל-1,800 שמתגייסים בכל שנה", אמר גלנט, והוסיף כי "סיכמנו שנעלה כל שנה בעוד חמישה אחוז ונגיע ל-50 אחוזים מהשנתון בחמש שנים".

גלנט הוסיף בדיון כי לא הייתה התקדמות בנושא מכיוון שלא הייתה הסכמה על אופן החקיקה - אם בכנסת או בממשלה - וכן מה יהיו הסנקציות הכלכליות, ו"מה יקרה ולמי אם לא נעמוד במספרים". בהמשך אמר שר הביטחון כי "אולי עדיף תקנות ולא חוק".