סמוטריץ' בשיחות המשא ומתן: הטבות – רק לא לערבים

שר האוצר המיועד הביע בשיחות המשא ומתן את חששו מכך שההטבות הכספיות יחולו גם על האזרחים הערבים - ואף חיפש דרכים שיאפשרו הבחנה בין האוכלוסיות. בינתיים, נמשך המו"מ בין הליכוד ליהדות התורה. בהתחייבויות: "חוק הכותל", "קבורת שדה", ואכיפת הסטטוס-קוו בענייני תעבורה

זמן צפייה: 01:17

המרוץ להקמת  ממשלת נתניהו השישית - שתחילתו בהחלפת יו"ר הכנסת, המשכו בהעברת "חוק דרעי" השנוי במחלקות, וסופו, כנראה, בהשבעת הממשלה - נמשך. התהליך יצא היום (שני) לדרך בוועדה המסדרת - וכבר נתקע, נדחה ולווה בצעקות ובמריבות.

בינתיים, לחדשות 13 נודע כי יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' – שר האוצר המיועד – חושש שההטבות לחרדים יחולו גם על האזרחים הערבים. במהדורה המרכזית פורסם כי סמוטריץ' הביע בשיחות המשא ומתן את חששו מכך שלא תהיה ברירה אלא לתת כספים גם לערבים. בנוסף, הוא חיפש דרכים שיאפשרו הבחנה בין האוכלוסיות.

בתוך כך, המשא ומתן בין הליכוד ליהדות התורה ממשיך להתנהל - כשכל צד מקצין. בליכוד התחייבו לחוקק חוק הכותל שאמור למנוע מנשות הכותל להתפלל ברחבה בגלל פסיקת בג"ץ. בנוסף, התחייבו גם על כך שיימצאו מתחמי נדל"ן לקבורת שדה, זאת משום שהחרדים לא קוברים את מתיהם בקומות. כמו כן, ייאכף הסטטוס-קוו בענייני תעבורה – וייתכן שמדובר בניסיון לעצור את האוטובוסים של שבת ברשויות שעשו זאת, כגון תל אביב. התחייבות נוספת של הליכוד ליהדות התורה היא סגירת האגף הרפורמי באגף התפוצות.

יאיר לפיד ובנימין נתניהו
יאיר לפיד ובנימין נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי ויונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב על פרסום פרטי ההסכם בין הליכוד ליהדות התורה: "ההסכם בין יהדות התורה לליכוד הוא הסכם כניעה מחפיר. ביבי חלש להדהים ומוביל אותנו למדינת הלכה. מוכר את הדמוקרטיה הישראלית בשביל האינטרסים האישיים שלו. אם הם חושבים שאנחנו נשלם מיסים, נלך לצבא, נממן את מי שלא עובד והם גם יגידו לנו איך לחיות יש לי חדשות בשבילם - לא ניתן להפוך את ישראל למדינה חשוכה. נתניהו חלש ומוכר את החופש שלנו תמורת החופש שלו".

בתוך כך, מוקדם יותר היום התכנסה הוועדה המסדרת בראשות ח"כ יואב קיש, להמשך דיון בהקמת ועדות מיוחדות לדיון בחקיקה לקראת כינון הממשלה. בקואליציה טענו כי האופוזיציה מתכננת למשוך זמן ואף להעלות את החלפת היו"ר להצבעה כשהקואליציה תהיה בחיסרון, והעמידו את ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד כמועמדת מטעמם ליו"ר הכנסת. לכן בקואליציה (בהובלת יו"ר הוועדה המסדרת יואב קיש) נערכו להפעלת סעיף 98, אשר מאפשר לקצוב את זמני הדיון ולמנוע פיליבסטרים.

בכירים בליכוד תקפו את יו"ר הכנסת היוצא מיקי לוי ומסרו: "מיקי לוי ממשיך לבזות את הכנסת באופן חסר תקדים. הוא נאחז בקרנות המזבח בגלל שהוא לא מכיר בהכרעה הדמוקרטית של אזרחי ישראל. כשיריב לוין סיים את תפקידו כיו"ר כנסת הוא העביר מיד את התפקיד באופן ממלכתי. לעומתו, מיקי לוי קיבל את החתימות כבר לפני שבוע ועכשיו הוא מנסה לחטוף את ההצבעה באופן לא דמוקרטי כמו ילד קטן שמסרב להיפרד מגן השעשועים. לא היה כדבר הזה בתולדות הכנסת. אפשר רק לדמיין מה היה קורה במצב הפוך".

דיון הוועדה המסדרת נפתח בצעקות, ותוך שתי דקות היו"ר קיש הוציא החוצה את חברי הכנסת מירב בן ארי ויוראי להב-הרצנו מיש עתיד. "חרפה של יושב ראש שרוצה לגנוב הצבעה", אמר קיש, "בחר לעשות פיליבסטר בדיון על בחירת יושב ראש, ביזיון לכנסת". לפי הייעוץ המשפטי של הכנסת לא ניתן להפעיל סעיף 98 בהצבעה על יו"ר, ולכן הוחלט על דחיית ההצבעה למחר.

ממפלגת יש עתיד נמסר: "נצחון ראשון. לא תהייה היום הצבעה על יו"ר הכנסת. הפחד והלחץ שיתקו את יואב קיש שהבין שהוא לא מסוגל לגייס את אנשיו להצבעות והלו״ז הצפוף שלהם ידחה שוב ושוב. מי שחשב שיהיה קל לנתניהו הסחיט ושותפיו הקיצוניים להקים ממשלה, מבין כל יום עד כמה נתניהו חלש ועייף. וזו רק ההתחלה".

החוק הראשון שעלה לסדר היום הוא תיקון ל"חוק יסוד: הממשלה", שאמור להסדיר את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הפנים והבריאות על אף היותו עבריין מורשע. לפי התיקון לחוק, רק מי שנידון לעונש מאסר בפועל לא יוכל לכהן כשר, וזאת במקום הנוסח הקבוע היום בחוק לפיו כל מי שנידון לעונש מאסר, גם אם לא בפועל, לא יוכל לכהן כשר. החוק השני הוא התיקון לחוק פקודת המשטרה, שאמור להסדיר את העברתם של סמכויות ממפכ"ל המשטרה לשר המיועד לביטחון לאומי, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. אמש דווח במהדורה המרכזית כי שלושה משנים של היועצת המשפטית לממשל יתייצבו בדיונים אלה על מנת להביע התנגדות והסתייגויות.