לפיד על פשרת הנשיא: "הזהרתי שתצוץ הצעה לפני הדיונים בבג"ץ"

ראש האופוזיציה הגיב לראשונה על מתווה הפשרה בנוגע למהפכה המפשטית: "כבר לפני חודש הזהרתי שכמה ימים לפני הדיונים בבג"ץ ולפני נסיעת נתניהו לארה"ב תצוץ פתאום הצעה שתיראה טובה מדי כדי להיות אמיתית"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב הערב (ראשון) לפשרת הנשיא בנוגע לחוקי המהפכה המשפטית, ואמר כי "כבר לפני חודש אמרתי לצוותו של נשיא המדינה, וגם לחבריי באופוזיציה: 'אני מזהיר אתכם מראש, שכמה ימים לפני הדיונים בבג"ץ ולפני נסיעתו של נתניהו לארה"ב, תצוץ פתאום הצעת פשרה שתיראה טובה מכדי להיות אמיתית. נתניהו רוצה לסדר לעצמו פגישה בבית הלבן". את הדברים אמר לפיד בכנס הצדק החברתי השנתי של המרכזים לצדק חברתי.

לפיד הוסיף: "המטרה של ההצעה לא תהיה להגיע להסכמות, אלא לסדר לנתניהו פגישה בבית הלבן, ובעיקר להערים קשיים על שופטי בג"ץ בזמן שהם דנים בעתירות. הפארסה של השבוע האחרון הוכיחה שעדיף היה להקשיב לאזהרה הזו. יחד עם זאת, אנחנו צריכים להמשיך לעשות כל מאמץ למנוע את הקרע בעם ישראל. להבדיל מראש הממשלה ושריו, יש לנו אחריות לאומית לגורלה של המדינה הזו. מה שאנחנו צריכים לעשות הוא מה שהצעתי מיד לאחר ההצבעה על עילת הסבירות: אחרי הדיונים בבג"ץ, עלינו ללכת ל-18 חודשים של הקפאה בחקיקה של ההפיכה המשטרית.

"הקפאה כזו צריך יהיה לשריין בחוק. הצגתי לנשיא הצעת חוק שנוסחה בידי פרופ' סוזי נבות, לפיה כל שינוי שנוגע ליסודות הדמוקרטיים של המשטר בישראל, יוכל להתבצע רק בהסכמה רחבה של הקואליציה והאופוזיציה. הקואליציה דחתה בזמנו את הרעיון על הסף, אבל הצעה ל-18 חודשים של הקפאה, הופיעה עכשיו גם במתווה הפשרה שפורסם, כך שכנראה גם בממשלה יש כבר כאלה שמבינים שזה הדבר הנכון. שנה וחצי של שקט הן מה שהמדינה הזו ואזרחיה זקוקים לו כאוויר לנשימה. זה מספיק זמן כדי להגיע להסכמות רחבות, זה גם הזמן שאנחנו זקוקים לו לשיקום וריפוי של הכלכלה, של צבא העם, של החברה הישראלית".

בית המשפט העליון בג''ץ
דיון בבית המשפט העליון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד אמר לפיד: "אני חוזר ומציע שאחרי הדיונים בבג"ץ, הכנסת תצביע על הקפאת החקיקה ל-18 חודשים, ואז נוכל ללכת לקיים דיון אמיתי ומעמיק כדי לנסות למנוע את השסע הנורא בעם ישראל. המאבק הבא שלנו יהיה נגד חוק ההשתמטות. הוא לא יכול לעבור. החרדים צריכים להתגייס כמו הילדים שלנו, והם צריכים לעבוד כמו כולנו".

"הנתונים מולנו. אם זה לא יקרה, הכלכלה הישראלית לא תעמוד בזה, והחברה הישראלית לא תעמוד בזה. אנחנו צריכים חוק גיוס אמיתי, עם מדדים, עם יעדים, עם סנקציות, שיוביל לזה שהחרדים יתגייסו וילכו לצבא, ואחר כך ייצאו לשוק העבודה ויפרנסו את עצמם ואת ילדיהם. אנחנו לא נסכים לחוקים שמפלים בין דם לדם, ולא נסכים למתווים חסרי שיניים שמטרתם היחידה היא האינטרס הפוליטי. אנחנו לא ניתן את ידנו לחיסול צבא העם. אנחנו לא נמשיך להיות המדינה היחידה בעולם שמשלמת לאנשים כדי לא לעבוד", הוסיף.