בעקבות הרג העיתונאית בג'נין: רע"מ ביטלה את מסיבת העיתונאים

הדיון של חברי מועצת השורא וחברי הכנסת מרע"מ הסתיים סמוך לחצות - אך לא התקבלה הכרעה אם המפלגה תישאר בקואליציה. בעקבות הרג העיתונאית בג'נין הודיעו ברע"מ כי מסיבת העיתונאים שתוכננה להתקיים הבוקר, שבה הייתה אמורה להימסר ההחלטה האם המפלגה תחזור להצביע עם הקואליציה במליאה - כולל בתרחיש שבו מובא החוק לפיזור הכנסת - בוטלה

זמן צפייה: 03:22

חברי מועצת השורא וראשי מפלגת רע"מ התכנסו במשך שעות ארוכות אמש (שלישי) בכפר קאסם, בדיון שהסתיים סמוך לחצות - אך לא הכריעו אם המפלגה תישאר בקואליציה. את הודעתה המלאה המפלגה צפויה למסור היום. הבוקר הייתה אמורה להתקיים מסיבת עיתונאים בכפר קאסם בה יודיעו חברי המועצה על החלטתם - אך היא בוטלה עקב מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה בעימותים בין כוחות צה"ל לחמושים פלסטינים בג'נין.

בסיום הדיון אמש יצא לתקשורת יושב ראש מפלגת רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, שרמז על הכיוון שאליו ילכו המועצה והמפלגה: "היו מגעים מאוד רציניים עם הגורמים השונים בקואליציה. יש התקדמות חיובית - אבל אין עדיין סיכום סופי".

הבוקר, אחרי הצהרתו, ניתן יהיה לדעת בבירור האם רע"מ תחזור להצביע עם הקואליציה במליאה, כולל בתרחיש שבו מובא החוק לפיזור הכנסת, או שהקפאת החברות שלה עדיין בתוקף – מה שכמובן עשוי לאפשר לאופוזיציה להביא את החוק לפיזור הכנסת לקריאה טרומית ואולי אף להעביר אותו.

מדובר, כמובן, רק בשלב ראשון בתהליך החקיקה, אך הדבר צפוי לייצר אווירה בעייתית מאוד עבור הקואליציאה ולהתניע את התהליך שיוביל בסופו של דבר לפיזור הכנסת.

1czqcv
מנסור עבאס ועידית סילמן | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שלושת התרחישים האפשריים הם: אם רע"מ לא מגיעה, החוק לפיזור הכנסת יעבור בקריאה טרומית היום וימשיך לוועדות והמשך מסלול החקיקה. אם רע"מ תגיע, זה יקרה ככל הנראה ללא מאזן גנאים. המשמעות היא שיהיה כנראה שוויון וכתוצאה מכך החוק ייפול.

אלא שיש תרחיש נוסף: במקרה של שוויון, מי שעשויה להכריע את הכף תהיה לא אחרת מיו"ר הקואליציה הפורשת עידית סילמן, שאם היא עומדת מאחורי דבריה – ההצבעה שלה תהיה נגד הקואליציה ובכך הצעת החוק לפיזור הכנסת תאושר בקריאה טרומית.

[brightcove_iframe video_id='news-politics--part-2205101656' autoplay='0' credit='' desc='עבאס בכניסה לדיון מועצת השורא מוקדם יותר היום' poster='' kid='1_rpjk3at8' duration='140']

לפני תחילת הדיון אתמול אמר יו"ר רע"מ, מנסור עבאס: "מבחינתנו כל האופציות על השולחן. נדון ונחליט כמו כל מפלגה דמוקרטית שמכבדת את עצמה. את שיקול הדעת ניתן בהתאם אינטרס הכללי של החברה הערבית, לא אינטרס אישי ולא מפלגתי".

לשאלת חדשות 13 על תגובתו להצבעת הרשימה המשותפת אמר: "זה דבר הזוי, הייתה להם אפשרות להימנע כפי שהם עושים תמיד והם בחרו להצביע הפעם עם הממשלה, כל הכבוד להם, אבל לא ככה עושים פוליטיקה. לא ככה משיגים הישגים למען החברה הערבית".

כשנשאל האם הוא נמצא תחת לחץ לפרוש מהממשלה - הוא השיב: "יש דעות שונות, אנחנו דנים בכל הדעות, שוקלים את השיקול הנכון בצורה אחראית כלפי החברה הערבית וכלפי החברה הישראלית באופן כללי, והשותפות שאנחנו מקדמים. אנחנו נבחן את זה וניתן את התשובות". לשאלה האם ההקפאה תימשך ענה: "טרם קיבלנו החלטה. עדיף לחכות. נדון בכובד ראש בכל הסוגיות וההיבטים. מתנהלים מגעים בין רע"מ לבין השותפים בקואליציה.

"אני מדבר תמיד עם בנט", ענה כשנשאל האם שוחח עם ראש הממשלה נפתלי בנט, "כל אחד עושה את השיקולים שלו. לרע"מ יש את הביטחון העצמי שהיא עושה את הדבר הנכון למען החברה הערבית קודם כל ולנושאים שהיא מייצגת. אנחנו מודעים לכך שבקואליציה יש מפלגות רבות עם שיקולי דעת שונים ומגוונים. מה שחשוב מבחינתנו זה אנחנו".