ליברמן ללפיד על קיצור התורנויות למתמחים: "ספין לפני הבחירות"

שר האוצר התייחס להודעת לפיד והורוביץ על קיצור התורנויות למתמחים בפריפריה ל-16 שעות: "בתיה"ח במרכז יתארגנו ראשונים, ואם אותם מתמחים יקבלו אופציה לעבוד בר"ג או ת"א – אך אחד לא ייסע לצפת או לנהריה. כולנו דואגים למתמחים, אבל חייבים לציית להוראות החוק. כל עוד היועמ"שית לא תגיד שניתן להתחיל מיד – כל השאר זה ספין אלקטורלי"

זמן צפייה: 00:38

שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס אחר הצהריים (שלישי) בכנס ועידת המנכ"לים והמזכירים ברשויות המקומיות באילת להודעת ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הבריאות ניצן הורוביץ, בנוגע לקיצור התורנויות למתמחים ל-16 שעות בפריפריה. ליברמן כינה את המהלך "ספין אלקטורלי לפני הבחירות. בתי החולים החזקים במרכז יתארגנו ראשונים, ואם אותם מתמחים יקבלו אופציה לעבוד ברמת גן או תל אביב. אף אחד לא יסע לצפת או לנהריה. חלק גדול מהבוחרים של מרצ ויש עתיד מתל אביב והם החליטו החלטה צינית על חשבון הציבור".

"צריך להיות ברור", הוסיף ליברמן, "אין שם עניין תקציבי, אנחנו התחייבנו ל-66 מיליון שקלים והכסף מוכן וזמין. האירוע התחיל מכך שקופת חולים כללית עתרה לבג״ץ והם העבירו לבית דין לעבודה ותוך כדי דיון היועצת המשפטית לממשלה החליטה שיישום המתווה יהיה מ-1 לספטמבר 2023. ביקשתי לבדוק אם הפלונטר המשפטי נפתר ונאמר לי שאין שום שינוי.

"כולנו דואגים למתמחים וכולנו רוצים רפואה טובה אבל חייבים לציית להוראות החוק, וכל עוד היועצת המשפטית לא תגיד שניתן להתחיל מיד", המשיך ליברמן. "כל השאר זה ספין אלקטורלי. במתווה שסיכמנו עם אורנה ברביבאי דיברנו על 10 בתי חולים בפריפריה כי שם יש באמת מחסור חמור, וכדי להפוך את המקום ליותר אטרקטיבי ולמשוך מתמחים הם יתחילו שם משמרת מצומצמת. אם אותם מתמחים יקבלו אופציה לעבוד ברמת גן או תל אביב - אף אחד לא ייסע לצפת או לנהריה. זה הרס של הרפואה הציבורית. גם מרצ ויש עתיד, חלק גדול מהבחרים שלהם נמצאים בתל אביב והם החליטו החלטה צינית על חשבון הציבור. זה סיבוב אלקטורלי. אנחנו נתנהל באופן אחראי ולא תהיה כלכלת בחירות, צריך לדאוג לדורות הבאים".

הפגנת מתמחים מול ביתו של הורוביץ
הפגנת מתמחים מול ביתו של הורוביץ

אמש, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, הכריע ראש הממשלה יאיר לפיד כי ההיערכות לקיצור תורנויות המתמחים ל-16 שעות תחל בפריפריה באופן מיידי. מטעמו של לפיד נמסר כי המהלך יחל "על מנת שהמתווה שסוכם יוכל להכנס לתוקף עד ספטמבר 2023". בנוסף לתחילת ההיערכות בפריפריה, עוד נמסר בהודעה כי "בתי חולים בכל רחבי הארץ שערוכים כבר עתה באופן חוקי יוכלו לפעול ולקצר את התורניות".

"לאחר עבודת מטה ארוכה, סיכם ראש הממשלה יאיר לפיד עם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ועם שר הבריאות ניצן הורוביץ את תחילת ההערכות וקידום הקצאת המשאבים הנדרשים לנושא", נכתב בהודעת רה"מ. "בתוך כך, בתום פגישה עם מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ ושיחה טלפונית עם ראש הממשלה מברלין, הסכימה דוקטור ריי ביטון למשוך את מכתבי ההתפטרות ולחזור לעבודה סדירה".

הודעה זו הגיעה בהמשך למכתב שנשלח בשבוע שעבר - עליו חתומים יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים, מ"מ איגוד מנהלי בתי החולים ויו"ר פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים - בו ציינו כי הם "מברכים את הממשלה אשר מגויסת לקידום שיפור תנאי הרופאים, הקלה בעומס בשעות העבודה ושעות התורנויות. אין ספק כי יש לתת מענה מהשורש למצוקת התורנויות".

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר: "התורנויות של המתמחים לא שפויות, התנאים שלהם לקבלת החלטות של חיים ומוות לא אפשריים. התחייבתי שנעשה הכל כדי לקצר את הזמנים, נרתום איתנו את קופות החולים ובתי החולים. המתמחים והמתמחות דואגים לנו ומטפלים בנו כבר שנים ארוכות הגיע הזמן שנטפל בכם בחזרה, זה צעד ראשון להערכות ואני מודה לדוקטור ריי על ההענות והעבודה המשותפת".

שר הבריאות ניצן הורוביץ הוסיף: "אני מברך על התערבותו של רה"מ לטובת קיצור תורנויות המתמחים. הקצאת המשאבים והתקנים, שסוכמו לפני כשנה, הכרחיים להתנעה ממשית של המהלך. לאחר המאבק הארוך שניהלתי למען קיצור התורנויות, ובתום עבודת מטה מקצועית ואחראית שהוביל משרד הבריאות, אפשר וצריך לצאת לדרך מיד".

ד"ר ריי ביטון, מנהיגת מאבק המתמחים, אמרה: "אין ספק שעשינו היום צעד משמעותי לקראת התחלת היישום של קיצור התורנויות. המעורבות האישית של ראש הממשלה יאיר לפיד ושל מנכ"לית המשרד נעמה שולץ איפשרו את פריצת הדרך ואנחנו מודים להם על כך. עתה, משהובהר שאין כל מניעה משפטית ובהוראת רה"מ, אנחנו מצפים ממשרד האוצר להעביר את התקציב שסוכם באופן מיידי להתחלת התהליך. זו גם הזדמנות להודות לשר הבריאות ניצן הורביץ ולשרת הכלכלה אורנה ברביבאי שעמדו לצדנו לאורך כל הדרך. קיצור התורנויות עוד הושג ואנחנו נמשיך לפעול כדי שייצא לפועל בהקדם ובכל ביה"ח בארץ עבור המתמחים ועבור כל הציבור בישראל".

זמן קצר אחרי הודעת לפיד, מתח יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי ביקורת חריפה על המהלך: "ראש הממשלה לפיד ושרת הכלכלה ברביבאי גזרו גזר דין מוות על הרפואה הציבורית בפריפריה. במקום לחזק את המתמחים, מחזקים את החזקים ומנחיתים מכה אנושה על החלשים ממילא".

הסיבה, לדברי פרופ' חגי, היא ש"קומץ המחלקות במרכז הארץ שיוכלו להרשות לעצמן קיצור תורנות לפני ספטמבר 2023 וללא תקציב ממשלתי ייעודי רק ירחיבו את הפערים ויגרמו לכך שהרופאים הצעירים לא יגיעו לפריפריה". יצוין כי ההיערכות עליה הורה לפיד תוישם תחילה בפריפריה באופן מידי, אך לצד זאת שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, מעודדת וממליצה לכל בית חולים בארץ אשר "יכול ומעוניין" לקצר את היקף שעות התורנויות לעשות זאת.

פרופ' חגי מסביר כי "כבר היום בתי החולים בפריפריה חווים קושי גדול בגיוס רופאים חדשים, והקושי הזה רק ילך ויחמיר בעקבות 'המודל הוולונטרי' שמציעים ברביבאי ולפיד". בנוסף, מנהלי בתי חולים בפריפריה אומרים על מתווה קיצור התורנויות כי מדובר ב"קטסטרופה פופוליסטית". לדברי המנהלים, הם אינם ערוכים לקיצור התורנויות: "אין מספיק מתמחים ומתמחות שרוצים לעבוד בפריפריה".