"מאבדים את המדינה": אושרה הרחבת סמכויות החיפוש של המשטרה

ברקע הפשיעה הגואה בחברה הערבית, הממשלה אישרה את הצעת שר המשפטים להוסיף עילה לחיפוש ללא צו בית משפט כדי שהמשטרה תוכל לבצע חיפוש מהיר. סער: "אנחנו במלחמה"

ניידת משטרה
ניידת משטרה (ארכיון) | צילום: shutterstock

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת שר המשפטים גדעון סער להרחיב את סמכויות החיפוש של המשטרה כדי לתת כלים למאבק בפשיעה במגזר הערבי. במהלך הדיון אמר ראש הממשלה נפתלי בנט לשרים: "יש לכם גיבוי מלא. אנחנו מאבדים את המדינה".

מטרת ההצעה נועדה לתת למשטרה סמכות לבצע חיפוש ללא צו בית משפט כאשר יש חשד סביר כי באתר שאליו יגיעו שוטרים ישנו חפץ הקשור לעבירה מסוג פשע חמור כולל עבירות נשק ופרוטקשן, העשוי לשמש ראיה לביצוע העבירה והחיפוש נדרש באופן מיידי לשם מניעת העלמת הראיה או פגיעה בה וכן במקרים בהם יש חשד סביר כי במקום ישנו חשוד באותה עבירה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט: "אפשר לומר בזהירות שאנו מנצחים את הגל ה-4 של הקורונה"

בגרמניה טוענים: הזמר הישראלי שטען לאנטישמיות לא ענד מגן דוד

בתום תחקיר: קצין צה"ל שתועד מכה פלסטיני לא יקודם במשך 3 שנים

גדעון סער
גדעון סער | צילום: חדשות 13

"אנחנו במלחמה אם אתם לא מבינים את זה", אמר שר המשפטים סער בדיון בממשלה. "אני מתכוון להביא עוד חוקים כדי להתמודד עם זה. זה לא שאין לנו מסננת". סער אמר שאפשר לסייג זאת כהוראת שנה ל-4-3 שנים כדי לבחון אפקטיביות. לדבריו, 80 אחוז ממקרי הרצח בחברה הערבית לא מפוענחים. "בלי שנשנה כללי משחק, לא נצליח", הוסיף שר המשפטים.

שר הביטחון בני גנץ הביע תמיכה, אך אמר: "צריך לוודא שאנחנו לא סוטים לנושאים אחרים". על כך אמרה השרה זנדברג: "זה דבר חריג בדמוקרטיה". סער התערב ואמר כי ישנם מקרים חריגים כבר היום שהחיפוש הוא ללא צו.

"בואו ננסה לעשות אותו לפני שאנחנו נכנסים לחקיקה חריגה כל כך", השיבה זנדברג. "דבר שני, האם הפגיעה בזכויות הפרט תהיה מוגבלת? התחושה של האזרחים היא שהשיטו עליה ולא על ארגוני הפשיעה". השר חמאד עמאר אמר בדיון: "איבדנו את המשילות לגמרי. יש יותר מ-100 הרוגים במגזר הערבי. האזרח הערבי רוצה רק דבר אחד – שהילד יחזור בשלום הביתה".

השרה מירב כהן אמרה: "אני בקשר יומיומי עם ראשי הרשויות מהחברה הערבית והם מצפים מאיתינו לעשות הכול כדי למנוע את הפשיעה. השיח על פרטיות הוא זניח ביחס למצוקה והיעדר הביטחון האישי בשטח. חשוב שכולם ידחפו, שבמקביל למהלכים למיגור הפשיעה, אנחנו גם נביא, עוד החודש, תוכנית רחבת היקף ותקדימית שתעניק תקווה לאנשים כי ברגע שלאנשים תהיה עבודה ויהיה פחות עוני, אז תהיה גם פחות פשיעה".

מירב כהן
מירב כהן | צילום: יוחאי צוברי

היא הוסיפה גם כי "חשוב שנהיה מסונכרנים כי במסגרת תכנית החומש יועברו הרבה כספים לרשויות המקומיות וכיום ארגוני פשיעה זוכים במכרזים ברשויות מקומיות, אז שלא נזרים במו ידינו כסף לארגוני פשיעה".